י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
טונות של בריאות

טונה סטארקיסט: עשירה בברזל וטובה לבריאות

רותי אבירי, דיאטנית סטארקיסט מסבירה על חשיבות הברזל ומקורותיו במזון  

טונה סטארקיסט: עשירה בברזל וטובה לבריאות
סטארקיסט צילום: יח"צ

לטונה סטארקיסט שפע של יתרונות בריאותיים הנובעים מרכיביה: היא מהווה מקור מעולה לחלבון, ומכילה שפע של ויטמינים ומינרלים כגון ויטמין B12, ברזל, מגנזיום, ויטמין D, וחומצות שומן מסוג אומגה 3. הפעם נתמקד בברזל.

הברזל הוא מרכיב תזונה חיוני לתפקוד הגוף, משום שהוא מעביר את החמצן מהריאות אל הרקמות בגוף ובכך שומר על קיומן ותפקודן.

כמות נמוכה מדי של ברזל גורמת לאנמיה – שזו ירידה בכמות ההמוגלובין בתאי הדם האדומים, כמו גם לירידה במספר תאי הדם האדומים. דבר זה מוביל לירידת כמות החמצן שמגיע לרקמות בגוף ולתפקוד פחות טוב של רקמות אלה בגוף כולו.

ילדים, מתבגרים ומבוגרים רבים סובלים מאנמיה ותזונה לקויה יכולה להיות אחת הסיבות לכך.

לאורך זמן האנמיה עלולה לגרום לא רק לחולשה כללית, עייפות או חוסר תאבון אלא היא גם עלולה לפגוע בהתפתחות השכלית ולכן חשוב לדאוג לאספקת מספיק ברזל זמין לגוף בתזונה בכל הגילאים.

היכן נמצא הברזל במזון? יש לברזל במזון 2 מקורות: מן החי ומן הצומח. ברזל נמצא בצומח במזונות כגון קטניות, דגנים, גרעינים וזרעים שונים אך בחלקם יש רכיבים שמפריעים לספיגתו ולכן ספיגתו ממקורות מהחי תהיה טובה יותר. המקור הטוב והעשיר ביותר לברזל במזון הוא מן החי שם הוא נמצא בבשרים: בקר, הודו, עוף ודגים ובאיברים הפנימיים.

ב-100 גר' טונה סטארקיסט במים יש 1.6 מ"ג ברזל, ב-100 גר' גר' טונה סטארקיסט בשמן יש 1 מ"ג, ב-100 גר' חזה עוף מבושל יש 0.42 מ"ג, בביצה קשה בינונית יש 0.6 מ"ג וב-100 גר' בשר בקר מבושל יש 3.7 מ"ג ברזל.

ניתן לראות שבקר הוא אחד המקורות העשירים ביותר בברזל, אולם בהתחשב בהמלצות של התזונה הים תיכונית המומלצת כתזונה המיטבית ע"י משרד הבריאות ואשר לפיה יש להמעיט בבשר בקר אך בהחלט לכלול בה דגים, ניתן לראות שהטונה מכילה כמות ברזל שמהווה  כ-10 עד 20%  מההמלצות היומיות לצריכת ברזל בגילאים השונים.

בסופו של דבר, אין הרבה מזונות כמו טונה שמגיעים יחד עם שפע של יתרונות תזונתיים ושמשתלבים כה בקלות בכל ארוחה כמו טונה סטארקיסט בקופסה. היא מגיעה במגוון טעמים ואפשר לשלב אותה עם פסטה, אורז, חביתות, פשטידות, והיא מתאימה גם כמנה ראשונה או כתוספת לסלט, או בארוחות ביניים בתוך כריך או בתוספת קרקרים. אם נוסיף לכך את העובדה שהיא לא נראית או מריחה כמו דג (מה שחשוב במיוחד עבור ילדים) ואת נוחות ומהירות ההכנה, נקבל הרבה מאוד סיבות טובות לבחור בה כמרכיב בתפריט מאוזן ובריא!

טונה סטארקיסט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד