ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

'לוקהיד מרטין' תשקיע כ-5 מיליארד דולר בישראל

בעקבות הסכם עבודות גומלין על רכישת מטוסי F35 • ביקורת בוושינגטון על ההיקף חסר הפרופורציות שניתן לישראל • המרוויחות המרכזיות: אלביט והתעשייה האווירית

מטוס F35. צילום: ויקפדיה
מטוס F35. צילום: ויקפדיה צילום: pixabay

גורמים אמריקנים יצאו בימים האחרונים בהאשמות חריפות נגד ממשלת ישראל, זאת בגין מה שהם מכנים "דרישותיה המופרזות בעסקת ה35F". בין המאשימים - בכירים בתעשיות הביטחוניות האמריקניות.

הגורם בעטיו יצא הקצף הוא התנאי המרכזי של ישראל בעיסקה עם 'לוקהיד מרטין', יצרנית המטוסים, לפיו תבצע החברה עבודות גומלין בישראל. המשמעות: החברה תקנה שירותים ופיתוחים מחברות ישראליות בסכום של קרוב ל-5 מיליארד דולר, ולכל הפחות 4 מיליארד דולר, כאשר שווי הקנייה הישראלית כולה עומד על 2.75 מיליארד דולר בלבד - ואף הוא מגיע מכספי הסיוע האמריקני לישראל.

לרוב בעסקאות רכש גדולות מסוג זה מקובל שהחברה המוכרת מתחייבת לבצע עבודות גומלין בהיקף שנע על 50%, ולכל היותר 100% כאשר מדובר במדינה ידידותית. לשם השוואה, קנדה שהשקיעה בפיתוח המטוס וגם עומדת לחתום עסקה בשווי של 15 מיליארד דולר, תקבל עבודות גומלין בשווי של 70% בערך. טורקיה דורשת היקף עבודות גומלין של 40%, ואילו איטליה תקבל, בשלב זה, אף היא כ-70% בעבודות גומלין.

אין ספק שסיכום כזה מהוה הישג נאה למשרד הביטחון, והבעת אימון מצד 'לוקהיד מרטין' בחברות הפיתוח הישראליות אליהם יופנו העסקאות.

יתכן שהסכמתה של לוקהיד מרטין להיקף עבודות גומלין בסדר גודל כזה עם ישראל נובע גם מחשיבה אסטרטגית של ראשי החברה, כי עסקת רכש ישראלית תתן להם דחיפה בשוק הבינלאומי ויתרון על פני החברות המתחרות.

החברות שצפויות לקבל את עיקר ההזמנות בישראל הן התעשייה האוירית ואלביט, עם חוזים צפויים של למעלה מ-3 מליארד דולר, ועוד כמה חברות קטנות העוסקות בתחום התוכנה והתעופה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד