ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

במזל תאומים • כל מה שרציתם לדעת על תאומים

מדוע נולדים ילדים תאומים? כיצד היתה ההתייחסות אליהם בעבר ומה ההתייחסות אליהם בימינו? מדוע ישנם תאומים זהים ומדוע יש כאלו שכלל אינם דומים? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם התשובות

במזל תאומים • כל מה שרציתם לדעת על תאומים
יהושע פרוכרטר



תופעת התאומים מוכרת לאנושות מימי קדם. אנחנו פוגשים אותם באגדות ובאמונות תפלות שונות. תופעת התאומים עניינה את האנשים מאז ומתמיד. החל מהמאה ה-XVII באירופה מנהלים רישומים מסודרים של כל לידות התאומים.

ההתיחסות לתאומים היתה מיוחדת, כי עצם עניין התאומים הוא עניין מיוחד במינו. היחס אל תאומים שונה אצל עמים שונים. בעמים, בהם תאומים נפוצים יותר, הם נחשבו לבעלי יכולות על-טבעיות שונות, כמו קריאת מחשבות, שליטה בגשמים, שליטה בפוריות הסביבה וכיו"ב. בעמים, בהם תאומים נדירים במיוחד, כמו בסין, תאילנד, הודו וכדו', תאומים נחשבו לדבר טומאה. יש מקומות, בהם נהגו להרוג את התאומים, או אחד מהם, מיד אחרי לידתם. במקומות אחרים תאומים חיו לבד, מחוץ לשבט ו/או אכלו מזון מיוחד, סומנו ע"י קישוטים מיוחדים וכדו'.

התורה מספרת על זוגות תאומים רבים: קין והבל, יעקב ועשיו, פרץ וזרח. לפי המדרש, אצל כל בני יעקב היתה אחות-תאומה. גם בתלמוד הוזכרו הרבה תאומים. יש גם פסיקה יהודית לגבי עניין התאומים. כך, למשל, תאומים סיאמיים שנולדו, הינם אנשים לכל דבר, ונפסק להלכה שאסור להרגם. לעומת זאת, הורה הגרש"ז אוירבך זצ"ל שכאשר יש ריבוי עוברים ואין לכולם סיכוי לחיות, מותר לדלל חלק מהם כדי שיחיו השאר, ובמיוחד אם מדובר בהריגת חלש ע"מ לנסות להציל את החזק.

יש תאומים זהים, הם בעלי אותם גנים, הם תמיד בני אותו מין וכל-כך דומים, שלעיתים אפילו אמא לא יכולה להבדיל ביניהם. יש תאומים לא זהים, הם דומים פחות, ואינם בהכרח בני אותו מין. יש להם בין 40% ל-60% גנים זהים – בדיוק כמו אצל אחים רגילים, ולפעמים הם בכלל לא דומים אחד לשני, כפי שזה קורה לפעמים בין אחים רגילים.

בנוסף יש גם תאומים סיאמיים. הם תמיד מתפתחים מביצית אחת, אלא שלביצית יש בעית חלוקה. תונוקות סיאמיים נולדים ביחס של זוג סיאמי 1 ל-10,000,000 לידות. החל מ-1952, רופאים מנסים להפריד בין תאומים כאלה. לא בכול זוג תאומים סיאמים יש סיכוי לעשות את זה. חשוב, שלכל אחד מהתאומים יהיה לב משלו ושהעצמות שלהם לא תהיינה מחוברות. לא תמיד הניתוח מצליח, וגם אם הוא מצליח, לפעמים הוא גורם למות אחד מהתאומים, או אף למות שניהם.

לפני עדן טיפולי הפוריות, זוג אחד של תאומים היה נולד על כל 90 תינוקות יחידים, שלישיה – 1 ל-8100 לידות יחידים, רביעיה – 1 ל-729000 יחידים, חמישיה – 1 ל-65,610,000 תינוקות יחידים. אצל עמים רבים עד היום יש כל מיני אמונות תפלות הקשורות ללידת תאומים. יש עמים, בהם חושבים שאכילת מזונות מיוחדים או כמויות מיוחדות של מזונות מסוימים גורמים ללידת תאומים, ולכן אוסרים אותם מזונות או כמויות מאכלים לנשים הרות, כדי לשמור עליהן מלידת תאומים. יש עמים, בהם לידת תאומים נחשבת לסימון לחוסר נאמנות של האישה. אמונות אלה ורבות אחרות, הינן אמונות תפלות בלבד. עם זאת, יש דעה, שאחד הצמחים הגדלים באפריקה ונמצאים שם לשימוש למאכל אולי מהווה גורם להגדלת הסיכוי להולדת תאומים, מכיוון שצמח זה גדל באפריקה בלבד, רק שם הוא נאכל – ואפריקה ידועה כיבשת עם האחוז הכי גבוה של תאומים, כמוזכר. אך מנגד, באים חוקרים אחרים ומציינים את העובדה, שילידי אפריקה ממשיכים להוליד יותר תאומים מאשר שאר בני אדם גם כאשר לא חיים באפריקה שנים ואף דורות רבים. כנראה, מדובר בכל זאת בגורם תורשתי ולא תזונתי.

באופן כללי, כ-1.5% מכלל הלידות בעולם מסתיימות בלידת תאומים. לפי הערכות שונות, מדובר ב- 70-80 מליון זוגות תאומים. כמות התאומים הולכת וגדלה. היום יש פי 2.5 יותר תאומים מאשר ב-1960. אבל אחוז זה משתנה ממקום למקום. האחוז הכי גבוה של תאומים נצפה באפריקה: 5% מכלל הלידות שם הן לידות תאומים. בניגריה מופיע האחוז הכי גבוה:5.8%! הכי פחות תאומים נולדים אצל בני הגזע המונגולואידי, כאשר אחוז נמוך ביותר של תאומים נצפה ביפן. בשנים האחרונות התפשט מנהג נישואין מאוחרים, ואיתו אימהות מאוחרת. כתוצאה מכך כמות התאומים בעולם הולכת וגדלה. בישראל היום נפוצים מאד הריונות מאוחרים, הריונות לאחר תקופה של שימוש בגלולות למניעת הריון. מדינת ישראל מסבסדת טיפולי פוריות יותר מכל מדינה אחרת בעולם. כתוצאה מכך, כמות התאומים בישראל הולכת וגדלה. נכון להיום, ישראל היא מדינה עם אחוזי לידת תאומים מין הגבוהות בעולם. רק בשנת 2003 נלדו בישראל 6500 תאומים ושלישיות. במילים אחרות, שכיחות לידת התאומים הגיעה כבר לכדי 30%! ממצא מעניין נוסף: מסיבה לא ברורה, יש יותר בנים בין התאומים מאשר בנות.

תאומים מרגישים את היחודיות שלהם לעומת אנשים אחרים. בכל המקומות בעולם הם מתאחדים באיגודים (יש איגודים כאלה גם אצל אמהות של תאומים...). כך, בכל מדינה בארה"ב יש איגוד תאומים שלה. בארץ ישנה עמותת תאומים ושלישיות.

הסיבה להתפתחות תאומים

הסיבה להתפתחות תאומים עדיין אינה ברורה, אך כבר ידועים מספר גורמים המגדילים את הסיכוי להולדת התאומים:

- תורשה. כך, אם אחד ההורים תאום, הסיכוי שיהיו לו תאומים פי 10 מאשר אצל אדם שאינו תאום. יכולת האישה לייצר בו זמנית מספר ביציות הינה תורשתית. לעומת זאת, לא נמצא קשר תורשתי בנוגע לתאומים מונוזיגוטים

- גיל מאוחר של האם (ככל שהאישה מבוגרת יותר, כך רמת הגונודוטרופינים, המעודדים את פעילות השחלות, גבוהה יותר אצלה). כך, אצל נשים בגילאי 35- 39 שנה הסיכוי לתאומים גדול פי 2 מאשר אצל נשים לפני גיל 35.

- שימוש בתכשירים הורמונאליים לטיפול בבעיות פוריות. נכון להיום, שימוש בתכשירים אלה מהווה גורם לכ-35% מכלל התאומים.

- הפריית מבחנה

- מלחמה. מחקר סטטיסטי גילה, שמלחמות ותקופות קשות דומות גורמות לעליה בהוולדות תאומים הטרוזיגוטים. סיבת הדבר אינה ידועה. נמצא גם, שכמות התאומים המונוזיגוטים לא משתנה!

- פתולוגיה מולדת של הרחם (כמו רחם דו-קרני או מחיצה ברחם וכדו')

- מחזור קצר של האם

- הנקה בזמן ההריון

- כמות גדולה של הריונות קודמות

- עודף משקל של האם

אבחון הריון רב-עוברי. בזמנו הרבה פעמים נודע להורים על התאומים רק תוך כדי הלידה. אפשר היה לחשוד בהריון רב-עוברי על סמך גודל הרחם, פלפציה ושמיעת הדופק. אבל כל הסימנים האלה לא היו חד משמעיים: גודל הרחם יכול היה להצביע גם על מיומה; לפעמים דופק של אותו עובר נשמע במקומות שונים, וגם פלפציה לא תמיד נותנת תשובה חד-משמעית. עם התפתחות שיטת האולטרא-סאונד (US), ניתן לאבחן הריון רב-עוברי כבר בשבוע ה- 2- 3 עם דיוק של כ-99.3%!

סימנים נוספים להריון רב-עוברי: גדילת הבטן בשליש הראשון להריון מעבר לרגיל; הוספת משקל מהירה מידי בשליש הראשון של ההריון; רמת α-פיטו-פרוטאין גבוהה מידי; הרגשת תנועות העובר במקומות שונים, הרגשה מתמדת של רעב; הטלת שתן תכופה מידי; עליה מהירה של HCTH: אצל נשים עם הריון של תאומים בשבוע הראשון של ההריון כמות ההורמון מכפילה את עצמה כל יומיים.

הקשר שבין התאומים

מבחינת הקשר שבין התאומים, הם נבדלים ל-3 קבוצות עיקריות:

- קשורים מאד. תאומים אלה רואים את עצמם כגוף אחד ונשמה אחת, מאד קשורים אחד לשני ואינם מסוגלים לתפקד האחד ללא השני. בדרך כלל הם עונים גם לשם שלהם וגם לשם של התאום שלהם. הפרדה בין תאומים כאלה מהווה טראומה קשה ויכולה להביא לבעיות בלתי הפיכות.

- תלויים אחד בשני במידה. תאומים אלה יכולים לחיות גם ביחד וגם לחוד. תאומים אלה מפתחים את חייהם האישיים וכן שומרים על יחסים בריאים עם התאום שלהם.

- אינדיבידואליסטים. תאומים אלה אינם מסוגלים לחיות ביחד, משתדלים להיות אחד ההפך של השני, והרבה פעמים שונאים אחד את השני. היו מקרים, כאשר תאומים כאלה ניסו להרוג אחד את השני ואף הצליחו במשימה. הם נמצאים במצב של תחרות מתמדת נגד התאום שלהם משחר ילדותם, ובד"כ גם לא מסוגלים לראות את הצדדים הטובים של התאום שלהם.

לידת תאומים

אם כל העוברים נמצאים במצג ראש, כלומר עם ראש מטה, אפשרית לידה רגילה. התאום השני נולד בדרך כלל 15- 30 דקות אחרי התאום הראשון. מובן שיש כל מיני חריגות מכלל זה. בספר הגינס אף ניתן לקרוא על מקרה, בו ההפרש בין התאומים היה 84 יום! לא פלא, שמקרה זה נכנס לספר הגינס. לצערינו, במקרים רבים זה אינו המצב, ויש צורך בניתוח קיסרי. כאשר מדובר בשלישיה ויותר, בדרך כלל, מתוך דאגה לבריאותו של הוולד, עושים ניתוח קיסרי ללא קשר לתנוחת העובר, מכיוון שתהליך הלידה יכול להיות ארוך מידי עבור תאום שלישי ויותר. ניתוח קיסרי עושים גם במקרים של מחלות מסוימות של האם, במקרה והלידה הסתבכה או כאשר הרחם חלש ולא יכול להחזיק את העוברים. גיל הריון שבין השבועות 28 ל-32 הוא הגיל המסוכן ביותר להריון רב עוברי. הרבה פעמים נדרשת שמירת הריון.

בהריון רב-עוברי יש יותר סיכוי לסיבוכי לידה מאשר בהריון רגיל. בין הסיבוכים הנפוצים: ירידת מים מוקדמת של העובר הראשון (כ-30% מהלידות הרב-עובריות), היפרדות השליה של עובר השני לפני לידתו, צניחת הטבור, סגירת צוואר הרחם לאחר לידת העובר הראשון, פתיחה ממושכת של צוואר הרחם, דימומים, צירים חלשים כתוצאה ממתיחות יתר של הרחם, תנוחה לא נכונה של העובר, ירידת מים מאוחרת של העובר השני, הפרדה חלקית של השליה, היצמדות ראשי התינוקות, זיהומים ומחלות אחרות לאחר הלידה – ועוד. בכ-30% מהמקרים ישנה ירידה מוקדמת של מים של העובר הראשון – על כל המשתמע מזה.

היום כ-20% מהתאומים נולדים בשלים ובריאים. אצל האחרים נצפות חריגות שונות: משקל נמוך, טונוס שרירי נמוך, מומים התפתחותיים שונים, היפוקסיה, זיהום, אספיקסיה. בכל מקרה, לידת תאומים היא מסובכת בהרבה מלידת יחיד. בישראל, לכל בית חולים יש מדיניות משלו באשר ללידות אלה. בכל מקרה, שיעורי הניתוחים הקיסריים גבוה מזה של לידת יחיד, ועומד היום בישראל על יותר מ-50%.

לידת תאומים לא גורמת למחסור בחלב אצל האם. גוף האישה מייצר את אותה כמות חלב, לה זקוק תינוקה. כאשר יש שני תינוקות או יותר, הגוף פשוט מייצר כמות גדולה של חלב. בהתאם לזה, על האישה לשתות ולאכול יותר, ולדאוג לאיכות המזון שהיא צורכת הן מבחינת טריותו, הן מבחינת ערכו התזונתי.

טיפים להורי תאומים

כמה טיפים קטנים להורי תאומים:

- מצאו זמן לדבר עם כל תאום לחוד

- מצאו זמן לעיסוק יחודי עם כל תאום לחוד

- עודדו קשרים של התאומים עם ילדים אחרים

- פשו לכן עזרה לאחרי הלידה עוד בתקופת ההריון

- אם יש לכם ילדים גדולים, אל תשכחו, שגם הם זקוקים ליחס ולטיפול

- יתכן שתצטרכו עזרה פסיכולוגית. זה בסדר. זה טבעי. אל תהססו לפנות לפסיכולוג מתאים.

- הקפידו בלקיחת תוספי תזונה המיועדים לנשים בהריון.

- בזמן ההריון תקפידו לעשות בדיקות דם תקופתיות ותפעלו בהתאם לתוצאות. תשתדלו לשמור על רמת המוגלובין לא פחות מ-11. תשתדלו לשמור על רמת סוכר בדם לא יותר מ-110.

- גם בזמן ההריון וגם בזמן ההנקה תשמרו על דיאטה בריאה עשירה בברזל, סידן, חומצות שומן חיוניות וויטמינים

- בזמן ההריון חשוב שהאישה תרים את הרגליים על כריות/שרפרף בכל פעם שהיא שוכבת

- היו מסודרים. ככל שתהיו מסודרים יותר, כך חייכם יהיו קלים יותר

- בדקו את סדרי העדיפויות שלכם. לרוב, תצטרכו לשנותם, לפחות לתקופה מסוימת. למשל, לסדר את הבית פחות חשוב מאשר לשחק עם הילד או לקחת אותו לגינה.

- תיהנו מהילדים שלכם. זוהי אולי העצה הכי קשה ליישום, כי מרוב דאגות לא נשאר זמן וכוח ליהנות. אבל זוהי עצה חשובה מאד. אתם לא תבינו, איך זה קרה, אבל פתאום תמצאו את ילדיכם גדולים ופונים לחייהם שלהם. אל תפספסו את הרגעים היפים של ילדותם. הם לא יחזרו.

- לפי המלצת איגוד הדיאטנים באמריקה, לאישה בזמן הריון עם תאומים מומלץ לצרוך 450- 500 קלוריות ליום יותר. בהריון של תאומים הוספה נורמאלית של המשקל היא 20 ק"ג. מומלץ לא להוסיף הרבה מעבר לזה.


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קיסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.

מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.

טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 0548450103

קישורים:
האתר של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד