י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סער תקף; לפיד בירך

בג"ץ חשף את עומק הפילוג במחנה השינוי

בעוד המנדט של לפיד מתקרב לסיומו, פסיקת בג"ץ היום, שקובעת כי ניתן לפסול חוקי יסוד, עוררה תגובות נרחבות במערכת הפוליטית בכלל, ובגוש השינוי בפרט | בעוד יו"ר 'יש עתיד' מגנה את המתקפות על בג"צ - סער תוקף את החלטת האחרונים: "כללי המשחק חייבים להיקבע ע"י הכנסת"

בג"ץ חשף את עומק הפילוג במחנה השינוי
סער/לפיד/בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שבג"צ קבע כי הגדלת התקציב ההמשכי בכנסת אינו חוקי, ובכך קבע כי הוא יכול לפסול חוקי יסוד, היום (ראשון) המערכת הפוליטית סוערת, מה שהעיד על מחלוקת בין הצד הימני בגוש השינוי, לבין שאר המפלגות.

"‏המתקפה של יו״ר הכנסת על בג״צ היא המשך ישיר למתקפה של נתניהו על כל מוסדות השלטון", צייץ יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד והמשיך, "יריב לוין משתף פעולה עם האגף הכהניסטי בהסתה פרועה הגובלת בהתרת דם".

"זו התפוררות שלטונית גמורה. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית להשתוללות פרועה וחסרת אחריות", הוא כתב תוך שהוא מתעלם שהפסיקה עצמו.

לעמות לפיד, יו"ר 'תקווה חדשה' גדעון סער ביטא את עמדותיו הימניות וכתב: ‏"פסיקת בג״צ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע״י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם".

"החלטת בג"ץ מחייבת", קבע יו"ר שר המשפטים בני גנץ, "וההשתלחות של נבחרי ציבור בבית המשפט, מביישת את מוסד הכנסת ואת המשתלחים עצמם".

עוד טען: "במדינת חוק דמוקרטית, כל אזרח ואזרחית צריכים לכבד את פסיקות בית המשפט והביקורת השיפוטית. כל עוד אני שר המשפטים- אוודא שלא תהיה כל פגיעה במערכות שלטון החוק".

גם יו"ר 'העבודה' מרב מיכאלי תקפה גם היא את הביקורת מימין: "יו"ר הכנסת משתלח בשופטים בישראל. פשוט ככה. כמה עוד ממשלות נתניהו ינגחו בשלטון החוק? כמה עוד הן ירסקו את ההגנה על הדמוקרטיה מפני התנהלות מושחתת?".

"ממשלות נתניהו מספקות הוכחות בלתי פוסקות למה הן חייבות להפסק. לישראל מגיעה מנהיגות אחראית, מנהיגות שמכבדת את מוסדות החוק ובעלי התפקידים", הוסיפה.

לעומתם, נפתלי בנט לא פרסם את חוות דעתו עד כה. מי שכן הגיבה לפסיקת בג"ץ היא שותפתו הפוליטית, שרת המשפטים לשעבר איילת שקד שכתבה: "פשרת האוזר" היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית.
ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות". כך שקד.

בג"ץ גדעון סער יאיר לפיד ממשלת בנט לפיד מחנה השינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד