י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ממצא מדהים

הנתונים גילו: למומחי הלידה ב'שיבא' אין סבלנות

בקשה תמימה של התנועה לחופש המידע גילתה ממצא מדהים: לצוות מערך היולדות ב'שיבא' אין סבלנות לחכות ללידה טבעית, ושם מובילים בביצוע הפרוצדורה השנויה במחלוקת 'חתך" על אף הנזק שנגרם לנשים | 20% מהיולדות (!) עברו את התהליך על אף שאצל רובן הדבר יכול היה להימנע | יועץ רפואי בכיר: "המשמעות הפשוטה של הנתונים הללו, היא אחת: ב'שיבא' אין את הסבלנות הנדרשת ליולדות. שם מעדיפים לבצע הליך כירורגי גם אם הוא יגרום לכאבים ולנזק, במקום להמתין עד ללידה הטבעית"

הנתונים גילו: למומחי הלידה ב'שיבא' אין סבלנות
בית החולים שיבא צילום: אתר שיבא

אין סבלנות, אז מבצעים 'חתך': נתונים מדהימים, שנחשפו רק בזכות פנייתה של התנועה לחופש המידע ועיתון 'ידיעות אחרונות', מגלים כי לא פחות מ-20% מהיולדות בבית החולים 'שיבא' תל השומר – וליתר דיוק אחת מכל חמש יולדות – עברו את הלידה עם 'חתך ח', על אף שניתן היה במקרים רבים למנוע את התהליך השנוי במחלוקת, אילו רק צוות המערך היה מתאזר בסבלנות ומאפשר ליולדת להגיע ללידה טבעית.

הנתונים נחשפו בכתבה מקיפה שעסקה בנושא הזירוז, והיא פורסמה ב'ידיעות אחרונות'. מאחר ובתי החולים לא היו  מוכנים מיוזמתם לשתף בנתוני הלידות שלהם ולגלות באלו פרוצדורות נעשה שימוש בעת הלידה, הוגשה פניה מטעם התנועה לחופש המידע שהובילה לקבלת המידע.

מהנתונים עולה כי בבתי חולים רבים לא מחכים ללידה הטבעית שתבוא, כשאין ספק כי זו השיטה היעילה ביותר, אלא מנסים להשפיע על הלידה באמצעות זירוז. בית החולים שהוביל במספר הלידות שבוצעו באמצעות זירוז מסוג כלשהו היה המרכז הרפואי בני ציון בחיפה – 36% מהלידות, ולאחר מכן בילינסון והעמק. זאת, לשם השוואה, כאשר בבית החולים סורוקה – שבו נרשם בכל שנה מספר הלידות הגדול ביותר -  רק 13% מהלידות בוצעו באמצעות זירוז.

אך הנתון המקומם יותר נחשף כבדרך אגב. מתברר, כי אם רוב הזירוזים מבוצעים על פי הקריטריונים המקובלים בספרות העולמית, הרי שדווקא בבית החולים הנחשב ביותר,  במרכז הרפואי 'שיבא', בוצעה הפרוצדורה השנויה במחלוקת של 'חתך ח'. השיטה הזו, שגורמת לנזק לגופה של האשה היולדת, בוצעה בבית החולים  בשיעור הגבוה ביותר – כ־20% מהלידות ב־2020 ב'שיבא', כלומר כל יולדת חמישית, נעשו באמצעות חתך ח', במהלכו נעשה חיתוך בהליך כירורגי.

מדובר בפרוצדורה שאמנם מזרזת מאד את הלידה, אך היא אינה נחשבת לשכיחה ביתר בתי החולים בשל הנזק שנגרם כתוצאה מכך ליולדת. "המשמעות, בשורה התחתונה", אומר ל'בחדרי חרדים' יועץ רפואי נחשב, "היא שלמומחי מערך הנשים והיולדות ב'שיבא', שנחשב למערך המוביל ביותר בארץ, פשוט אין סבלנות. שם לא מוכנים להמתין עד שהלידה תבוא בצורה טבעית, אלא מנסים להשפיע ולזרז במטרה לאפשר ניצול מיטבי יותר של חדרי הלידה, גם אם בסופו של דבר היולדת משלמת את המחיר".

לדבריו, "בבתי חולים רבים מאפשרים היום ליולדת לחכות בחדר הלידה, בתנאים נוחים ומרגיעים, עד שהלידה תתרחש באופן טבעי. אך כנראה שב'שיבא' ממהרים ושם במקום להפגין רגישות ואוזן קשבת, הם – כמה כואב – רואים בכל יולדת עוד 'מספר'. במקום להמתין בסבלנות מכניסים אותה לחדר הלידה, ומבצעים הליך שהוא אמנם מזרז את הלידה אך מאידך גורם לה לנזק שילווה אותה תקופה, אולי גם שנים. בשל הגישה הזו, הרגעים המרגשים ביותר עלולים להפוך לסיוט כואב".

"המשמעות הכי גדולה של הנתונים הללו היא שבסופו של דבר הם מאפשרים ליולדות לקבל החלטה איפה ללדת", אומרת עו"ד יערה וינקלר־שליט מהתנועה לחופש המידע, "בעיקר במצב שבו בכל אזורי הארץ יש יותר מאפשרות אחת, וכשאנחנו רואים למשל שבבית חולים מסוים אחת מכל שלוש לידות לא נעשית בצורה טבעית. משום שיש כיום תמריצים מאוד נדיבים לבתי החולים לקבל יולדות, אז יש משמעות מאוד גדולה לבחירה של יולדת לאיזה בית חולים היא מגיעה. ליולדות צריך להימסר המידע הרלוונטי באשר לבתי החולים. יש אינטרס להציג את המידע הזה לציבור ושבתי חולים יפרסמו את המידע הזה באופן יזום ושוטף, במיוחד משום שיש להם רווח מאוד גדול מכל לידה שמתבצעת". 

עוד עולה מהנתונים, כי בית החולים עם מספר הלידות הגבוה ביותר ב־2020 היה סורוקה בבאר־שבע עם 16,693 לידות, לעומת כ־12 אלף לידות באיכילוב, כ־10,000 לידות בשיבא וכ־7,000 לידות בבילינסון. כמו כן מתברר כי עולים פערים משמעותיים בכל הנוגע למדיניות בתי החולים באשר לשימוש באפידורל. בשנת 2020 בית החולים רמב"ם היה שיאן בתי החולים בשימוש באפידורל, כאשר 76% מהלידות שהתקיימו בו נעשו תוך שימוש בחומר. לשם השוואה, ב־2020 בסורוקה נרשם שיעור נמוך באופן משמעותי של שימוש באפידורל לעומת רמב"ם.

כתב 'בחדרי חרדים' פנה אל דוברות 'שיבא' וזו תגובתם: "המרכז הרפואי שיבא, מעשרת בתי החולים הטובים בעולם, מוביל גם בתחום המיילדותי בכלל והריונות בסיכון בפרט. המקרים המורכבים ביותר מכל רחבי הארץ מגיעים לטיפול בידי מומחי שיבא. כל יולדת יודעת כי בשיבא נמצא הצוות המקצועי והמיומן ביותר אשר יביא אותה ללידה הבטוחה ביותר עבורה ועבור התינוק/ת. אנו מובילים את תחום הריונות מרובי עוברים, מובילים במתן אפשרות ללידה טבעית לאחר ניתוח קיסרי ומובילים את תחום ההריון בסיכון".

"כפי שניתן לראות בטבלת ההשוואה המפורטת, שיבא מוביל בנתונים הנוגעים לנשים וליולדות על פני שאר בתי החולים המקובלים במגזר החרדי. נמשיך לטפל במקצועיות בלתי מתפשרת באלפי היולדות הבוחרות ללדת בשיבא פעם אחר פעם ונמשיך להעניק חווית לידה מעצימה ובטוחה". לשון התגובה.

בית חולים שיבא לידה התנועה לחופש המידע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד