י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בחנוכת היכל הטישים החדש

אסון בקרלין: 2 הרוגים ועשרות פצועים בקריסת טריבונה בערב החג

אסון בערב החג: אבל קודר ירד על חסידות קרלין סטולין בגבעת זאב עת התכנסו בערב החג אלפי חסידים לחגוג את חנוכת היכל הטישים החדש שנבנה בשנים האחרונות | הקומות העליונות בטריבונה שהוצבה במקום - קרסו | במקום נספו ל"ע 2 הרוגים ועשרות פצועים שפונו לבתי החולים 

אסון בקרלין: 2 הרוגים ועשרות פצועים בקריסת טריבונה בערב החג
החסידים בקרלין לפני האסון בערב החג צילום: באדיבות המצלם

אסון כבד בערב חג השבועות בחצר חסידות קרלין סטולין בשכונת פרי הארץ בגבעת זאב לאחר שטריבונה (פרנצ'עס) עליה עמדו החסידים קרסה במהלך חנוכת הבית בראשות האדמו"ר. 

בכניסת החג וסמוך לשקיעת החמה נערך מעמד קביעת מזוזה וחנוכת בית הכנסת החדש בחצר קרלין סטולין בהשתתפות אלפים בראשות האדמו"ר. 

רבע שעה קודם השקיעה קרסה לפתע טריבונה ועליה מאות חסידים שקרסו בפתע פתאום כפי שניתן לראות בתיעוד.

במקום נקבע מותם ל"ע של ילד בן 13 שחגג בר מצווה בערב שביעי של פסח האחרון וחסיד כבן 40, לצד 219 נוספים שנפצעו, בתוכם 5 במצב קשה ו-10 במצב בינוני.

מאות החובשים והפראמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום הגיעו מיד ובכוחות מתוגברים עם 26 ניידות טיפול נמרץ, 47 אמבולנסים, 27 אופנועים, ג'יפבולנס ו-2 רכבי תאר"ן (תחנות אירוע רב נפגעים). שני האוטובוסים לטיפול נמרץ של מד"א, שני מסוקי מד"א ושלושה מסוקי חיל האוויר הוזנקו לאירוע.

הפצועים מהאסון פונו לבתי החולים הבאים:
לבי"ח שערי צדק פונו 105 פצועים, מהם 2 קשה, 6 בינוני ו-97 קל.
לבי"ח הדסה הר הצופים פונו 22 פצועים, מהם 1 בינוני ו-21 קל.
לבי"ח הדסה עין כרם פונו 51 פצועים, מהם 3 קשה, 3 בינוני ו-45 קל
לבי"ח שיבא בתל השומר פונו 4 פצועים קל
לבי"ח שמיר-אסף הרופא פונו 2 פצועים קל

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר בשעה האחרונה כי מתוך 120 פצועים שפונו לבתי החולים של הדסה מהאירוע בגבעת זאב, שוחררו עם צאת החג חולים אשר מצבם השתפר.

בהדסה עין כרם עדיין מטופלים 42 פצועים, בהם גם 6 במצב קשה, ובהדסה הר הצופים נותרו 9 פצועים במצב קל ובינוני. צוות העובדות הסוציאליות
מלווה את המשפחות ואת הפצועים בכל צורך.

במהלך 24 השעות האחרונות נותחו במרתון ניתוחים אורתופדיים רבים מן הפצועים בהדסה עין כרם ובהדסה הר הצופים, בהם גם 5 ילדים.
נער בן 16 עבר ניתוח נוירוכירורגי מציל חיים וכעת מונשם ומורדם ביחידה לטיפול נמרץ.

אבי שיף, פראמדיק מד"א שהגיע מהראשונים לזירה, סיפר: "כשהגעתי למקום, ראיתי עשרות פצועים בדרגות פציעה שונות, אשר שכבו אחד על השני בחלקה האחורי של הטריבונה שקרסה, כשהם לכודים מתחת להריסות ולשברי המתכת. תוך כדי הבדיקות הראשוניות והמיון הרפואי, חילצנו את הפצועים אל האמבולנסים הרבים והניידות טיפול נמרץ של מד"א שהוזנקו לאירוע. מאות החובשים והפרמדיקים העניקו לפצועים טיפול רפואי ופינו אותם להמשך טיפול בבתי החולים".
 
משה טובולסקי, פראמדיק מד"א, סיפר על האסון: "כשהגענו למקום הייתה המולה גדולה, אנשים צעקו וסיפרו שקרסה טריבונה עם עשרות אנשים בבית הכנסת. מספר פצועים קל היו בסמוך לכניסה ואזרחים הובילו אותי לפצוע קשה, שהיה מחוסר הכרה וסבל מחבלת ראש. תוך כדי שצוותים גדולים נוספים של מד"א סרקו את הזירה והעניקו טיפול רפואי לפצועים נוספים, הכנסתי את הפצוע לניידת טיפול נמרץ, הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה - והוא פונה במצב קשה לבי"ח שערי צדק".
 
אלי בין, מנכ"ל מד"א: "הערב היינו עדים לאסון אזרחי מצער ומזעזע, אשר נגמר במותם הטרגי של שני מתפללים - שרק ביקשו לקיים את מצוות החג ולשמוח. בצל האזעקות ברחבי הארץ הגיעו אל הזירה דקות ספורות לאחר הדיווח על האירוע כוחות גדולים של מד"א עם למעלה מ-100 רכבי הצלה עם שלל אמצעי טיפול וסיוע - על מנת להעניק טיפול מהיר, יעיל ונרחב ככל הניתן. אני מודה למתנדבים ולעובדים הרבים שעזבו את שולחן החג וראו אל מול עיניהם רק הצלת חיים. אנו משתתפים בצער המשפחות ומאחלים רפואה שלמה לפצועים".

אלי ביר נשיא איחוד הצלה שהגיע אף הוא לזירה בדקות הראשונות של האירוע מסר: "במקום נוצרה אנדרלמוסיה רבה עקב אופי האירוע והקמנו במקום אף אוהל חוס"ן לסיוע נפשי לנפגעי החרדה. שחלקם לדבריהם נכנסו לטראומה לאחר ששהו אף בזירת האסון במירון".

אייזיק כץ חובש איחוד הצלה סיפר בצאת החג: "כשהגעתי לזירה יחד עם עשרות חובשים נוספים נתקלנו במספר רב של נפגעים שחלקם איבדו את הכרתם. חובשים מהחסידות ששהו במקום בזמן הקריסה החלו בפינוי הנפגעים באמבולנס של איחוד הצלה שהיה מחוץ לבית הכנסת כאמבולנס כונן שבת וחג".

יוסי אייזנשטיין חובש איחוד הצלה שהיה בכניסה לבית הכנסת בזמן התרחשות האסון סיכם: "הייתי בסמוך לאמבולנס איחוד הצלה שהיה ברשותי לרגל החג ונשמעו לפתע זעקות רבות לעזרה. נכנסתי מיידית למקום עם חובשים נוספים והתחלנו בסיוע ופינוי הנפגעים. תוך כדי שביקשתי ממוקד איחוד הצלה להזניק למקום אמבולנסים נוספים של איחוד הצלה שפינו מהזירה למעלה מ-60 נפגעים במצבים שונים".

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב ולעדכן בעקבות האסון הנורא.

קרלין סטולין פרנצ'עס טריבונות חג השבועות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד