י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"פעם שלישית, זכה"

פארסת ממשלת השינוי: מכירת ערכים ללא תמורה // פרשנות

הפלונטר הפוליטי: רגע לפני שהגיעו לסיכום על מכירת האידיאולוגיה בתמורה לכיסאות בממשלה בא המבצע ושיבש את הכל | יאיר כלפה על קריסת ממשלת השינוי והאסוציאציה המתבקשת לטקס מכירת העליות המסורתית בבית הכנסת

פארסת ממשלת השינוי: מכירת ערכים ללא תמורה // פרשנות
יאיר לפיד ונפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ישנו נוהג מסורתי ועתיק ימים, המתקיים מדי שבת בכמה בתי כנסת ברחבי הארץ והעולם, בעיקר של הקהילות הספרדיות, ושמו מכירת מצוות.

במכירה, אשר מתקיימת לרוב בתפילת שבת בבוקר, אחד מהגבאים או נציג מטעמם עולה על דוכן בית הכנסת, ומקריא את סדר העליות או את המצוות הנלוות לקריאה בתורה לפי סדר.

בין כל מצווה למצווה, המתפללים צועקים את המחירים אותם הם מוכנים לשלם על המצווה המדוברתשעליה גבאי בית הכנסת או הנציג מכריז, ומי שמצהיר את הסכום הגדול ביותר - זכה ומקבל את המצווה.

לנוהג המסורתי הזה, מצטרפת סיומת קבועה. לאחר שאחד המתפללים מכריז את המחיר אותו הוא מוכן לשלם, גבאי בית הכנסת או נציג מטעמו קורא "פעם ראשונה.. פעם שניה.. פעם שלישית..", ובמידה ואיש אינו אומר מספר יותר גבוה משל פלוני, הגבאי או נציגו חותם את המכירה ומכריז: "זכה!".

להבדיל (אלף אלפי הבדלות למניינם), כך היה נראה בשבוע שעבר גוש השינוי ו'ימינה'. מאז העברת המנדט לידי לפיד, בזה אחר זה עלו למכירה התפקידים הסופר יוקרתיים שיש למדינת ישראל להציע.

בזה אחר זה צעקו המפלגות את האידיאולוגיה ("המחיר") עליהם הם מוכנים לשלם עבור התפקידים והשררה. מפלגות השמאל היו מוכנות לוותר אף על הענקת חצי ממשלה לאנשי ימין וארץ ישראל השלמה, ולתת לאיש יש"ע לשעבר את תפקיד ראש הממשלה.

מנגד, מפלגות הימין היו מוכנות לשלם בהענקת חצי ממשלה למפלגות השמאל, שחלקן לא ראו שררה מזה יותר מעשרים שנה, ולתת לראש ממשלה אשר התבטא כמי שחושב שצריך לפנות מתנחלים ביו"ש.

כולם כבר ויתרו. כולם כבר "שילמו" מכיסם את הקנס האידיאולוגי. אך כשהגבאי או הנציג מטעמו כבר בא לצעוק "פעם שלישית", יו"ר 'ימינה' ומפלגתו התפרצו לדיון וצעקו: "תחזירו את הכסף", המפלגות שילמו את המחיר אך יצאו ללא ה'עלייה', עם הכתם ממנו יתקשו להיפטר.

נפתלי בנט יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד