ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"ליל הבדולח" | יהודי נפצע קשה

חירום בלוד: פלוגות מג"ב בעיר | המפכ"ל: "מעביר את לשכתי לכאן"

העיר לוד הפכה הלילה לשדה קרב. היהודים ספונים בבתיהם וחוששים על חייהם, בעוד הערבים מבצעים פרעות בעיר, שורפים בתי כנסת, עסקים ועשרות רכבים | פלוגות מג"ב נשלחו לעיר | יהודי בן 56 נפצע קשה מאוד | המפכ"ל בהצהרה: "אירועים שלא ידענו כמותם גם באוקטובר 2000"

חירום בלוד: פלוגות מג"ב בעיר | המפכ"ל: "מעביר את לשכתי לכאן"
רכבים בוערים בלוד צילום: צילום מסך

זו היממה השנייה בה תושבי לוד הערבים עורכים פרעות ברחבי העיר שידעה שנים של דו קיום שיורדים כעת לטמיון. הצעירים הערבים מציתים בתי כנסיות, מוסדות ציבור, עסקים ומכוניות ומשלטים טרור ברחבי העיר. יהודי כבן 56 שהותקף על ידי ערבים נפצע באורח קשה. ממד"א נמסר כי חובשים ופראמדיקים העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים גבר במצב קשה עם חבלת ראש, מורדם ומונשם - לאחר שאבנים יודו לעבר רכבו. השר לביטחון פנים ח"כ אמיר אוחנה הורה להכריז על מצב חירום בעיר.

ראש העיר יאיר רביבו, שהתראיין לכלי התקשורת כינה את האירועים בעיר כ"ליל בדולח" בלוד וציין כי המשטרה אינה מצליחה להשתלט על הפורעים וכי התושבים היהודים מופקרים לגורלם. שר הביטחון בני גנץ סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי פלוגות משמר הגבול יועברו לעיר. "שר הביטחון הנחה את צה"ל להקצות את כל פלוגות מג"ב שמוקצות למשימות צה"ל לטובת סיוע מיידי להשבת הסדר בלוד ובערים מעורבות", נמסר מטעמו של גנץ.

עוד אמר ראש העיר ל'ערוץ 12': "אני אמרתי לנתניהו להכניס את רע״מ לממשלה אבל מי שמתסיס פה זו התנועה האיסלמית". הוא ציין כי "לא היה אירוע כזה בהיסטוריה של העיר לוד. המשימה הזאת גדולה על המשטרה, חייבים להכניס לפה צבא לתוך העיר. אנשים מתחילים להסתובב בשעה האחרונה עם נשק. זה הגיע הערב למלחמת אזרחים".

ראש הממשלה נתניהו אמר בתום הערכת מצב: "‏הכרזנו מייד על מצב חירום מיוחד בלוד. פלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. הנחיתי לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב ללוד ולכל חלקי הארץ את השקט והסדר בהקדם האפשרי".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מסר: "אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ירד לעיר לוד ומסר הצהרה, בה אמר בין הייתר: "אלו אירועים שלא ידענו כמותם גם באוקטובר 2000. מהלילה אני מעביר את לשכתי לכאן".

פרשן 'חדשות 12' סיפר על מכרה בעיר שסיפרה לו כי שכנתה הערבייה מכוונת את הפורעים לבתי היהודים כדי שישליכו בקבוקי תבערה דרך החלונות, ולדבריה המשטרה אינה נוקפת אצבע. "אם לא יכניסו צבא לרחובות לוד לעצור את התפרעות הערבים שם, אסון מירון יהיה קטן ליד זה", ציין סגל.

מפנים ספרי תורה מבית כנסת בלוד

בתוך כך מדווח כי המשטרה מחלצת בלוד תושבים יהודים מחשש לחייהם בבניינים מעורבים, תושבים דיווחו כאמור על הצתה של עשרות כלי רכב. בתי כנסת הוצתו באש ברמלה ובלוד.

עוד דווח, כי המפגינים הערבים בלוד ניסו לפגוע במבנה העירייה החדש, אך המשטרה לעת עתה הצליחה להדוף אותם. "יש פה חבורות של נערים ערבים פורעים שמסתובבים בעיר כרגע ובעצם עוברים מרחוב לרחוב, מציתים מכוניות, משחיתים חנויות, וזה כמו מסננת", אמר מאיר ליוש, תושב העיר. "אנחנו כתושבים לא יכולים ללכת לישון בשקט בידיעה שכשאנחנו נלך לישון אין מי שישים עין על הגברים היקרים לנו מכל".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר בעקבות האירועים: "‏מחדל לוד הלילה הוא מחדל יום הכיפורים. הרבה אנשים יצטרכו ללכת הביתה. עיוורון מול כתובת על הקיר באותיות קידוש לבנה. בבוקר קראתי להכניס כוחות צה"ל לעיר ולהטיל עוצר. הדרג הפוליטי והפיקוד הבכיר עדיין מתייחסים לאירועים כאל אירועי מחאה שקצת יצאו משליטה ולא מפנימים את עוצמתם ומסוכנותם".

בתוך כך, שרי הליכוד אופיר אקוניס, גילה גמליאל ופנינה תמנו שטה מ'כחול לבן' דרשו בקבוצת הממשלה, לכנס את הממשלה בדחיפות לאור האירועים בלוד ובדרום. בתגובה, חסם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן את האפשרות לכתוב בקבוצה.

יאיר רביבו לוד ערביי ישראל שומר החומות מלחמת אזרחים קובי שבתאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד