ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נוסח מנופה ומדויק

'רמב"ם מדויק': הכירו את המהדורה החדשה של כתבי הרמב"ם

בדפוסי הרמב"ם של הדורות האחרונים נפלו שיבושים רבים מספור, שפעמים רבות משנים ומעוותים את הלשון ואת העניין. זכינו בדורנו לתיקון משמעותי של המצב. זה עתה הופיעה מהדורת 'רמב"ם מדויק' של הרב שילת

'רמב"ם מדויק': הכירו את המהדורה החדשה של כתבי הרמב"ם
לימוד רמב"ם צילום: David Cohen/Flash90

ידוע לכל ת"ח וצורב, גודל החשיבות של הדיוק בלשון הזהב של הרמב"ם, אשר כל מילה וכל אות בלשונו יכולים להיות משמעותיים להבנת דבריו ושיטותיו, אשר עליהם עמלים גדולי כל הדורות, רבנן ותלמידיהון, מאז חיבור 'משנה תורה' ועד עצם היום הזה. אין לך כמעט שיעור תורני שאינו נזקק לשיטת הרמב"ם בסוגיה ונושא ונותן בדבריו המאירים.

כידוע, נפלו בדפוסי הרמב"ם של הדורות האחרונים שיבושים רבים מספור, שפעמים רבות משנים ומעוותים את הלשון ואת הענין. זכינו בדורנו לתיקון משמעותי של המצב עם הופעת מהדורת פרנקל על פי דפוסים ישנים וכתבי-יד. עם זאת, המלאכה עדיין לא הושלמה. מחקר שנמשך כ-20 שנה שנעשה על ידי הרב יצחק שילת, הידוע במהדורות המדויקות של כתבי הרמב"ם שהוציא לאור, ביניהם הקדמות הרמב"ם למשנה, איגרות הרמב"ם, פירוש הרמב"ם לאבות, ועוד, וכן תרגום מדויק לספר הכוזרי, העלה שכתבי-היד המהימנים ביותר של 'משנה תורה' הקיימים בעולם, מהם שהוגהו מספרים שהיה עליהם אישור בעצם חתימת יד קדשו של הרמב"ם, וכן מאות קטעי-גניזה מגניזת קהיר שהיתה סמוכה למקום מגוריו של הרמב"ם, עדיין לא נחשפו ולא נוצלו כראוי.

זה עתה הופיעה מהדורתו של הרב שילת, 'רמב"ם מדויק' בשני כרכים מפוארים, ובה הנוסח המנופה והמהימן ביותר של היד החזקה, ובתחתית העמוד שינויי נוסחאות מכתבי-יד מובחרים נוספים, והערות המצדיקות את נוסח הפנים לעומת נוסח הדפוסים הקודמים, כולל אלה אשר הופיעו בדורנו. בראש המהדורה מבוא מקיף ובו ידיעות חשובות אודות כתב יד קדשו המקורי של הרמב"ם ז"ל. 

וכך כותב בהמלצה שבראש המהדורה הגאון האדיר ר' שלמה פישר שליט"א:

"מודעת זאת בכל הארץ גדלותו של הרב יצחק שילת שליט"א, שמלבד גדלותו בתורה כראש ישיבה הרי הוא ידען ומומחה גדול בידיעת וחקר לשונות הקדמונים... וכל החיבורים שלו הן בהלכה והן במדע מצטיינים בדייקנות מירבית ובאחריות מלאה להפליא".

ניתן להשיג את הספר - בירושלים: ספרי קודש משה נידם, רח' רבנו גרשום 5, בבני ברק: הדרת הספר גוטמן רח' אמרי חיים 22, וכמו כן באמצעות אתר ישיבת ברכת משה מעלה אדומים.

להזמנות מרוכזות: יעקב 0524706176 

רמב"ם כתבי קודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד