י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

ארי גלהר, לא תזיק לך מעט צניעות • הטור היומי

בשבוע בו חוזרים רבבות בחורי ישיבות לכבשנים המלבנים את אישיותם, בוחר הכתב החרדי של 'ידיעות ירושלים' לספר על 'חוסר הצניעות' במגזר החרדי • וגם: מסקנות על זהות מדליף 'מסמך גלנט'

ארי גלהר, מעט צניעות לא תזיק. צילום: יח"צ
ארי גלהר, מעט צניעות לא תזיק. צילום: יח"צ



עם כל הצניעות, ארי גלהר...

'חרדי ללא הפסקה' - הוא שמו של המדור שנכתב על ידי ארי גלהר במקומון 'ירושלים' של 'ידיעות אחרונות'.

השבוע הוא כאילו נכתב בידי אחד מגדולי חכמי המוסר או... מפעילי משמרות הצניעות. גלהר מתייחס בו ל"בחורי ישיבה חרדים שמנצלים את ימי הטיולים ועולים על 'מדים' - מכנסי ספורט, חולצות טריקו וכובע מצחיה" - לא עלינו ועליו...

גלהר מספר במדורו כי נאות ל"היגרר" עם אחיו הקטנים ואביו לסיבוב בצפון, ואפילו ביקר איתם בקברי צדיקים. הוא הקריב הרבה בטיול הזה כשנאלץ לוותר בדרך גם על שמיעת רדיו: "נסיעה עם אבא שלי שנחשב שמרן (לעצמו)" - הוא מספר לקוראיו כמתנצל – "כוללת איסור שמיעת רדיו בדרך וביקור באתרים כשרים למהדרין".

האבא, על פי הדגשותיו, הוא רק שמרן לעצמו, אבל הבן, כך מסתבר, דואג גם לאחרים ומיידע את קוראי 'ידיעות אחרונות' מי סורר ואינו הולך בדרכם של החרדים.

כשלא הצליח להרדם, יצא גלהר לסיור בטיילת הטבריינית כנציג ה'משמרת' או בית המוסר. "עברתי לאורך הטיילת הלוך ושוב ונדהמתי לראות משפחות חרדיות בהרכב מלא (ושימו לב להערה ה'עניינית' שלו) "אלה שבדרך כלל רגילים לדמיין אותן מופרדות בין זכר לנקבה באוטובוסים של 'אגד', צועדות לצד נשים בלבוש קייצי מינימלי. בתחילה חשבתי כי מדובר במשפחות חרדיות מחו"ל (להן מותר?), הידועות כשמרניות פחות, אולם כשהתקרבתי והאזנתי לשיחותיהן, התברר כי הן התנהלו בלשון הקודש, כלומר בעברית של יום יום (ולא באנגלית של הליב"ה י.נ.) ואני לא הצלחתי להבין להיכן נעלמה הצניעות בצפון החם"...

הייתם מאמינים ש'ידיעות אחרונות' יגדל גידול פאר שכזה שהיעדר הצניעות אצל אחיו החרדים כל-כך בוער בעצמותיו?

קצת צניעות לא היתה מזיקה לו לכותב, במיוחד כשמדובר בבמה הזו, גם אם יש מן הצדק בדבריו.

המלחמה שאין כל סיכוי לנצח בה

בסבך כל המהומה המוגזמת שאיבדה כל פרופורציה, סביב מה שזכה לשם ה'תרבותי' וה'נאור' הלקוח מהז'אנר הצבאי - 'מסמך גלנט', ושבמקום אחר היה נקרא 'פשקוויל' או בתרגום חופשי: 'כתב פלסתר', יכולים עין מקצועית והמודיעין של האויב לגלות, היכן עושה כל אחד מהכתבים המדווחים עליה את שירות המילואים שלו, אם הוא עושה.

אמיר בוחבוט מ'מעריב', למשל, עושה היום מאמץ על להוציא את דובר צה"ל, אבי בניהו, 'נקי' מהפרשה, למרות שעל פי דווחים נחקר אודותיה, שלוש פעמים במשטרה.

למה אותו חקרו ואותנו לא?

מעניין לדעת מהיכן יודע אותו כתב 'מעריב' שדובר צה"ל אמר ב"שיחה סגורה" לפיקודיו "לא ראיתי את המסמכים"? התמיהה הגדולה איך דלף מידע 'סודי' חשוב שכזה, וחמק מעיני מחלקת 'בטחון שדה' והאם לא היה מעורב במעשה מישהו ביחידת דובר צה"ל עצמה, יכולה להיות עילה לעוד חקירה משטרתית או אפילו בטחונית...

השאלה האם גם רב"ט יאיר נתניהו, המשרת ביחידת דובר צה"ל, היה נוכח ב'תדרוך הסגור', היא כבר סתם רכילות זולה...

היום השתכנענו שוב של'ידיעות אחרונות' יש מקורות צבאיים שהם יותר בכירים מאשר אלה של 'מעריב'. בעוד ש'מעריב' נאלץ להסתמך על מה שנאמר לפיקודים הזוטרים של דובר צה"ל, מדווח יוסי יהושוע מידיעות על מכתב הבהרה ששיגר דובר צה"ל לאלופי המטכ"ל, ובו הוא מאמץ שניים משלוש התובנות של 'שלושת הקופים' המוכרים ומצהיר: "לא שמעתי ולא ראיתי את מסמך גלנט'. יהושוע, ה'כתב הצבאי' של העיתון דואג להדגיש לקוראיו, כי למרות שעדיין לא הסתיימה החקירה על המסמך הקודם שהגיע לעיתונות, והיא נמצאת הבוקר בעיצומה אם לא בשיאה, גם "תוכנו של המכתב הקצר והתמציתי הזה הגיע ל'ידיעות אחרונות".

מסתבר שגם המשטרה כבר איבדה את 'כושר ההרתעה'.

'גלובס' העביר את הטיפול בנושא 'מסמך גלנט' ל'חיל הנשים', לאחת בשם צמרת פרנט. היא, כנראה, משוחררת יותר ממחויבות לדובר צה"ל המפעיל את הכתבים הצבאיים האחרים המדווחים על אותה הפרשה, מכח תפקידו הצבאי, והעזה לגלות אמש "לפני כולם" כי אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, נפגש עם מנכ"ל ארד תקשורת, ליאור חורב, לפגישת עבודה בזמן שחורב ...שירת במילואים.

"חורב ייעץ למזרחי בעת שכיהן כראש מטה מפקדת זרוע היבשה, וגם זאת במסגרת שירות המילואים שלו"... מגלה צמרת פרנט בידיעה. למי שאינו מצוי בנבכי הפרשה מדגיש 'גלובס' כי "האלוף מזרחי מועמד לתפקיד רמטכ"ל, אך מעריכים כי הוא בעל הסיכויים הקלושים ביותר לזכות בתפקיד".

דובר צה"ל, שוב הוא, מאשר את העובדות האלה, ולא מצליח למצוא בהם פסול. "בצה"ל וביחידת דובר צה"ל משרתים עשרות אנשי מקצוע בתחום העיתונות, הדוברות וכיוצא בזאת, ...שירות זה דומה במהותו למשפטנים המשרתים במילואים ובפרקליטות הצבאית ולרופאים המשרתים במילואים בחיל הרפואה".

איזו השוואה אומללה. עכשיו ידע האויב להזהר, שכן כל חייל ובעיקר מפקד המתמודד על תפקיד הרמטכ"ל, מלווה לא רק במשפטן, וברופא שיתן לו גימלים בעת הצורך, אלא גם ביחצ"ן צמרת והכל במסגרת שירות המילואים.

'הארץ', שאינו ידוע כעיתונם של המשרתים במילואים, משוחרר, ככל הנראה, מכל מחוייבות לצה"ל, לדובר צה"ל למכתבים המסווגים שהוא כותב לאלופים, ולדיווחים מתוך 'שיחות עדכון חסויות'. ליאור חורב, שותפו של אייל ארד, ומי שעומד במרכז פרשת מסמך גלנט, הוא הפייבורי שלהם, ועל הקשרים עמו הם ממשיכים להמר ולא מוותרים כל-כך מהר. למרות הגילוי של 'גלובס' והתגובה של דובר צה"ל, ואולי בגללה, מצוטט חורב על ידי אנשיל פפר מסביר: "לא יעצתי לאלוף מזרחי", כיצד להתמנות לרמטכ"ל.

חורב, בבמה שנותן לו היום 'הארץ': "שירתתי כקצין במילואים אצל שלושה אלופים שונים - יפתח רון-טל, בני גנץ ואבי מזרחי. לאף אחד מהם לא נתתי ואני לא נותן יעוץ אישי".
אם היעוץ אינו אישי ואינו צמוד, איך זה שליאור חורב עבר עם האלוף מזרחי, ממפקדת חיילות היבשה לפיקוד המרכז?

לתמיהה הגדולה הזאת חייב לנו 'הארץ', וגם דובר צה"ל תשובה. אולי בתום החקירה המשטרתית היא כבר תהיה מיותרת.

משהו רקוב קורה בצה"ל. מארת השחיתות התפשטה גם בעצמותיו ובעוצבותיו. מי שסבור שהאויב אינו יודע לקרוא את ה'מקורות הגלויים', כפי שאנחנו יודעים, ואינו יודע לנתח את תוצאות הדברים, עלול להפסיד במערכות הרבה יותר משמעותיות, מאשר מלחמות פנים צהליות וקרב קטן על תפקיד הרמטכ"ל.

השבת - ה'ביטוח הלאומי' שלנו

בין כל הנושאים העומדים ב'רומו', מוצא לו 'הארץ' זמן להתעסק עם 'המוסד לביטוח לאומי' ולא בהקשר לכל העוולות שהגוף הזה אחראי להם. קובי בן שמחון רוטן דווקא על כך שהביטוח הלאומי פועל על פי חוק ומשבית את כל שלוחותיו, כולל את אתר האינטרנט שלו, בשבת.

כל הכבוד, כבודה של השבת כמובן.

דובר המוסד לביטוח לאומי, חיים פיטוסי, אומר בתגובה למימצא ה'נורא' שהתגלה ב'הארץ': "הסיבה העיקרית לאי הפעלת האתר בשבת היא חוסר אפשרות לתמיכה טכנית בו, בגלל היעדר עובדים בימי שבת ומועד שאמורים לתת מענה לתקלות".

הסבר מובן ומתקבל על הדעת.

ובכל זאת, בעינינו ה'סקופ' האמיתי לא נפגע גם אחרי דברי ההסבר המנומקים והוא לא סגירתו של אתר הביטוח הלאומי בשבת.

בהמשך הידיעה, ומתוך מטרה להבליט עד כמה הביטוח הלאומי פועל כאילו הוא חלק ממדינת הלכה, יודעת הידיעה לספר כי במשרדי הממשלה האחרים, האוצר, המסחר והתעסוקה, משרד המשפטים ומשרד התחבורה, ניתן לבצע תשלומים בעיצומם של ימי השבת והחג כמו בכל יום חול. תודו שלא ידעתם על כך, ורק סגירתו של אתר הביטוח הלאומי, מתחייב, חשפה מציאות פסולה זו.

תודותינו ל'הארץ' שסיפק עוד נושא לטיפולה של הנציגות הדתית והחרדית בכנסת ובממשלה. העניין, ודאי, יסודר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד