כ"ג אייר התשפ"ד
31.05.2024

מדוע לשפוך את התינוק עם המים?

"מאחורי התוכניות האלה לא עומדות רק מטרות טהורות של דאגה ליתומים וחולים, אלא גם נסיונות התעשרות של 'מאכרים', הגוזרים קופה של אחוזים מכל שקל שנתרם" • יצחק נחשוני על מאחורי הקלעים של תוכניות ההתרמה בתחנות הרדיו החרדיות, ועל הגזירה החדשה האוסרת עליהן לגבות כסף

רדיו. צילום אילוסטרציה: דניאל ישי
רדיו. צילום אילוסטרציה: דניאל ישי



מאזיני תחנות הרדיו החרדיות, וגם המזרחיות, מביעים מעת לעת את שאת נפשם ממסחור סחיטת הדמעות והכסף, שבא לידי ביטוי בתוכניות ההתרמות הרבות, המוגזמות והמגזימות, ובפרסומות לקראתן ובעקבותיהם.

לאהל'ה הכלה הטריה הזקוקה להשתלת כליה ערב הובלתה לחופה, ונתן הילד החמוד שבגבו התגלתה המחלה בדיוק כשעמדו לתלות לו את התיק בדרך לבית הספר, עוד לא הצליחו לצאת מאולפן השידור, וכבר נדחקים אליו אחמד בן שרה וכפיליו, ו-11 היתומים המסכנים שאביהם הסתלק מן העולם בחטף, ואנשים טובים אספו אותם באמצע הדרך והביאו אותם הישר לאולפן הממוזג.

"אמא, הם בידים טובות"!

מאחורי התוכניות האלה לא עומדות רק מטרות טהורות של דאגה ליתומים, חולים, חלכאים ונדכאים, אלא לא פחות נסיונות התעשרות של 'מאכרים', הגוזרים קופה של אחוזים ניכרים מכל שקל הנתרם במהלך התוכנית.

בחלק מהתחנות, נשכרים מומחים חיצוניים מיוחדים, שאינם נמנים על עובדי השיווק המוכרים זמני פרסום ל'שטראוס' ל'תנובה' ול'פלדהיים'. מיד לאחר שעמך ישראל פותח את לבו וארנקו, הם מגיעים מהר מאוד אל הבנק שלהם, הרבה יותר מהר מהבהלתם של החולים, שעבורם נערכה ההתרמה וכמובן, אם יש כאלה, לטיפול שהם זקוקים לו, בארץ או בחו"ל.

שלא נדע.

באחד מן המקרים, שנבחר כמתאים במיוחד לתוכניות התרמה בת מספר שעות, התחננו בני משפחתו של נפטר באסון טראגי, שלא להונות את קהל המאזינים על גופתו של הקורבן. "אין זה מכבודו של אבא, והדבר נוגד את מהותו" - ניסו לשכנע, אך מתכנני התוכנית התגלו כאנשי מקצוע טובים יותר בשכנוע והצליחו לגרום למאזינים לתרום, על אף התנגדותם המפורשת של בני המשפחה.

מדובר במשפחה שעל אף שאיבדה את ראשה, בכל המובנים, לא נותרה בחוסר כל, אבל עורכי ומפיקי תוכניות ההתרמה החליטו שזהו סיפור קלאסי לגיוס מוצלח של כספים, ולא מיהרו לבטל את התוכנית.

עד שהמשפחה, באמצע יגונה, אספה את הכוחות לפנות לייעוץ משפטי, אספו בתוכנית סכומי עתק 'עבורה', וכשבני המשפחה נותרו אחוזי זעם ותסכול, ה'מאכרים' יצאו עם אחוזי כספים שהסתכמו בעשרות אלפי שקלים.

ולמרות כל המתואר, צריך המון אחריות ויותר אכזריות, לשפוך את התינוק עם המים, ולפגוע בצורה שאינה מחושבת וזהירה במה שהתגלה כאחד מהכלים המסוגלים ביותר לגייס יהודים בעלי לב לטובת מטרות חשובות ומוצדקות.

הרשות לא נכונה

העיתון 'גלובוס' מגלה במהדורת היום שלו, כי 'הרשות השניה' ערכה כנראה תוכנית התרמה לחומרים אוטמים, ודווקא ערב הימים הנוראים, שבהם עם ישראל נותן, גם בלי שנדרש לכך, ומשתדל להרבות בצדקה כדי שגם עמו יעשו צדקה וחסד ויעבירו לו את רוע הגזירה, היא מקבלת שורה של החלטות אטומות, נוקשות ולא סבירות בעניין תוכניות ההתרמה.

התקנות החדשות אינן פוגעות ב'מאכרים', אבל עלולות לייאש את מי שבאמת משווע לעזרה.

במקום לקבוע ועדה ציבורית, שתבדוק כל פניה בעין חיובית טובה ואמינה, ותבטיח שכספי התרומות יגיעו ליעד החשוב שאליו הם יועדו, גזרה 'ועדת הרדיו' של הרשות השניה, על המלאכים המשחיתים הפוגעים ברפואת הגוף והנפש ובפרנסה, שלא יגיעו עוד לעולם, אלא פעם אחת בחודש בלבד, ויפגעו רק באדם אחד שיש לו...עמותה רשומה.

על פי הידיעה ב'גלובס', יהיה אסור מעתה לתחנת רדיו חרדית או אחרת, לגבות כסף עבור התרמה, וזה נשמע אולי טוב, אם לא שמשמעות ההחלטה היא שתחנות הרדיו לא יסייעו עוד למקרי חירום של מצוקות שכיהודים עלינו להרתם אליהם. למה שירתמו למשימה שאין בה רווח כספי, ואולי אפילו כרוכה בהוצאות? חוץ מ'גלי צה"ל', שאולי יאלץ להמשיך ולקיים את השירותרום, למרות שגם הוא נהנה מכספי התורמים, לאף תחנת רדיו מסחרית לא תהיה מחויבות כלשהי לטובת הקהילה ובוודאי לא לטובת הפרט.

על פי התקנות החדשות של הרשות השניה, יוכלו התרמות שכאלה להתבצע רק פעם בחודש, והחמור מכל אסור שיתבצעו לטובת אדם פרטי, הזקוק לסיוע מיידי, אלא רק לטובת עמותות וארגונים רשומים.

מה שמוזר בכל הידיעה הזו הוא שהצעדים נטולי הרגש והשכל האלה מיוחסים ל... "יו"ר 'ועדת הרדיו' של 'הרשות השניה', העיתונאי החרדי יוסי אליטוב", ואם לא די בכך מודגש שהיא מכוונת נגד תחנות הרדיו החרדיות ובעיקר נגד... רדיו 'קול ברמה' של שס.

זה נראה כמו חיסול חשבונות על חשבונם של המסכנים, אבל אנחנו הרי אומרים תמיד שאסור להאמין לעיתונים...
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד