י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בצל ביקור שר ההגנה

גלעד ארדן: חסמנו יוזמות נגד ישראל; לא נמלטתי

"חסמנו יחד שלוש פעמים יוזמות נגד ישראל" סיפר ארדן בראיון נרחב בו התייחס לשיתוף הפעולה עם שר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן שנחת אתמול בארץ | "הבהרנו לאמריקנים שגם אם ייחתם הסכם עם איראן בווינה, אנחנו שומרים על חופש הפעולה"

גלעד ארדן: חסמנו יוזמות נגד ישראל; לא נמלטתי
ארדן, נתניהו ובלינקן צילום: לע"מ

שגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית גלעד ארדן התייחס הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet ליחסיו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שנחת אתמול לראשונה בישראל בשלהי מבצע 'שומר החומות'.

"חסמנו יחד שלוש פעמים יוזמות נגד ישראל" סיפר ארדן בדבריו על שיתוף הפעולה עם בלינקן והוסיף: "הבהרנו לאמריקנים שגם אם ייחתם הסכם עם איראן בווינה,  אנחנו שומרים על חופש הפעולה. המחויבות הביטחונית של ארה"ב אלינו היא מעל הכול".

ארדן פתח והדגיש: "חמאס הוא אויב מוחלט שלא ניתן לקיים איתו דיאלוג, האמריקנים מבינים זאת. כל עוד ברשות ממשיכים בצעדים שליליים נגדנו, כמו תשלום למחבלים או פניות נגדנו בבית הדין בהאג, לא יהיה דיאלוג מדיני עם הפלסטינים".

"אני חושב שזה לטובתנו" אמר ארדן על המעורבות האמריקנית באזור: "כי בסופו של דבר עדיף שארצות הברית מעורבת כאן באזור מאשר שהיא לא נוכחת. בסך הכול אנחנו ממשיכים לקבל את הגיבוי החזק של הממשל, לזכות שלנו להגן על עצמנו. אני זכיתי לעבוד עם מזכיר המדינה ועם הצוות שלו כדי לחסום שלוש פעמים יוזמות במועצת הביטחון נגדנו. ארה"ב עמדה לבד מול 15 חברות במועצת הביטחון כדי לתת את מרווח הנשימה לצה"ל להכות בחמאס. נכון, לא תמיד מסכימים עם כל העמדות, ואיפה תהיה נציגות לפלסטינים או איך למנוע מאיראן להגיע לפצצת גרעין, אבל הערכים המשותפים והמחויבות הביטחונית שלהם אלינו היא מעל הכול".

"בלינקן מדגיש בביקור שהממשל מעוניין לחזק את הרשות הפלסטינית. זה משהו שישראל עשתה די הפוך, לא?" נשאל ארדן, שהשיב: "לא. עם כל הדברים השליליים שהרשות מעורבת בהם, כמו תשלום למחבלים או פניות נגדנו בבית הדין בהאג, עדיין חמאס הוא אויב מוחלט שלא יכול להתקיים איתו שום דיאלוג. רק לפעול ולפגוע בו. האמריקנים מבינים זאת, אבל הבהרנו להם שכל עוד שהרשות ממשיכה, והיום יש דיון במועצת זכויות האדם בג'נבה והפלסטינים מנסים להקים ועדת חקירה קבועה נגד ישראל במבצע 'שומר החומות' - כל עוד המגעים האלה נמשכים לא יהיה דיאלוג מדיני עם הפלסטינים. זה נכון שהאמריקנים רוצים לפעול לחיזוק הכלכלה הפלסטינית ולכך אין לנו התנגדות".

"אנחנו לא בחרנו את השכנים שלנו ולא גרמנו למצב שבו הרשות מפוצלת ולא מייצגת את הפלסטינים כי חמאס שולט בעזה. ישראל רוצה שלום עם שכנותיה, חתמנו ארבעה הסכמי שלום בשנה האחרונה. כרגע ברור גם לממשל האמריקני שאין פה פרטנר ושאבו מאזן הוא לא אדם שיש יכולת או רצון להידבר איתו ולהגיע לסיום הסכסוך. לכן צריך להמשיך ולבצר את מעמדה של ישראל, למנוע מהמצב להסלים או למנוע הסלמה כמו שקרה. ננסה לחזק את ההתרעה כמו אחרי צוק איתן כדי שהשקט יישאר לתקופה ממושכת יותר, אבל זה המצב כרגע".

- עד כמה האמריקנים מודאגים מהמצב השלטוני בישראל?

"מצד אחד הם בהחלט מבינים את הבעייתיות של המצב, ומנסים לשאול מה לדעתנו יהיה, אבל לצערי גם נביאים בתקופת התנ"ך היו מתקשים לנבא. העדות לחוסנה של הדמוקרטיה הישראלית היא העובדה שהממשלה והמדינה ממשיכות לתפקד גם במצב הזה. האמריקנים עובדים מולנו גם אם הממשלה עדיין לא הוקמה" אמר ארגן במענה לשאלה עד כמה בארצות הברית מודאגים מהמצב השלטוני בישראל.

"לצערי בנושא של איראן, למרות שחולקים אותה מטרה, הדרך שלהם ושלנו עדיין שונה. אני לא יכול לטשטש את המחלוקת, אבל מה שהיה חשוב לנו הוא להבהיר שגם אם יהיה הסכם בווינה - ישראל שומרת את חופש הפעולה ותמשיך לעשות כל מה שניתן, ואתם מבינים למה אני מתכוון, כדי למנוע מהאיראנים להתקרב ליכולת גרעיניות. הבשורה היא אולי שהם ממשיכם לחזק את ביטחוננו, ממשיכים לחזק את כיפת ברזל, ויחד עם המצרים והאו"ם - כל סיוע שיגיע לרצועת עזה לא יגיע לזרועות הטרור של חמאס. זהו הביקור ראשון של בלינקן בישראל, אני מניח שאחריו יהיו עוד הרבה ואולי תהיה בשורה. הוא העביר הזמנה רשמית מהנשיא ביידן לנשיא ריבלין לבקר אצלו עוד לפני סיום כהונתו של ריבלין, ואני צריך עכשיו לארגן את זה" הוסיף השגריר.

לסיכום נשאל: "נראה שקיבלת החלטה לא רעה כשנמלטת לארצות הברית". ארדן השיב בשלילה: "לא נמלטתי. בחרתי בחירה מודעת, אחרי שנים רבות כשר בממשלה וחבר כנסת, לפעול בזירה הבינלאומית. אני מרוצה מהבחירה כי היא מאפשרת לי להילחם על הצדק שלנו בעולם ולרתום את ניסיוני בתחום הזה. רק במבצע האחרון בלמנו יוזמות נגד ישראל. עם זאת, אני גם מתגעגע לזירה הפוליטית ואני מתכוון לחזור להנהגת הליכוד ברגע שאסיים את תפקידי בזירה הבינלאומית. שאף אחד לא יטעה בכוונות שלי בהמשך".

גלעד ארדן אנתוני בלינקן או"ם שגריר ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד