ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ביידן כבר מסתמן ככישלון

אחרי 4 שנים של הישגים מדיניים: המזרח התיכון חזר לבעור

אחרי ארבע שנים של שקט, לצד הישגים מדיניים גדולים, תחת נשיאותו של דונלד טראמפ, עידן חדש. במקום השקט שהתרגלנו אליו, הכל חזר לבעור כמו בזמנו של הנשיא לשעבר אובמה | האם ביידן מתגלה ככישלון כבר בראשית כהונתו

אחרי 4 שנים של הישגים מדיניים: המזרח התיכון חזר לבעור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

ארבע שנים של אופוריה הסתיימו. תחת כהונתו של דונלד טראמפ בבית הלבן, ישראל חשה בטוחה ורגועה. כאשר לצד השקט שנשמר מצד העולם הערבי על כל פלגיו, נפגש טראמפ עם מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און, אחרי ששניהם איימו לחסל אחד את השני. נרשמו ביניהם חיבוקים, ביקורים, מכתבים, הכל היה בין שני המנהיגים. גם בגזרת רוסיה היה שקט, המלחמה הקרה כאילו מעולם לא היתה, ומדינות ערביות נוספות המתינו לחתום על הסכם שלום עם ישראל.

ואז הפסיד טראמפ את כהנותו השנייה לנשיאות וארה"ב חזרה להיות כמו בזמנו של הנשיא ה-44 ברק חוסיין אובמה. המלחמה הקרה עם רוסיה חזרה, כשביידן מכנה בתוך 100 הימים לכהונתו את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - "רוצח". כמו כן, המתח עם סין עלה מדרגה והמזרח התיכון חזר לבעור כי האויב גילה חולשה, ברגע שהפלסטינים והאיראנים הבינו כי יש סיכוי שידידים שלהם יהיו במרכז מקבלי ההחלטות, הם פשוט המתינו בסבלנות. יש לשער שאם טראמפ היה נבחר שוב, חמאס ואיראן לא היו מעזים להרים את ראשם.

מיד כשנכנס לתפקידו, קיווה הנשיא ג'ו ביידן להרחיק את מדיניות החוץ של ארה"ב מהמזרח התיכון, ולעבר לאזורים שחשב עליהם כאיומים חדשים יותר, סין, רוסיה ומרחב הסייבר. אך במזרח התיכון מי שמראה רפיסות, נכנס למערבולת, אף אחד לא ממש מבין, איך התדרדרנו למצב מלחמה עם עזה, קדמה לכך אלימות פלסטינית נגד חרדים בטיק טוק, אחר כך הסיפור של סגירת הרחבה בשער שכם על ידי המשטרה, אחר כך החלטת בית המשפט לגבי פינוי פלסטינים משייח' ג'ארח, וכמובן השיא היה פריצת שוטרים לתוך אל אקצה, לאחר שהפלסטינים השתמשו בכל כלי משחית אפשרי נגדם.

מהר מאד הגענו למבצע "שומר החומות", את 'צוק איתן' כולם זוכרים, וגם זוכרים כיצד המבצע החל, עם חטיפתם של שלושת הנערים הי"ד, אך הפעם אף אחד לא באמת יודע, איך פתאום מצאנו את עצמנו במלחמה עם עזה, היסטוריונים ודאי יתנו על כך את הדעת.

אך בינתיים יש לנו מלחמה, וכמו שאמר סנאטור ותיק, "אנו עוסקים במזרח התיכון בין אם נרצה בכך ובין אם לאו", כך אמר הסנאטור לשעבר ג'ו ליברמן בראיון אתמול (רביעי) לרשת CNN. במילים אחרות, אי אפשר לברוח מהבעיות של מזרח התיכון, אנחנו נלחמים עם טרור רצחני ואכזרי, עם תנועת חמאס שהיא בעצם צבא שלם, ולא עם חוליות טרור כמו בשנות השבעים.

הנשיא ביידן לא ממש מחובר למציאות, עיתוי הסכסוך האחרון מסבך את העניינים עוד יותר. לפני שפרצה האלימות, ממשל ביידן פעל במשא ומתן עקיף בכדי להיכנס מחדש להסכם הגרעין האיראני, הסכם שישראל מתנגדת לו בתוקף, ועכשיו המצב הרבה יותר מסובך. בנוסף יש לציין כי עדיין אין שגריר אמריקאי לישראל, ביידן כבר יותר מארבעה חודשים נשיא, ומינוי שגריר לישראל הוא אחד הדברים הכי חשובים במזרח התיכון, ונראה כי ביידן נרדם על המשמר.

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, התייחסה לכך בתדרוך היומי אתמול (רביעי) והבהירה לעיתונאים כי הנשיא ביידן מתכנן למנות "שגריר מוסמך ומנוסה בישראל בשבועות הקרובים". בואו נקווה שהמצב במזרח התיכון יירגע, כי אצל הנשיא אובמה מדינות במזרח התיכון ספרו מעל מיליון הרוגים, לוב, סוריה, עיראק, ומצרים. נקווה שאצל ביידן זה לא יקרה.

שומר החומות ג'ו ביידן ברק אובמה דונלד טראמפ המזרח התיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד