ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

למרגלות הבית המיותם, זעקו ההמונים: "ותצילנו מכל גזירות אכזריות" • סיקור, תמונות, וידאו

10 ימים לאחר שעל ביתר עילית ניחת אסונם הטראגי של שבעת בני משפחת ברנשטיין ע"ה - התאספו המונים למרגלות הבית, לעצרת זעקה ותשובה, בראשות קברניטי העיר ואדמו"רים • "שבעה אילנות פאר נגדעו כאן - ואנו מחשים?!", יילל הגר"א טויסיג - ויהי המקום לחרדת אלוקים, וקול השופר הולך וחזק • סיקור, תמונות, וידאו

למרגלות הבית המיותם, זעקו ההמונים: "ותצילנו מכל גזירות אכזריות" • סיקור, תמונות, וידאו
משה גודלשטיין


רחוב המגיד ממזריטש בביתר עילית, למרגלות הבית השומם והמיותם, הפך לכותל מערבי של דמעות ללא הפוגע, בשלוש השעות שבהן התכנסו כל הגברים שבין תושבי העיר, לעצרת תפילה, מספד והתעוררות, שלווה בבכיות נוראות.

תחת הרושם הקשה, התחושות הצורבות ואותות היגון הבלתי נגמרים בעקבות האסון שטראגי שגדע את חייה של משפחה שלמה, על שבע נפשותיה ושלוש דורותיה - התאספו המוני תושבי ביתר עילית, וקיבלו על עצמם תשובה ותיקון המעשים. התפילה בקעה רקיעים, ההתעוררות חצתה גדרות.

יכולת לראות שם אנשי עמל לצד תלמידי חכמים, בני תורה לצד פועלים פשוטים. חסידים לצד ליטאים, ספרדים ליד אשכנזים. המכנה המשותף היה אחד: כולם נשאו עיניים אל הבית הריק של משפחת ברנשטיין ע"ה ואל דממת המוות השוררת בין כתליו – ומיררו בבכי מאין הפוגות. כולם התאחדו לשלוש שעות של תפילה, זעקה והתבוננות, על מה עשה השם ככה לארץ הזאת, מה חרי האף הגדול הזה.

כאשר מערכות ההגברה העבירו את קולו של שליח הציבור שיילל ברמה: "ותצילנו מכל גזירות אכזריות" - עין אחת לא נותרה יבשה. הכל געו בבכיה של תחנונים, וביקשו: "יהי רצון מלפניך שומע קול בכיות, שתשים דמעותינו בנאדך להיות".

בעצרת השתתפה גלריה נכבדה של רבנים ויושבי על מדין, ביניהם הגאון רבי אשר לעמל כהן, האדמו"ר מרחמסטרייוקא, הגאון רבי דוד צבי אורדנטליך, האדמו"ר מזוויעהל, הגאון רבי ישראל ברזובסקי, ועוד מרבני העיר ופרנסיה, שעמדו על מרפסת סמוכה למרפסת ביתם הסגורה והמסוגרת של בני משפחת ברנשטיין.

לאחר סדר התפילה, אמירת י"ג מידות ותקיעת שופר – החל מסע דרשות מרטיט ומעורר לבבות.

ראשון הדורשים היה הגאון רבי משה ברוורמן, חתנו של הגרי"י פישר זצ"ל, שעורר את העם לתשובה. "הקב"ה היכה כאן בקורנס, בכדי לפשט עקמומיות שבלב. שבעה מזבחות נדרשו בכדי ליישר את עקמומיות ליבנו", בכה הרב ברוורמן. "משפטיך – תהום רבה", ניסר קולו מקצה העיר ועד סופה. "משפטי ה' הם כמו תהום. אסור לגשת אליהם ולנסות לחקור אחריהם", ציטט את רבי יחזקאל אברמסקי.

אחריו דיבר הרב יוחנן ברנשטיין, מנכ"ל ת"ת קרלין בביתר עילית וקרוב משפחתם של שבעת הקרבנות, וסיפר על ההמשכיות האמיתית של המשפחה שנגדעה כולה: "ההמשכיות האמיתית הם הקבלות הטובות והרהורי התשובה של המונים-המונים מכל העולם ומכל הציבור. כולם מתעוררים לתשובה, וזו הנחמה האמיתית שלנו, המשפחה", ריגש הרב ברנשטיין את הקהל. עין לא נותרה יבשה כאשר תיאר את אופן קבלת שבעת בשורות האיוב בבית חמיו.

ההתעוררות הגיעה לשיאה, כאשר אל הסטנדר התבקש מגיד המישרים הגה"צ רבי אהרן טויסיג מבני ברק. שעה ארוכה הוא עמד ודיבר, בהכנעה גדולה, בטון מתחטא ובניגון מעורר. הוא עבר מנושא לנושא, תיאר את גודל הטרגדיה ואת עוצם התביעה משמים ופישט כל עקמומיות שבכל לב.

"חז"ל אמרו שכאשר אילן נכרת, קולו מנסר מסוף העולם ועד סופו. וכאן נגדעו שבעה אילנות פאר. לא אחד, לא שניים – שבעה", בכה הגר"א טויסיג בדמעות שליש, והזכיר וורט מבהיל מבית מדרשו של ה'חתם סופר' זי"ע, על אודות ספרי חיים וספרי מתים הפתוחים לפני בורא העולם ביום הדין.

לסיום, הציע הגר"א שלוש קבלות טובות: אמירת הקרבנות לפני התפילה, סגירת המכשיר הסלולרי בבית הכנסת בעת התפילה, ושהנשים תימנענה מלשוחח במכשיר הסלולארי בקול רם כאשר הן ברחובה של עיר.

העצרת ננעלה לקול קבלת עול מלכות שמים מרטיטה שבקעה את ארובות השמים. "הבנו את המסר, קלטנו כי עלינו לשפר את דרכינו", אמרו רבים בסיומה של עצרת התפילה ההמונית, שתהיה הראשונה בסדרת פעולות התעוררות ותשובה שהעיר ביתר עילית מתכוונת ליישם.





























































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד