כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מה גורם לאלפים לנהור אחר 'יודעי עתידות'?

רבים חושבים כי חיפוש אחר 'תרופות פלא מהירות' ישנו את חייהם לטובה. המציאות הוכיחה את ההיפך הגמור • אוריאל בלוי, מאמן ומגשר, מחדד את ההתנגדות למחפשי 'עתידות' - מחז"ל ועד שנות ה-2000

מצפה כוכבים. צילום: יעקב נחומי
מצפה כוכבים. צילום: יעקב נחומי



היום, יותר מאי-פעם, נוהרים אלפים בחיפוש אחר עתידם, בכל תחומי החיים. הם מכתתים רגליהם אחר 'יודעי עתידות' בכל רחבי העולם.

מאחורי התופעה, עומד, אפוא, צורך נפשי. נראה כי מקורו בחיפוש אחר 'תרופות פלא מהירות', שעתידות לשנות את חיי המחפש לטובים יותר בלא מאמץ. יש מי שחושב כי על-ידי שאחרים יגלו לו את עתידו, אין הוא צריך ליטול את האחריות, שכן הדברים כבר גלויים וידועים.

אבל טעות היא בידו. אושר נקנה אך ורק באמצעות עבודה ומאמץ. הדברים מובאים כבר בחז"ל: "אמר ר' יצחק: אם יאמר לך אדם יגעתי ולא מצאתי, אל תאמין. לא יגעתי ומצאתי, אל תאמין. יגעתי ומצאתי, תאמין" (מגילה ד'). ועוד קודם לכן בתורה: "וברכתיך בכל אשר תעשה" – כלומר, הברכה היא רק על-ידי עשייה.

אם לא די בכך, אנו מוצאים במקורות יחס שלילי לנושא.

הנה כמה דוגמאות:

"מכשפה לא תחיה". (שמות כ"ב)

"לא תנחשו ולא תעוננו... אל תפנו אל האובות ואל הידעונים אל תבקשו לטמאה בהם". (ויקרא י"ט)

"כי יקום בקרבך נביא או חלם חלום ונתן אליך אות או מופת….. כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם לדעת הישכם אוהבים את ה' אלוקיכם". (דברים י"ג)

"לא ימצא בך. .. קסם קסמים מעונן ומנחש ומכשף וחבר חבר ושאל אוב וידעוני ודורש אל המתים".

"כי הגויים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן נתן לך ה' אלוקיך נביא מקרבך תמים תהיה עם ה' אלוקיך". (דברים י"ח)

"אמר רב משום ר' יוסי איש הוצל: מנין שאין שואלים בכלדיים (חוזים בכוכבים ( שנאמר תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (פסחים קי"ג:)

"אמר ר' יוחנן: למה נקרא שמן כשפים שמכחישין פמליא של מעלה". (סנהדרין סז:)

"ויוצא אותו החוצה - אמר לפניו רבש"ע הסתכלתי במזל שלי ואיני ראוי להוליד בן. אמר לו: צא מאיצטגננות שלך אין מזל לישראל. אמר ר' יצחק: כל המתמים עצמו הקב"ה מתמים עמו... אמר רבי: כל המנחש, לו נחש שנאמר כי לא נחש ביעקב" (נדרים לב.)

בדברי המקורות אנו מוצאים שוב ושוב את התייחסותה השלילית של התורה לשימוש בקוסמים, מכשפים ובכל אדם המסייע לחקר העתיד. המקורות גם שוללים את המזל כקובע מאורעות בעתידו של האדם מצד "אל תבקשו לטמאה בהם", כמו גם בעקבות דרישת הקב"ה ללכת אחריו ולשמוע בקול נביאיו בתמימות, בבחינת "תמים תהיה". גם פוסקי הדורות יצאו חוצץ כנגד התופעה.

רבים שואלים: מה מקור האיסור? והאם יש כלל אמת בדבריהם של 'יודעי העתידות'?

הדעות חלוקות: גישה אחת מצדדת כי הקוסמים והמעוננים אומרים לעיתים דברי אמת, אך לא זה העניין, שהרי עם ישראל התברך מאז ומתמיד בנביאים, האומרים תמיד דברי אמת.

מאידך, ישנה גישה השוללת את האמת בדברים הללו מכל וכל וטוענת שדבריהם של 'יודעי העתידות' כולם שקריים.

המחלוקת בין שתי הגישות שהזכרנו, נשזרת לאורך כל התקופות, החל בתנאים וכלה באחרונים:

הסיבה לאסור את הדבר, לפי שתי הגישות, היא שחקירת העתיד בכל הצורות השונות והמשונות, הרי היא כעבודה זרה. על-פי השקפה זו, אין לנו להימשך אחרי דברים המורים את העתיד היות ולנו, בניו של המלך, יש את ה-מורה דרך – הקב"ה ותורתו. נכון שבין 'יודעי העתידות' ישנם דברים חמורים יותר וחמורים פחות, אולם הצד השווה שבכולם הוא ההסתמכות על קוסמים למיניהם – ולא על הקב"ה שרצונו בא לידי ביטוי בתורה ובמצוותיה.



ויש סוג אחר של מיסטיקה עתיקת-יומין: חוזים בכוכבים.

וכך מובא בשמות רבה (א, יח): "אמרו לו אצטגניניו (חוזים בכוכבים) של פרעה, רואים אנו שהיום נולד מושיען של ישראל. אומר להם פרעה: היאך אני ניפטר מאותו מושיע? עונים לו: עתיד ללקות במים (מי מריבה). ובשמות כב מובא ציווי פרעה בעקבות הידיעה המרעישה: "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו"(שמות א,כב). כך, חשב לעצמו פרעה, אני אהרוג את מושיעם של ישראל.

מכל מקום, מוסכם בין חכמי ישראל כי העולם התחתון נמסר ונוהג כפי מערכת הכוכבים, אלא אם כן עבודת השם יתברך תבטל את הרושם המתחייב ממנה.

כלומר, ישנה מערכת טבעית של כוכבים שעל-פיה מתנהל העולם, והרואה בכוכבים יכול לצפות את העתיד באמצעותה. צפייה זו היא על-פי מערכת גרמי השמים, אולם עלינו לזכור: יש מערכת מעליה - המערכת האלוקית.

הרעיון הטמון באיסור זה הוא, שאדם צריך לבטוח בקב"ה שיעזור לו ויצליח דרכו ולא יבטח באדם או בגורל מתוכנן - כי זה נוגד את ערכי היהדות.

היהדות מבוססת על הצורך לבקש מהקב"ה את צורכנו באמצעות תפילה. התפילה היא ההשתדלות המרכזית שלנו. ומכאן ואילך, מצווה עלינו התורה לחיות בתמימות עם הקב"ה ולצפות לחסדיו של הכל-יכול.

בפסוק "תמים תהיה" מרומז גם היחס השלילי כנגד העיסוק במיסטיקה על-ידי שאלה למתים וכדומה. כי היהדות אינה דת מיסטיקנית, אלא דת של הוראות חיים.

רבים אומרים כי הדתיים חיים בשביל העולם הבא והחילונים בשביל העולם הזה. הנה הוכחה שהדברים לא נכונים: התורה היא ספר הנחיות לעולם הזה - ולא הנחיות לעולם הבא. כי רק בעולם הזה יש אפשרות לקיים את המצוות.

ככל שנרגיל את עצמנו לחיות בתמימות מתוך השתדלות, בקשה, תפילה וביטחון בבורא עולם וללא צורך לחזות את העתידות, מובטח לנו כי חיינו יהיו מאושרים יותר.

אוריאל בלוי-מאמן ומגשר 054-5333386 [email protected]

קישורים:
לאתר של אוריאל בלוי - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד