י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחדל מירון

דיון בוועדת הכספים; קריאה לאוחנה "תניח את המפתחות"

האסון הנורא בהר מירון מסרב לרדת מסדר היום: בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת הכספים תקפו חברי הכנסת את הרשויות ואת ועדת החמישה הממונה במקום | חלקם אף קראו לשר אוחנה להתפטר ולהקים וועדת חקירה ממלכתית | צפו

דיון בוועדת הכספים; קריאה לאוחנה "תניח את המפתחות"
הדיון בוועדת הכספים צילום: דוברות הכנסת

שלושה שבועות חלפו מאז האסון במירון, והנושא אט אט יורד מסדר היום ואיתו גם הקריאה להקים ועדת חקירה שתבדוק את הנושא ותמצא פתרון למנוע אסון דומה בעתיד, אך בינתיים ועדת הכספים מקיימת דיון במטרה למצוא פתרון.

בפתח הדיון אמר יושב ראש הוועדה חבר הכנסת משה גפני: "הנושא של מירון, הוא נושא שהיה כאן בכנסת הרבה מאוד פעמים, הדיונים בעניין הזה התקיימו פעמים רבות, אני בשעתו גם הצעתי ומליאת הכנסת גם אישרה ועדת חקירה פרלמנטרית שלא יצא ממנה דבר כי הלכו לבחירות, זה היה בתקופת אולמרט כרה"מ, כולם ידעו שיהיה אסון, רק לא ידעו מתי".

"ידעו שבהר אין מקום", האשים גפני, "עם המון אנשים זה יקרה, ומדינת ישראל עומדת מהצד, כאילו זה לא נוגע אליה. המקבילה של זה הוא הכותל המערבי שם עשו רחבה ענקית, ומקום שמכבד את הבאים בשעריו, והכל לפי אישורים והנחיות, מה שלא קורה במירון. אף פעם המדינה לא התערבה, לכל היותר נתנו קצת כסף, הדרך לא דרך, הכבישים לא כבישים, הגישה לא גישה. לא אחזור על ציטוטים שלי במהלך השנים, שאם יש אירוע ביטחוני המציאות היא בלתי ניתנת לתיאור".

עוד אמר גפני במהלך הדיון, "אין שם מקום, מאפשרים לאנשים להגיע, זה המקום השני המתוייר ביותר, באים אליו אנשים מכל העולם. והמדינה כאילו עומדת מהצד. אי אפשר להמשיך עם זה כמות שהוא, אם רוצים לסגור את המקום, שיקבלו החלטה מול כל העולם היהודי, אם מחליטים שמשאירים פתוח אז צריך להשקיע שם כסף ולהסדיר את כל המקום".

חבר הכנסת ינון אזולאי הזכיר את האסון שאירע ערב החג בחסידות קרלין בו נהרגו שתי חסידים בקריסת הטריבונות, ואמר: "יש בקרוב עוד חתונות גדולות במגזר החרדי, על הרשויות לעשות את הכל, והמארגנים שלא יוותרו על הבטיחות, גם הרשויות, לא לוותר על שום דבר בבטיחות. לאותן חסידויות אני קורא לעשות הכל בשיתוף פעולה. בנוסף צריך לעשות פעם אחת סדר עם ועדת החמישה, היא עושה מה שהיא רוצה, בלי לתת לאף אחד להיכנס".

חבר הכנסת יצחק פינדרוס תקף דווקא את התנהלות המשטרה וקרא לשר אמיר אוחנה להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידו, "הכנסת אמורה לפקח על הממשלה, ואיפה שאתה נוגע, הדברים לא עובדים. לעניין מירון אף אחד לא לוקח אחריות, הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה", הוא הוסיף ותקף, "המשטרה לא אחראית, שר הבט"פ לא אחראי ולא יכול לענות כי הנושא בבדיקה, משרד הבריאות לא אחראי, אז או שהכנסת תחליף את הממשלה, התנהלות במשטרתית כמו שהיא מתנהלת בלוד ובירושלים לא צריכה להתנהל. למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה".

חברי כנסת נוספים הצטרפו לקריאתו של פינדורס וקראו גם הם לשר אמיר אוחנה להתפטר, כך חבר הכנסת מוסי רז ממרצ וחבר הכנסת יואב סגלוביץ׳.
חה״כ גלעד קריב ביקש כי בתום הדיון יוחלט על הקמת ועדת חקירה, "אם נצא כאן היום בלי החלטת ועדה הקוראת להקים ועדת חקירה ממלכתית, נחטא לתפקידנו. נשתתף במלאכת הטיוח שלצערי כבר החלה מיד לאחר האסון, לצד כך יש לצאת קריאה נוספת – לא ייתכן שהאתר הזה ינוהל על ידי 4 הקדשים ולא על ידי הריבון. יש לקרוא למימוש החלטות שהיו בעבר להפקיע את האתר תוך מתן הפיצויים הנדרשים", אמר.

במהלך הדיון משרדי הממשלה התבקשו להציג מה דרוש לעשות כדי לתקן את המצוקה בהר מירון אלא שמשרדי הממשלה, משרד לביטחון פנים ומשרד ומשרדים נוספים הבהירו כי אינם יכולים להתייחס לנושא משום שהמשטרה, מח״ש ומבקר המדינה עורכים חקירה בנושא והתייחסות שלהם עלולה לשבש את החקירה.

בתום הדיון הציע חבר הכנסת גפני שלא להמתין להקמת ועדת החקירה שתיקח זמן, ולהקים ועדת חקירה של מנכ"לי משרדי הממשלה, בראשם יעמוד הרב הראשי שהוא נשיא בתי הדין שמכיר את הרגישויות הדתיות ויחפשו פתרון לנושא מירון כדי למנוע מקרים דומים בשנים הבאות.

אסון מירון תשפ"א יצחק פינדרוס משה גפני אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד