י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בחוף זיקים

לא להאמין: צבת הים הטילה את הביצים בקוליס של טנק

אמש, התגלו 7 קינים של ביצי צבים בחופים הדרומיים של הארץ, כאשר אחד מהקינים התגלה בקוליס של טנק בחוף זיקים | עונת ההטלות של צבי הים החלה החודש ותימשך שלושה חודשים

לא להאמין: צבת הים הטילה את הביצים בקוליס של טנק
צבת ים בחוף צילום: יניב לוי

עונת הטלות הצבים החלה בתקופה סוערת. לאחר הפסקת האש התגלו 7 קינים בחופים הדרומיים של הארץ. אמש התגלה קן שהוטל בתוך קוליס (עקבוב) של טנק בחוף זיקים.

שנת 2020 הייתה שנת שיא להטלות, הוטלו 24,071 ביצי צבי ים ב -371 קינים. עונת ההטלות של צבי הים החלה בחודש מאי ותימשך עד חודש אוגוסט.

נקבות צבי הים עולות להטיל, על פי רוב, באותו אזור בו הן עצמן בקעו, ורק אחוז קטן מהקינים מוטל באתרים מרוחקים יותר.

שימוש הולך וגובר של האדם בחופים, לאורך השנים, גורם להרס של חופי ההטלה ומקשה על מאמץ הרבייה: מבני מגורים ותיירות, מסעדות, כבישים, מפעלים, מרינות ונמלים מצמצמים את שטח החוף הזמין לנקבה המטילה.

רעש, תאורה חזקה ונוכחות אנושית בחופים במהלך הלילה מפריעים לצבות העולות אל החוף להטיל ומפחידים אותן.

נקבת צב הים רגישה מאוד לכל הפרעה, ואם לא תינתן לה האפשרות להטיל בשלווה או לא תמצא מקום הולם להטלה, היא תשוב אל הים מבלי להטיל את הביצים.

יתכן שתנסה שוב למחרת, אך אם גם הפעם לא תצליח היא עשויה להטיל את הביצים בים (אז סיכויי ההישרדות של הביצים אפסיים), או חמור מכך - הביצים לא יוטלו, ובמקום זאת ירקבו בגופה ויגרמו למותה של הנקבה״.

ד״ר יניב לוי מנהל מרכז הצלה לצבי ים: "צב הים הוא מין בסכנת הכחדה עולמית. עונת ההטלה של נקבת צב הים החום וצב הים הירוק חלה בחודשים מאי עד אוגוסט בחופי הים התיכון של ישראל. בתקופה זאת הנקבות עולות לחוף, חופרות קינים, מטילות ביצים ושבות אל הים. נקבות צבי הים מותירות אחריהן עקבות ברורות בחול והעקבות מסייעות לפקחי רשות הטבע והגנים שהוכשרו לכך לאתר את הקינים ולהצילם".

בכל שנה בעונת ההטלה, פקחי רשות הטבע והגנים בסיוע של מתנדבים/ות, סורקים את חופי הארץ מידי בוקר לאיתור עקבות של צבי ים, ובמקום בו נמצאו עקבות מתרכזים המאמצים באיתור הקן והעתקתו לחוות מגודרות בשמורות טבע, כדי למנוע פגיעה בקן ע"י פעילות אדם או טריפה של הקן, ולהגביר את סיכויי האבקועים להגיע לים בשלום.

מאחר ומדובר במאמצי איתור רבים בכל חופי הארץ, יש ערך רב לעזרת הציבור בזיהוי העקבות ודיווח עליהן, ובייחוד בחופים עמוסים בפעילות אדם שעלולה לטשטש את העקבות טרם הסריקה והאיתור.

 אם מצאת עקבות:

  • אין לגעת, לטשטש, לחפור או לדקור את העקבות או הקן.
  • לנסות למנוע טשטוש ע"י משתמשי חוף אחרים (אנשים, רכבים, טרקטור, כלבים וכ'ו).
  • אם ניתן – להמתין בסמיכות לעקבות עד להגעת פקח רשות הטבע והגנים.
  • חל איסור לנסות לחפור ולהעתיק את קני צבי הים. העתקת הקנים דורשת ידע מקצועי הקיים אצל פקחי רשות הטבע והגנים. כל ניסיון לבצע העתקה שלא ע"י פקח מוסמך, יגרום למוות של העוברים בביצים.
צב ים ביצים קינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד