י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
במסגרת 'תרגיל ההטעיה' > בניגוד להכחשות

החיילים בשטח חושפים - "נערכנו לכניסה קרקעית לרצועת עזה"

באישון ליל שבין חמישי לשישי, במהלך מבצע 'שומר החומות', הוטעו לוחמי החמאס כי צה"ל נערך לכניסה קרקעית לרצועה, לשם כך הם התרכזו במערך המנהרות - המטרו | בדו"צ הכחישו את ההטעייה, הערב נחשפות עדויות הלוחמים: "היינו מוכווני משימה עם תחושת שליחות אדירה"

החיילים בשטח חושפים - "נערכנו לכניסה קרקעית לרצועת עזה"
חיילי צה"ל מתאמנים צילום: Michael Giladi/Flash90

במהלך ימי מבצע 'שומר החומות' נדהמו ברצועת עזה בליל שישי ממתקפה מתוחכמת על ה'מטרו' של החמאס, מערך המנהרות התת-קרקעי ברחבי הרצועה. לאחר הטעייה - שהוכחשה על ידי דובר צה"ל - התרכזו לוחמי חמאס רבים ב'מטרו', רשת המנהרות הנרחב, ואז החל הצבא לכתוש את המקום.

למרות הכחשות דובר צה''ל, דווח הערב (שני) כי החיילים בשטח היו חלק מתהליך ההטעייה. על פי הדיווח, חיילי השריון של חטיבה 7 קיבלו הוראה להיערך לכניסה קרקעית לרצועה.

מפקד פלוגה כ' בגדוד 75, רס"ן ראדיק מונדרצוק צוטט: "הייתי בטוח שנכנסים פנימה ומתחילה כניסה קרקעית. זו תחושה אדירה. עשיתי ח' פלוגתית ואמרתי לחיילים שעוד ארבע שעות אנחנו נכנסים פנימה. אתה מסתכל לכולם בעיניים וכולם מוכווני משימה עם תחושת שליחות אדירה".

כזכור, בליל שישי במהלך ימי מבצע 'שומר החומות' דיווח ה'ניו יורק טיימס' בדרמטיות כי צה"ל נכנס קרקעית לעזה והסתמך בעצם על דוברות צה"ל בשפה האנגלית, שם בשונה מהציוץ בשפה העברית, נכתב כי כוחות קרקעיים נכנסו לתוך עזה, אך מתברר בדיעבד כי מדובר היה בתרגיל מתוחכם.

הדיווח הגיע לאחר שדובר צה"ל צייץ בחשבון הטוויטר שלו בשפה האנגלית, את הציוץ הבא: "IDF air and ground troops are currently attacking in the Gaza Strip".

‏‎המילים "ground troops" תרגומן - "חיל רגלים", שמתפרש לקורא התמים כי צה"ל נכנס קרקעית, או שטנקים הפציצו מהגבול, אך העולם הבין ופירש זאת כי צה"ל אכן נכנס קרקעית עם חיילים, מסתבר כי מחוץ לגדר עמדו כוחות גדולים של חיל שריון, ובסיוע חיל האוויר, צה"ל תקף את עזה בצורה משמעותית במשך כ-40 דקות ללא הפסקה. ה'ניו יורק טיימס' היה ככל הנראה הראשון שנפל בפח של דובר צה"ל, ואחריו כמעט כל שאר כלי התקשורת, כמו גם חמאס שבלע את הפיתיון ושילם מחיר יקר על טיפשותו.

במשך אותן 40 דקות, צה"ל השתמש בלא פחות מ-160 מטוסי קרב ו-450 פצצות שהונחתו בזו אחר זו על מנהרות חמאס שבתוך הרצועה, המכונות "המטרו" וגרמו לנזק אדיר לעיר התחתית, שבה מנהל חמאס את העיר ואת צבאו.

במוצ"ש פרסם דובר צה"ל הדי זילברמן הודעה מיוחדת בה הוא מבהיר כי מדובר היה בטעות, ולא בניצול של עיתונאי העולם ללוחמה פסיכולוגית מול החמאס.

"לפני זמן קצר שלחתי מכתב ליושב ראש אגודת העיתונאים הזרים בישראל ובו עיקרי הפרטים מהתחקיר שקיימתי היום בנושא התדריך לכתבים הזרים ביום חמישי בלילה" סיפר זילברמן בחשבון הטוויטר שלו.

עוד הוסיף: "טעותו של הקצין נעשתה בתום לב וכתוצאה מאי הבנה של תמונת המצב המבצעית בשטח ולא משום סיבה אחרת ‏מערך דובר צה״ל לא מערב לוחמה פסיכולוגית או הונאה בעבודתו ומחויב בראש ובראשונה לאמירת אמת לעיתונאים ולציבור וכך ימשיך לעשות".

כניסה קרקעית שיריון חמאס הדי זילברמן שומר החומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד