כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בעקבות הסערה הציבורית

הפרקליטות מסבירה מדוע הלינץ' אינו ממניע לאומני

בעקבות הזעם הציבורי בישראל על כך שלא נכלל מניע לאומני בכתב האישום נגד מבצעי הלינץ' ביפו, עורך הדין שלומי אברמזון מפרקליטות המדינה מנסה להסביר את ההחלטה: "הם חשבו שהוא עיתונאי שמצלם אותם. אני יכול להוכיח שהמניע הוא היהדות שלו?"

הפרקליטות מסבירה מדוע הלינץ' אינו ממניע לאומני
פורעים ערבים. אילוסטרציה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הזעם הציבורי סביב החלטת פרקליטות המדינה, שלא לכלול בכתב האישום נגד מבצעי הלינץ' ביפו - מניע לאומני, נמשך. גם בכלי התקשורת בישראל מימין ומשמאל תוהים ונדהמים, מדוע לינץ' אכזרי שכזה ביהודי חף מפשע אינו מוגדר מניע לאומני. שהרי בוודאות הפורעים הערבים ביצעו בו שפטים רק בשל היותו בן העם היהודי.

מעט רקע: שבועיים אחרי התרחשות התקרית, ביום ראשון חשף כתב המשטרה של 'וואלה', לירן לוי, תיעוד מחריד שבו נראים כמה פורעים ערבים מכים גבר יהודי, כשהאחרון רק רצה, כך לטענתו, לצלם עימותים בין שני המגזרים.

לפי הדיווח ב'וואלה', הפורעים, שמונה במספר, ביצעו לינץ׳ ביהודי בן 43 ביפו, כשהאחרון הסתובב בעיר במטרה, כאמור, לצלם ולתעד עימותים בין יהודים לערבים.

בתחנת המשטרה ביפו החלו לחקור את האירוע, והצליחו להגיע אל ארבעה מהפורעים, ופרקליטות מחוז תל אביב הגישה כתב אישום נגדם, כשהיא לא מציינת כי התקיפה הייתה על רקע לאומני.

היום, בעקבות הזעם הציבורי, התראיין ראש תחום ביטחון ותפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה, עו"ד שלומי אברמזון, ברשת ב' וניסה להסביר את ההחלטה התמוהה: "פרקליטות מחוז ת"א סברה שאין ראיות מספיקות להגיש כתב אישום ממניע גזעני. עלה ספק אם התקיפה הייתה בגלל שהם חשבו שהוא עיתונאי שמצלם אותם. אני יכול להוכיח שהמניע הוא היהדות שלו?", תהה אברמזון.

לדבריו: "המניע הוא יסוד חמקמק במשפט פלילי וצריך להיות דומיננטי. צריך להיכנס לצפונות ליבו של אדם". עם זאת טען עו"ד אברמזון כי באשר לתיק הלינץ' בבת ים, שם הוכה ערבי נמרצות על ידי קבוצת אנשי ימין קיצוניים, "היו לנו ראיות למניע גזעני או למעשה טרור. ברגע שאין לנו ראיות, אנחנו לא יכולים להגיש".

‏בתוך כך, נשאל ראש תחום ביטחון ותפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה על ידי המראיין אסף ליברמן, אם בין 144 כתבי האישום שהוגשו עד כה בגין ההתפרעויות ברחבי הארץ, ישנם גם בגין ההתפרעויות בלוד, ועל כך השיב: "לא עבר דרכנו תיק בעבירות ביטחון וטרור בנוגע לאירועים בלוד. יש עבירות חמורות שאפשר להגיש סביב שריפת בתי הכנסת והלינץ'. צריך להבין מורכבות. כשאין נוכחות פיזית של משטרה, צריך מודיעין, מצלמות, ראיות פורנזיות".

ונחזור לתיאור הלינץ' ביפו: בתיעוד נראים המתפרעים תוקפים את היהודי, מכים ובועטים בו בכל חלקי הגוף, עד שהאחרון נופל אל הכביש, והשמונה בתגובה ממשיכים לבעוט בו ולגרור אותו על הרצפה. בנוסף, הפורעים לקחו אלת בייסבול, שהייתה בידו של יהודי לצורך הגנה, והחלו להכות בו.

אחד מהפורעים אף נטל כיסא פלסטיק, ופורר אותו על גופו של הקרבן. לאחר האלימות הקשה, הפצוע קיבל טיפול רפואי והגיש תלונה במשטרת ישראל.

בפתח כתב האישום שהגישה פרקליטות המדינה נכתב: "האירוע התרחש בעיצומה של מערכה צבאית בין מדינת ישראל לארגון חמאס ברצועת עזה, אשר מכונה מבצע 'שומר החומות'. במהלך השעות והימים שקדמו לאירוע בכתב האישום, הייתה האוכלוסייה האזרחית תחת מתקפה של אלפי רקטות".

"בה בעת, התעורר גל של הפרת סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ, על רקע לאומני - גזעני שכלל תקיפות של כוחות המשטרה והביטחון, וכן של אזרחים יהודים וערבים אחד כלפי השני", כך לשון פתיחת כתב האישום.

פרקליטות המדינה לינץ' ביפו פשע לאומני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד