י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האשראי העולמי

שרי החוץ של האיחוד האירופי קראו באופן גורף להפסקת אש

בכניסתנו ליום העשירי של מבצע 'שומר החומות', האשראי העולמי של ישראל הולך ונגמר. אמש התכנסו שרי האיחוד האירופי והציגו חזית בעד הפסקת אש באופן מיידי 

שרי החוץ של האיחוד האירופי קראו באופן גורף להפסקת אש
ההפצצות בעזה צילום: Atia Mohammed/Flash90

שרי החוץ של האיחוד האירופי קראו להפסקת הלחימה בין ישראל לפלסטינים בישיבת חירום שקיימו אתמול (שלישי). כל המדינות החברות למעט הונגריה תמכו בהצהרה המגנה גם את התקפות הרקטות של חמאס על ישראל, אך תומכות בזכותה של ישראל להגנה עצמית. עם זאת הזהירו כי "יש לעשות זאת באופן פרופורציונאלי וכיבוד החוק ההומניטארי הבינלאומי".

לדברי ג'וזף בורל, בכיר באיחוד האירופי במדיניות חוץ, מספר הנפגעים האזרחים בעזה, כולל מספר גבוה של נשים וילדים, וזה דבר "שלא מקובל". הוא אמר כי האיחוד האירופי, כחלק מהרביעייה עם ארצות הברית, רוסיה והאו"ם מבקשים לדחוף לשלום במזרח התיכון, ולהפעלה מחדש של תהליך דיפלומטי רציני.

"העדיפות היא הפסקה מיידית של כל האלימות ויישום הפסקת אש", אמר בורל. מדיניות החוץ באיחוד האירופי פועלת פה אחד, ולכן דבריו היו "לשקף את ההסכם הכולל בין כל המדינות".

מבחינת ההשפעה, כמה מדינות אירופיות בודדות נוטות לתמוך חזק יותר בישראל. "באופן כללי, ממשלות באירופה תומכות בישראל ובזכותה להגנה עצמית מפני מטחי רקטות המיועדות לאזרחים ישראלים" כך מציין ה'ניו יורק טיימס'.

אך לאור כך שהלחימה נמשכת, מדינות מפתח באירופה לוחצות על הפסקת אש מהירה, כולל גרמניה, שהיא באופן מסורתי תומכת חזקה בישראל.

שרי החוץ של האיחוד האירופי, שנפגשו ביום שלישי לדיון במלחמה, קראו באופן גורף להפסקת אש. כל 27 החברים למעט הונגריה תמכו בדרישה. בישיבה השלישית של מועצת הביטחון, לא ניתן היה להצהיר את הצהרת נציג האיחוד מטעם המדינות החברות מכיוון שהונגריה שהיא פרו-ישראלית, התנגדה.

מדינות אחרות כמו אוסטריה, בולגריה ורומניה, תומכות באותה מידה בתמיכה בישראל, בעוד שמדינות כמו בלגיה, לוקסמבורג ושבדיה מתייחסות יותר לתקיפות צה''ל, ופחות להתקפות הטילים מעזה לישראל.

ביום שני, לאחר ששוחחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שבה וגינתה בחריפות את המשך מתקפות הרקטות מעזה על ישראל, והתחייבה לראש הממשלה כי "מצד גרמניה יש את כל הסולידריות של ממשלת גרמניה", כך אמר דוברה, סטפן זייברט. "היא אישרה מחדש את זכותה של ישראל להתגונן מפני ההתקפות" אמר.

"אך לאור חיי האזרחים הרבים שאבדו משני הצדדים", אמר "הקנצלרית הביעה את תקוותה שהלחימה תסתיים בהקדם האפשרי".

לאחר שמרקל שוחחה עם עבדאללה מלך ירדן "שניהם הסכימו כי יש לתמוך ביוזמות להפסקת אש מהירה כדי ליצור את התנאים לחידוש המשא ומתן הפוליטי", אמר מר זייברט.

לפני ישיבת האיחוד האירופי, שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר כי "כרגע, סיום האלימות במזרח התיכון הוא בראש סדר העדיפויות. אבל אנחנו צריכים גם לדבר על איך להימנע מהסלמה כזו בעתיד". האס הוסיף כי לאיחוד האירופי "יש תפקיד הן מבחינת פעולה פוליטית והן הומניטארית. גרמניה התחייבה 40 מיליון יורו לסיוע הומניטרי לעזתים".

האיחוד האירופי הפסקת אש שומר החומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד