י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

עוד לא התחיל, וכבר מתעצלים: רוב התלמידים מגיעים לבית הספר ברכב

סקר אור ירוק שנערך לקראת פתיחת שנת הלימודים חושף: 54% מהתלמידים מגיעים לבית הספר ברכב אל מול 49% המגיעים ברגל - מגמה שהולכת ופוחתת עם השנים • 28% מהתלמידים מגיעים לבית הספר בהסעה מאורגנת ותחבורה ציבורית • 26% מהתלמידים מגיעים לביה"ס ברכב פרטי

מהיר חימה
מהיר חימה



54% מהתלמידים מגיעים לבית הספר ברכב (פרטי, הסעה מאורגנת או תחבורה ציבורית) אל מול 49% המגיעים ברגל - מגמה שהולכת ופוחתת עם השנים, כך על פי סקר ארצי מייצג שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור עמותת אור ירוק בקרב הורים לילדים בגילאי 4-18.

"בעוד כשבוע יחזרו אלפי תלמידים לספסל הלימודים. אנו מאחלים להם שנת לימודים פורייה ומוצלחת" אומר שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, "אך מעל לכול, כולנו תקווה שיגיעו ויחזרו מבית הספר בשלום".

סקר הגעה לבית הספר

בסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק, לבחינת אופן הגעת התלמידים לבית הספר וגן חובה, נמצא כי אמצעי ההגעה השכיח ביותר הוא כאמור ברכב.

על פי הסקר, 54% מהתלמידים מגיעים לבית הספר ברכב, כדרך הגעה עיקרית לבית הספר, מהם 24% על ידי הורה או מבוגר המסיע אותם ברכב פרטי, 17% בהסעה מאורגנת ו-11% בתחבורה ציבורית. כמו-כן, 49% מהתלמידים מגיעים לבית הספר ברגל, בין אם לבד, בליווי הורה או אח גדול. עוד נמצא כי ככל שיורד הגיל, כך פוחת שיעור התלמידים המגיעים ברגל. רק 3% ציינו כי ילדם נוסע לבית הספר באופניים.

ההליכה ברגל לביה"ס במגמת ירידה

סקרים ותצפיות שנערכו בארץ ובעולם מצביעים כי אם בעבר הלא רחוק, הייתה הליכה הדרך המקובלת להגיע לביה"ס, כיום המגמה פוחתת ורבים מגיעים ברכב פרטי, תחבורה ציבורית או בהסעות תלמידים, גם כשמדובר במרחקים קצרים.

"הגעה לבית הספר ברכב, במקום בהליכה או ברכיבה על אופניים, תורמת לא רק להגברת זיהום האוויר, אלא גם מצמצמת את ההזדמנות של הילדים לביצוע פעילות גופנית ומעל לכול, מגדילה משמעותית את הסכנה להיפגעות ילדים מרכב בסביבת בית הספר" אומר אבואב ומוסיף: "ככל שיותר הורים מסיעים את ילדיהם לביה"ס, כך הופכת סביבת ביה"ס מסוכנת יותר עבור הילדים. כתוצאה מכך, פחות הורים מרשים לילדיהם ללכת לבד, וזה מגדיל עוד יותר את מספר הילדים המוסעים ואת הסכנה בסביבת ביה"ס. גם ההסעה טומנת בחובה סכנה, בעיקר בשלב ההורדה והאיסוף של הילדים"

בשרון מעדיפים ברגל ובצפון ברכב

על פי ממצאי הסקר, 55.4% מתלמידי מחוז השרון מגיעים לבית הספר ברגל, יותר מכל מחוז אחר בארץ. אחריהם נמצאים תלמידי מחוז המרכז, אשר 49% מהם מגיעים ברגל. כ-45% מתלמידי מחוז הדרום, כ-44% מתלמידי מחוז ירושלים ורק 31.5% מתלמידי מחוז צפון מגיעים לבית הספר ברגל (אם כי הסיבה יכולה להיות גם בשל המרחק הרב באזורים כפריים), מה שמציב אותם עם שיעור ההגעה לבית הספר ברכב הגבוה ביותר משאר המחוזות – כ- 66%. אחריהם כ-56% מתלמידי מחוז ירושלים מגיעים ברכב, 51.5% מתלמידי מחוז דרום, כ-50% מתלמידי מחוז מרכז וכ-44.5% מתלמידי מחוז השרון.

עידוד הליכה ברגל במסלול הבטוח

בעמותת אור ירוק מבקשים לעודד ילדים להגיע לבית הספר ברגל ולהוריד את מספר הרכבים בסביבת בית הספר תוך שמירה על ביטחונם של התלמידים. "הדבר דורש תכנון מראש של ההורים עם הילדים של המסלול הבטוח, ושיתוף פעולה של כל הגורמים, לרבות צוות בית הספר, ההורים, התלמידים, הרשות המקומית, משמרות הזה"ב ומתנדבי תנועה של המשטרה", אומר אבואב. "כאשר המהלך מגובה בקבלת אחריות של כולם, התוצאות לא תאחרנה לבוא ושיעור התלמידים הנפגעים בדרך לבית הספר וממנה חזרה ביתה ירד".

פעילות אור ירוק בפתיחת שנה"ל

את פתיחת שנת הלימודים ילוו מאות מתנדבי עמותת אור ירוק בפעילות ענפה בכ- 70 ערים בכל הארץ. המתנדבים יקבלו את התלמידים בכניסה לבתי הספר עם שלטים עליהם מסרי בטיחות בדרכים ויחלקו חומרי הסברה, כיצד עליהם לחצות כביש בבטחה ואיך לבחור את המסלול הבטוח לבית הספר. בסך הכול הפעילות תתבצע ב- 200 בתי ספר יסודיים וב- 115 בתי ספר תיכוניים, כמחציתם של רשת 'עמל'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד