ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ארה"ב דורשת חקירה בינלאומית

זעם עולמי: חטפו מטוס נוסעים ודיווחו כי חמאס איים במטען נפץ

זעם עולמי מתפרץ כלפי בלארוס: לאחר שאילצה מטוס נוסעים לנחות בשטחה בכדי לעצור עיתונאי המתנגד לשליט המדינה, משרד התחבורה ניסה לגלגל את האחריות למבצע 'שומר החומות' ולתלות זאת בחמאס שאיים בפצצה שנמצאת על המטוס | רוסיה מתייצבת לצידה של בלארוס

זעם עולמי: חטפו מטוס נוסעים ודיווחו כי חמאס איים במטען נפץ
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

משרד התחבורה של בלארוס, מנסה למזער את הנזק הדיפלומטי שנגרם למדינתו בעקבות תקרית הסטת מטוס נוסעים מליטא לבלארוס, בכדי לעצור עיתונאי שמתנגד למשטרו של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו.

לדברי המשרד, האיום הפצצה שכביכול הוטמנה במטוס של חברת 'ריינאייר' שהיה בדרכו מאתונה שביוון לוילנה שבליטא הגיע מארגון הטרור חמאס. לטענתו, חמאס דרש הפסקת אש בעזה ולכן שלח מייל מאיים למינסק בירת בלארוס. אלא שטיעונו של שר התחבורה הפך ללעג וקלס, שכן הטיסה לא היתה לכיוון מינסק אלא לווילנה וכי המקרה התרחש לאחר שהפסקת האש בין ישראל לחמאס כבר נכנסה לתוקפה.

דובר חמאס פאוזי ברהום מצידו הכחיש כי לחמאס יש קשר כלשהו לאירוע הנחתת המטוס בבלארוס, וטען כי חמאס אינו נוקט מעשים מהסוג הזה. לדברי חמאס, "איננו משתמשים בשיטות כאלה, ויכול להיות שמי שאחראים להן הם גורמים חשודים המבקשים להכפיש את חמאס ולפגוע באהדה של העולם לעם הפלסטיני ולהתנגדות הלגיטימית שלו".

בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות אתמול (שני), נראה הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטסביץ' אומר כי הוא במצב בריאותי טוב וכי מילא תפקיד בארגון המחאות ההמוניות במינסק בשנה שעברה נגד תוצאות הבחירות.

"אתמול נעצרתי על ידי גורמים ממשרד הפנים בשדה התעופה הלאומי במינסק, אני נמצא בבית המעצר מספר 1 במינסק. אני יכול לומר שאין לי שום בעיות בריאות, כולל עם הלב או כל איבר אחר", בישר לעוקביו בסרטון.

"יחס העובדים אלי טוב ועל פי החוק", אמר. "אני ממשיך לשתף פעולה עם החוקרים ומודה שארגנתי תסיסה המונית בעיר מינסק". בתגובה לסרטון אמרה מנהיגת האופוזיציה בבלארוס, סבטלנה טיכאנובסקאיה שנמצאת בוילנה לאחר שנמלטה מבלארוס, כי "הבלוגר היה בלחץ". בנוסף הוא נראה לא ממש טוב, זה נראה שהוא חטף מכות.

הכל החל ביום ראשון האחרון, הרשויות בבלארוס אילצו מטוס של חברת ריאנאייר לנחות בבירה מינסק, תוך איום על פצצה בתוך המטוס. כשהתברר שהמטוס יורט על ידי מטוס חיל האוויר של בלארוס, התגובה של אחד הנוסעים היתה פחד.

רומן פרוטסביץ'.

אחד האנשים במטוס תפס את ראשו בבהלה. ברגע שהמטוס נחת, נוסעים עזבו את המטוס ונבדקו חפציהם. כוחות הביטחון ניגשו לבלוגר רומן פרוטסביץ' שרעד מפחד. הם לקחו אותו לכיוון לא ידוע, תוך שהוא אומר לסובבים אותו: "עונש מוות מחכה לי כאן".

פרוטסביץ', בלוגר ועיתונאי בלארוסי בן 26, נמצא ברשימת מעקב אחר גורמי טרור שהורכבה על ידי הוועדה לביטחון המדינה בבלארוס, המוכרת כמשטרה חשאית.

העיתונאי עזב את בלארוס לפולין בשנת 2019 מחשש למעצר. משם הוא עבד כעורך הראשי של ערוצי הטלגרם המשפיעים Nexta ו-Nexta Live, שהפכו למקור המידע העיקרי באשר להפגנות בבלארוס נגד תוצאות הבחירות, לאחר שהאינטרנט במדינה הושבת באוגוסט האחרון.

העיתונאי היה בטיסה של חברת ריאנאייר מאתונה בירת יוון לווילנה שבליטא, כשמטוס קרב יירט את דרכו של המטוס. צוות מטוס הנוסעים ביקש אישור לנחות, ועל פי הדיווחים פרוטסביץ' נעצר, לאחר שמתח ביקורת על משטרו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו.

המנהיג הוותיק נבחר מחדש לקדנציה שישית בבחירות שנויות במחלוקת באוגוסט 2020. לאחר שהן זויפו בצורה חסרת תקדים, למעלה מ-34,000 איש נעצרו בבלארוס מאז אוגוסט, ואלפי מפגינים הוכו על ידי כוחות הביטחון באכזריות.

העולם מגנה ומאיים בסנקציות, "העובדה שטיסה בין שתי מדינות באיחוד האירופי נאלצה לבצע עצירת ביניים בתואנה של איום פצצה היא הפרעה חמורה בתעבורה האווירית האזרחית באירופה", אמר שר החוץ הייקו מאס וקרא לנקוט "בהשלכות ברורות נגד הממשלה במינסק".

במדיות האיחוד האירופי שוקלים להטיל סנקציות על בלארוס, שיבודדו את המדינה מאירופה ויגרמו לה מזרז כלכלי אדיר.

בנוסף הודיע האיחוד האירופי לכל חברות התעופה באיחוד, שלא לעבור במרחב האווירי של בלארוס. בנוסף החל האיחוד בתהליך שבסופו ייאסר על חברות תעופה בלארוסיות לטוס ולנחות בשטחי מדינות אירופה.

בעקבות הצהרת האיחוד האירופי, חברת התעופה ההולנדית KLM הודיעה שתפסיק את הטיסות מעל בלארוס. בנוסף, ממשלת אוקראינה הפסיקה את הטיסות בין אוקראינה לבלארוס והורתה למטוסים האוקראינים שלא לטוס מעל המרחב האווירי בבלארוס.

בריטניה גם הורתה למטוסים בריטיים להימנע מטיסה מעל בלארוס. גם חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה הודיעה ביום שני כי תפסיק זמנית את טיסותיה מעל בלארוס עד להודעה חדשה, יחד עם חברת התעופה הלטבית אייר בלטיק וחברת התעופה הסקנדינבית SAS.

על אותה טיסה היו אזרחים במדינות שונות, בהם גם אזרחי ארה"ב, כך שבלארוס מסתבכת גם איתה. שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן פרסם בטוויטר ציוץ זועם שבו כתב: "אנו מגנים בחוזקה את הפעולה הפושעת של משטר לוקשנקו, שהסיט ממסלולו מטוס נוסעים מסחרי ועצר עיתונאי. אנו דורשים וועדת חקירה בינלאומית בהשתתפות בעלי בריתנו. ארצות הברית מתייצבת לצד בני העם הבלארוסי". 

הנשיא ביידן תקף גם הוא את בלארוס, "ארצות הברית מגנה במונחים החזקים ביותר הן את הסטת המטוס והן את מעצרו של העיתונאי".

כמובן שרוסיה מתייצבת לצד בעלת בריתה בלארוס ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הגיב למהומה ואמר: "רוסיה לא תשאיר את בלארוס במצוקתה. אנו תמיד מוכנים לבוא לעזרת השכנה ובעלת הברית האסטרטגית. כי ביסוד יחסינו - קשרי אחווה ומשפחה, היסטוריה משותפת וערכים רוחניים משותפים".

איום פצצה חמאס בלארוס מעצר עיתונאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד