כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

ביתד, ג'ומס הוא אחד הכוכבים, העיד גפני

שניצולי השואה יחכו עד אחרי החגים?! – לא אצל גפני • כך ישבו 'ימין' ו'שמאל', מאשררים סעיפים, חוקרים נציגי משרדים, ועובדים בהרמוניה • אפילו תקציב הישיבות עבר בלי מהומה, אחרי הבדיחות של ג'ומס את גפני • שריה רוט עשה 'יום בכנסת'

ג'ומס. כעת כוכב גם 'בחדרי חרדים'
ג'ומס. כעת כוכב גם 'בחדרי חרדים'



עיתונאי כי ייקלע למסדרונות הכנסת בימים אלו, לא יוכל שלא להתקנא ברוח החופשה המרוכזת הנושבת מן המסדרונות. המזגנים כבויים ברוב אגפי הבית, הכיסאות שלצד שולחנות המזנון הבשרי, מורמים כמו לפני שטיפה יסודית, והשקט מעולם לא נשמע מוזר יותר במקום בו שוררת ההמולה כמעט בכל ימות השנה.

את הדממה הזו היה צריך ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, לחתוך כדי להצליח לכנס את הוועדה שלו. לעניות דעתו, כך סבר, יש מטרות שעבורן שווה להפר אידיאל כה חשוב כחופשה מרוכזת. היה זה מיד לאחר פניית שר האוצר, יובל שטייניץ, בבקשה מיוחדת: אנא, אשרו העברה תקציבית לכ-20 אלף ניצולי השואה, נכי המלחמה ורדיפות הנאצים הנזקקים והנצרכים, אל תתנו להם לחכות עד לאחר החגים. ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, הצליח איכשהו להחתים את חברי הוועדה מבלי לכנסה. גפני סבר והחליט כי מדובר בנושא מספיק חשוב, כדי לרתום את חברי הכנסת, שישמחו להקדיש לו כמה שעות ולא אף על חשבון בילוי חופש עם בני המשפחה.

למנהלי בניין הכנסת, מנכ"ליה ושאר עובדיה הבכירים, הרעיון לא גרם לאושר רב. למשך שבועיים סגורה הכנסת על מנעול ובריח, מלבד עובדי ניקיון ושאר משפצים אין יוצא ואין בא. פתאום צריך להעמיד סדרנים ואנשי בטחון כדי לבדוק את הנכנסים, כל זאת עבור כינוסה של ועדה אחת בודדת.

"האם הסתיימה כבר ועדת הכספים" - שאל אותי איש הביטחון ביציאתי מהמתחם. משהשבתי בחיוב, נשם לרווחה. המטרד תם.

לפני שהחל הדיון הרשמי נשמעו קולותיהם הרוטנים של חברי הכנסת, שטרחו ובאו. אמנון כהן מש"ס סיפר שהופתע למצוא כי המחשב בחדרו אינו פועל, גם חיים אורון הצטרף אליו באותה קובלנה. מתברר, כי לא בכל החדרים פועלת מערכת המיזוג, וכך גם לגבי המחשבים. אפילו המזנון החלבי, שבימי חופשה שגרתיים פועל כרגיל, היה היום הזה סגור לגמרי.

"שלום רב", כתב גפני למר דן לנדאו, מנכ"ל הכנסת. "הוצאת עובדי הכנסת לחופשה מרוכזת וסגירתו הכמעט מוחלטת של בניין הכנסת ופעילות ועדותיה הינו רעיון רע מכל היבט אפשרי. לכנסת, מיותר אם אומר, תפקידים רבים מאוד, כולל תפקידים סטטוטוריים בניהול ענייני המדינה. רק בימים אלו נדרשות ועדות הכספים והעבודה והרווחה לאשר לפני החגים את תקציב ניצולי השואה, ועדת חוץ ובטחון בנושא מינוי הרמטכ"ל, ועדת החינוך בנושאי פתיחת שנת הלימודים ועוד ועוד. הקושי בכינוס הועדות והלוגיסטיקה הנילווית לכל כינוס ועדה, יוצרת מצב בלתי אפשרי, הפוגע בתפקודם של נבחרי הציבור".

ג'ומס, זה טוב לחרדים?

בפתח הדיון, באווירה משוחררת, התפתחה שיחה מרתקת.

"ראית את הכתבה עלי ב'דה מרקר'?" - שאל ג'ומס את גפני.

"איך אתה מצליח להופיע בכל מקום?" - חייך אמנון כהן.

"ביתד הוא אחד הכוכבים" - זרק גפני, וחייך גם הוא. נו, בטח, יתד זורק לדפוס בדיוק את מה שגפני ועוזריו מבשלים עבורו. ואין ספק שג'ומס הוא אחד מהאנשים היותר אהובים פה בוועדה, גם מהצד החרדי. אין זה סוד כי נציגי השמאל טובים לא פעם לציבור החרדי הרבה יותר מנציגי הימין. יוסי שריד, בימיו כשר חינוך, היה טוב יותר לחרדים מאשר שר החינוך הנוכחי.

"נו, טוב, אם לפחות הייתם מבטיחים לי על כל שלוש כתבות חיוביות קול אחד בבחירות" - המשיך ג'ומס להתלוצץ.

"מה שלא תעשה, בסוף תמיד יצביעו לש"ס" - סיכם גפני את הדיון המבודח, ועבר לנושא האמיתי.

למען האמת, נושאו המרכזי של הכינוס היה אמור להיות נושא הדיור: מצוקת הרוכשים. נושא טעון ביותר, שבו ניסתה ועדת הכלכלה לטפל, לפני מספר שבועות, אך נכשלה כשלון חרוץ. שטייניץ, שהבטיח לבוא, לא הגיע. אטיאס אפילו לא הבטיח. גפני, שראה שמדובר בדיון פגרה בו לא יהיו נוכחים חברי כנסת רבים, והבין כי ייאלץ לוותר על נוכחותם של שאר שרים נחשבים, החליט לוותר ולדחות.

יותר חכם לדחות, מאשר להתכנס, להתרגז, למחות ולהתפזר בלי תוצאות.

"מיד עם פתיחת מושב החורף הוא יכנס את הוועדה, ואז יגיעו גם שטיניץ וגם אטיאס", הבטיח לי אחד מאנשיו. "ומה אם יבריזו השניים ברגע האחרון, כפי שעשו לאקוניס?" - הקשיתי. "לגפני לא מבריזים", הייתה התשובה.

ואלו הן העובדות: ממשלת נתניהו הוקמה כבר לפני למעלה משנה וחצי. הציבור בישראל בכלל, והציבור החרדי בפרט, סובל ממצוקת דיור חריפה וחמורה. ההקפאה רק החריפה את המצב. הציבור החרדי 'הפקיד' בידיו של אטיאס את משרד הבינוי והשיכון, ציפה לתוצאות, אך הן רחוקות מלהיראות באופק. יהדות התורה הקימה ועדה מיוחדת פנימית לטיפול בנושא הדיור, אלא שגם היא לא קצרה עד כה כל תוצאה בשטח.

עכשיו, אל הנישה הבלתי מטופלת הזו, נכנס גפני, כשהוא מכריז בעיצומו של דיון, קבל עם, חברי ועדה ועיתונאים: "נושא הדיור הולך להיות הנושא המרכזי אותו אני לוקח על עצמי במושב החורף. כולם ידברו על הקטע המדיני, אני אשגע את הכנסת עם נושא הדיור".

וכשגפני מבטיח, הוא נוהג גם לקיים. אז נכון, לא הייתי רץ לקחת משכנתא על סמך זה, אבל מפלס התקוות יכול בהחלט לעלות.

110 מיליון שקל, מי נגד?

בזה אחר זה עלו הסעיפים. חברי הוועדה, צריך לציין, 'החזיקו ראש'. כמה קל ליפול על סעיף כזה או אחר, לא לשים לב למוקשים שמשרד כלשהו מנסה לדחוף. אבל הם שמרו על ריכוז מרבי. משרד הפנים ניסה לנווט כספים להתיישבויות הצעירות, הח"כים שאלו, הצליבו מידע, לא ויתרו. לבסוף, איך לא, אשרו. במשרד התחבורה ניסו לבקש 100 מיליון שקלים לטובת פרויקט, שהוועדה לא ממש ידעה מה טיבו. גפני לא ויתר, דרש הבהרות ושלח אותם להכין שיעורי בית ולשוב אליו עם תשובות ברורות.

כאשר ביקש נציג המשרד לביטחון פנים הגדלה תקציבית, גיחך גפני ושאל אותו האם השר שלו יודע בכלל על הפניה שלו. "כן, הוא יודע", השיב הנציג. "לא, כי אם אתקשר אליו לברר, הוא ישיב לי בעוד שבועיים", 'עקץ' אותו גפני...

ואז הגיע הקטע היותר 'רגיש'. העברה של 110 מיליון שקל לישיבות הגבוהות ולכוללים, כפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני. "נמאס לנו המצב בו בכל שנה אנו צריכים את אישורה של הוועדה על כל שקל שמועבר לישיבות. הגיע הזמן להכניס את זה למסגרת התקציבית, ועל כך אני מתכוון לעמוד בכל תוקף לקראת אישור התקציב הבא", אמר גפני. הכתבים החילוניים נדרכו, גם ג'ומס לא אהב את הקטע. כשהצביע נגד ההעברה ה'תורנית', שאל אותו גפני, דווקא בנימה מאוד אוהדת, "למה, ג'ומס, מה אכפת לך?"

"אני נגד כל דבר שנגזר מההסכם הקואליציוני", השיב לו אורון. ואכן כך, רק שבוע קודם לכן הועבר כסף לשיפוץ מחלקה בבית-חולים, אבל ג'ומס כעס ולא הסכים לאשר. ולמה? רק כי הדבר נקבע בהסכם הקואליציוני. זה הרגיז אותו. וכי אילולי הייתה ישראל ביתנו, אילולי הייתה ש"ס או יהדות התורה לא הייתה המחלקה משופצת?!

לפחות הוא הוגן. הוא נגד לא רק כשמדובר בתקציבים לישיבות.

הצעצוע החדש של גפני

אז מה היה לנו שם?

דיון שחברי הכנסת הגיעו אליו כמעט במסירות נפש. אישור של קצבה חודשית הנעה בין 60 ל-110 שקלים לכל ניצול שואה, כאשר הסכום יתקבל למפרע מאוקטובר 2009 ובהחזר חד-פעמי יצטבר לסכום של בין 750 ל-1,300 שקלים. סכום קטן, אבל יעזור לאותם נזקקים לעבור את החגים הרבה יותר בכבוד.

והיה לנו דיון עניני והוגן, שהוכיח, בניגוד למקובל בכנסת, שאפשר בהחלט לגור 'זאב' עם 'כבש', ושמאל עם ימין, וקואליציה עם אופוזיציה בשלום ובאחווה.

עד לחורף, לפחות. אז, כך צופים, יהיה סוער מאד. כן הקפאה או לא הקפאה, כן שיחות מדיניות או לא, כן גיור או לא גיור.

גפני, כך הובטח לנו הבוקר הזה, ידבר במושב הבא על נושא אחד בלבד: המה ברכב, המה בסוסים, הוא ידבר רק על דיור.

[email protected]
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד