י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פחד מקריסת העסק

חשוב לדעת: זכויות העובד בפשיטת רגל

עובדים שכירים רבים, חוששים להיכנס להליך פשיטת רגל שמא יאונה להם במקום עבודתם, כמו כן, חוששים שבמקרה בו בית העסק שבו הם מועסקים יקרוס • להלן כל המידע החשוב בנושא

חשוב לדעת: זכויות העובד בפשיטת רגל
רווחי חברה צילום: freepik

בשנה האחרונה, סבלו מנחת זרועה של המגפה הארורה עסקים ואנשים פרטיים רבים, אשר בצר להם, נאלצו להיכנס להליכי פשיטת רגל (חדלות פירעון) על מנת להתמודד עם החובות הגואים.
עובדים שכירים רבים, חוששים להיכנס להליך פשיטת רגל שמא יאונה להם במקום עבודתם, כמו כן, חוששים שבמקרה בו בית העסק שבו הם מועסקים יקרוס, שכרם ויתר הזכויות הנלוות אליו, ייפגעו אף הן. במאמר שלפנינו, נדון על זכויות העובד במקרה בו עובד נכנס להליך של פשיטת רגל (חדלות פירעון).

ככלל, המעסיק אינו יכול לפטר עובד באופן חוקי רק בגלל שהגיש בקשה לפשיטת רגל. החוק אוסר על מעסיקים ממשלתיים ופרטיים לסיים את העסקתו של עובד רק בגלל זה. אך אם אתם מגישים מועמדות למשרה חדשה, או אם אתם עובדים בתפקידים מסויימים, ההגנה אינה כה רחבה.

איסור על סיום העסקה

על פי החוק, אף מעסיק, ממשלתי או פרטי, אינו רשאי לסיים את העסקתו של עובד, אך ורק משום ש:

  • הוגשה על ידו בקשה לכניסה להליך פשיטת רגל
  • העובד היה בעבר בהליך חדלות פירעון

המוטיבציה של המעסיק היא המפתח להגנה

המפתח להגנה הוא כי הפעולה האסורה חייבת להיות "אך ורק" על סמך העובדה שהעובד הגיש בקשה לפשיטת רגל. חוקי פשיטת הרגל לא ימנעו את פיטורי העובד מסיבות אחרות וגם לא ימנעו מהחברה בה מועסק לפטר את העובד, אם היא מצמצמת את כוח האדם שלה באופן מקובל מבחינה משפטית אחרת. כמובן, אם לא כל יתר העובדים מפוטרים ואתם נבחרים רק בגלל שהגשתם בקשה לפשיטת רגל, זה יהיה אסור.

ההגנה משתרעת על פעולות מפלות

החוק אוסר על אפליה במקום עבודתו של העובד במקרים כמו:

אם העובד היה מיועד לקידום במחלקת המכירות של החברה או נמנעה ממנו העלאה בשכר רק בגלל שהוגשה על ידו בקשה לפשיטת רגל, זו עבירה על החוק. הפרה נוספת היא למשל הורדה בדרגה, הפחתה בשכר או הרעת תנאים אחרת, בגלל הגשת פשיטת הרגל.

לא משנה אם העובד מועסק בארגון ממשלתי או בחברה פרטית. החוק חל על שניהם.

מקצועות שבהם לא ניתן לעסוק בתקופת פשיטת הרגל

חוק חדלות פירעון לא מציין כלל הגבלה על עיסוק במקצוע מסויים. יתירה מכך, החוק מעצם תכליתו נועד לעודד את החייב לעבוד ובכך להגדיל את קופת הנשייה מחד גיסא וכן לשמור על שגרת עבודתו של העובד, וחיי המסגרת הכלכליים שלו מאידך גיסא, כצעד שיהווה נדבך בשיקומו המיוחל.

הגבלות על עיסוקים מסויימים נקבעו בחוקים אחרים וכן בתקנות פנימיות שנועדו להסדיר מקצוע מסויים, אשר לצורך עיסוק בו נדרש רישיון. ואלו הם המקצועות:
א. עורכי דין - החברות בלשכת עורכי הדין פוקעת אוטומטית עם צו פתיחת הליכים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018.
ב. תיווך מקרקעין - לא ניתן לקבל רישיון חדש לעיסוק בתיווך מקרקעין, אך ניתן לאלו שכבר בעלי רישיון, להמשיך לעסוק בתחום.
ג. קבלנות - ניתן (לא חובה) למחוק חייב בפשיטת רגל מפנקס הקבלנים.
ד. רישיון לעסוק בשיווק או בייעוץ פנסיוני - ניתן (לא חובה) לסרב לתת רישיון ייעוץ פנסיוני או רישיון סוכן שיווק פנסיוני לחייב בפשיטת רגל בהווה או בעבר.

כפי שניתן להתרשם, מלבד מקצוע עריכת הדין, ביתר המקצועות שבהן נדרש רישיון ורק ברשימה שלעיל, קיים לממונה על המקצוע באיגוד המקצועי, שיקול דעת להחליט אם לשלול את רישיונו של החייב או לא.
כמובן שמדובר על הגבלות החלות על התקופה שמהכניסה להליך ועד להפטר החלוט, כך שהעובד יוכל להיות רגוע שהוא לא "סומן" לנצח, אלא לפרק זמן מסויים.
במרבית המקרים, עו"ד פשיטת רגל של החייב, ככל שהנו מיוצג, יסייע להציג את המקרה של החייב בדרך משכנעת על מנת לאפשר לאותו החייב להמשיך בעבודתו ללא כל הפרעה.

על מעסיקים ממשלתיים אסור לסרב להעסיק פושט רגל

בדומה לאיסורים על סיום העסקה ואפליה, מעסיק ממשלתי לא יכול לסרב להעסיק פושט רגל, או כל אדם שתלוי בו, רק בגלל שהוגשה על ידו בקשה לפשיטת רגל.

מעסיקים פרטיים דורשים לעתים לנבור בפרטי דו"ח אשראי או בדיקות רקע לפני הגיוס של העובד. ככל הנראה, פשיטת הרגל תופיע בדוחות אלו ומעסיק פרטי ישקול לסרב להעסיק את החייב מכיוון שהוגשה בקשה לפשיטת רגל, אם זו הסיבה היחידה שהוא מסרב להעסיק הרי שמדובר באפליה אסורה.

 עם זאת, ישנם תפקידים רגישים כגון משרות בנקאיות, משרות ברשות האכיפה והגבייה או משרות אחרות, שבחוזה העבודה, נדרש העובד לחתום על מסמך בו הוא מתחייב ליידע את הממונים עליו בכל מקרה בו הו הוא נכנס להליך פשיטת רגל. במצבים בהם העובד מועסק בתפקידים רגישים, ולאחר שהמעסיק גילה כי העובד שרוי בהליך פשיטת רגל, ומשכך, נשקלת אפשרות לסיום העסקתו או העברתו מתפקידו, רצוי להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני עבודה על מנת לבחון את חוקיות המהלך.

האם המעסיק שלי יגלה שהגשתי בקשה לפשיטת רגל?

כעניין מעשי, ברוב המקרים, המעסיק הנוכחי לא יגלה את דבר קיומה של פשיטת רגל אלא אם העובד חייב למעסיק שלו כסף ועליו לרשום את המעסיק שלו כנושה.

פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד