ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הגורם העיקרי

מה עושים? לא מסוגלים להעניק עד שבן/בת הזוג לא ישתנה

זוגות החשים כי הם רוצים שינוי וכי בן או בת הזוג אינם משתנים ובכך אין את החשק להעניק ולתת, האם חשיבה זו נכונה, לגיטימית ואנושית? התשובה שלפניכם תחדש לכם, מהו הגורם העיקרי לאהבה

מה עושים? לא מסוגלים להעניק עד שבן/בת הזוג לא ישתנה
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

קשה לי לתת כשהצד השני לא משתנה

לא פעם אני נתקל בזוגות ששואלים אותי: "הכיצד אנו יכולים לתת לבן הזוג את הציפיות שלו, הרי אנו לא אוהבים אותו". והם ממשיכים ואומרים: "אם הוא ישתנה אנו נאהב אותו, ואז יהיה לנו את החשק לתת לו הכל". האם חשיבה זו היא נכונה, לגיטימית ואנושית, או שלא?

תשובה:

יש לדעת דבר אחד חשוב, שכדי לאהוב צריך להעניק ולתת. רבים חושבים שעל ידי האהבה מגיעה הנתינה, כלומר כאשר אנו אוהבים מישהו אנו מעניקים לו. על כך מחדש הרב דסלר (ח"א עמ' 36) ואומר את ההפך הגמור - הנתינה יוצרת את האהבה. ככל שנשקיע, ניתן ונתאמץ עבור השני, אנו נתחבר אליו יותר וממילא תתרבה האהבה.

וכפי ששנינו במסכת דרך ארץ זוטא (פ"ב): "אם חפץ אתה להידבק באהבת חברך, הוי נושא ונותן בטובתו". כי כאשר אדם מעניק לחבירו ונותן לו את הנצרך לו, הרי מרגיש הנותן שיש לו חלק מעצמותו בחבירו שנתן לו, וכך נוצרת "אהבה".

אולם כדי שאהבה שנוצרה בין הנותן למקבל, תהיה גם בין המקבל לנותן, מחדש המהר"ל (באר הגולה) צריך שהנותן ייתן למקבל, דבר שלא ציפה וחשב

המקבל לקבל מהנותן, שאז בכך מתעוררות רגשות של אהבה גם בין המקבל לנותן, וכתוצאה מכך ירגיש המקבל ג"כ להעניק לנותן בחזרה, שהרי קשה לו להישאר חייב ולא לתת, עד שתלך ותתעצם אהבה ביניהם.

וזה יכול להיות הן בכמות והן באיכות. "בכמות" כגון: מורה שלוקח את אחד התלמידים בהפסקה, כדי לשנן איתו שוב מה שנלמד בשיעור, או לחזור איתו את החומר במה שהוא חלש בו, כדי שיהיה באותו רמה של הכיתה, הרי שאותו תלמיד קיבל באופן כמותי יותר משאר הכיתה, דבר שלא חשב או ציפה לקבל.

הן "באיכות" כגון: שהמקבל מקבל אפילו דבר קטן מאדם מרומם וחשוב, הרי שבאותו רגע המקבל מרגיש שקיבל מהנותן יותר ממה שמגיע לו, וממילא מתפתח אצלו רגשות של אהבה כלפי הנותן.

מאותה הסיבה, יש לו לאדם קודם כל לסדר שבחו של מקום, ואח"כ להתפלל ולבקש על צרכיו. כי כאשר אדם תחילה מתפלל ומסדר את שבחו של בורא עולם, הרי שנוצר בו תחושה של הערכה ויקרות כלפי הקב"ה, וממילא אח"כ כשאדם מבקש את צרכיו ומקבל אפילו מעט מהקב"ה, הרי שנוצר בו אהבה גדולה לנותן שהוא מלך העולם, כי מרגיש שקיבל יותר באיכות ממה שמגיע לו.

ככל שנהיה מכובדים ומוערכים כלפי בן הזוג, יהיה סיכוי גדול שתשרה אהבה בין בני הזוג. כי לא זו בלבד שהנותן נקשר למקבל כאשר הרבה הנותן לתת למקבל ללא תמורה, אלא אף המקבל מתקשר בעבותות ורגשות של אהבה כלפי הנותן, כאשר המקבל מרגיש שהוא מקבל מהנותן דברים שלא חשב שמגיע לו לקבל, וע"י כך יגיעו בע"ה בני הזוג להשכנת השכינה בביתם.

מאת:  הרב דניאל פנחסוב, מרצה ויועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט

זוגיות נתינה אהבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד