י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
השאלות והתרחישים

מכון הסקרים 'דיירקט פולס' מציג: אלו האופציות שלפנינו

במכון הסקרים 'דיירקט פולס' פרסמו הערב (רביעי) פרשנות נרחבת על המתרחש בזירה הפוליטית | השאלות השונות והתרחישים לקראת סוף ימי המנדט של נתניהו, ומה קורה בגזרת סער ואלקין

מכון הסקרים 'דיירקט פולס' מציג: אלו האופציות שלפנינו
בנט/לפיד/נתניהו צילום: פלאש 90

המערכת הפוליטית מתכנסת לקראת ימי המנדט האחרונים של לפיד, תוך שהספקולציות והתרחישים הולכים ומופרחים לכל עבר, במכון הסקרים 'דיירקט פולס' פרסמו הערב (רביעי) פרשנות נרחבת על המתרחש בזירה הפוליטית הרי היא לפניכם:

המערכת הפוליטית כולה סופרת לאחור לפקיעת המנדט בעוד שבוע. אז יתממש אחד משני התרחישים שכולם דנים עליהם: "ממשלת שינוי" או בחירות חמישיות.

אבל, האם יש תרחיש נוסף שהוא בעצם הנקודה שכל הפרשנים הפוליטיים מפספסים אותו והוא זה שיפתיע את כולנו?

ישנן כמה שאלות מטרידות:

1. איך ייתכן כי שני המאסטרים הכי גדולים בתרגילים פוליטיים - גדעון סער וזאב אלקין, יצאו לחופשה דווקא בתקופה הכי סוערת של הפוליטיקה הישראלית.

2. למה סער, מוותיקי חברי הכנסת של הימין, מוותר למתמודד "הצעיר" נפתלי בנט, על כיסא ראש הממשלה ברוטציה, גם אחרי שברור ששניהם מביאים את אותה נדוניה של 6 אצבעות בלבד.

3. מדוע אלקין וסער, שני יו"ר קואליציות בדימוס, עם קילומטרז' ארוך, ספציפית, בנושא הסיעות הערביות - מקפידים שלא להשתתף במו"מ עם המפלגות הללו, ודאגו לשלוח את בנט "המתמחה" לשבת עם מנסור עבאס.

4. במבצע 'שומר החומות' הוציא גדעון סער הצהרות לוחמניות מה צריכה הממשלה לבצע בעזה. סער הקפיד להצטלם במוקדי הצתות בלוד ובעכו, ודורש כעת יד קשה כנגד הפורעים הערבים. לא ממש צעדים שמקלים על המו"מ עם המפלגות הערביות - שבלעדיהם אין ממשלת שינוי.

5. סער במחווה חברית הודיע כי הוא ובנט מנהלים מו"מ ויכנסו לממשלה יחד. האם החיבוק הזה הוא קביים לבנט או אולי בעצם מלכודת דבש.

6. ושאלה אחרונה לסיום, מי שיש לו שמיעה פוליטית טובה, שם לב כי גדעון סער חוזר ואומר ש"תקווה חדשה לא תצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו". אבל, מה לגבי ממשלה שבה סער ראש ממשלה ראשון ברוטציה? סער מעולם לא פסל ישיבה עם 'הליכוד' בראשות נתניהו בממשלה.

וייתכן שישנו תרחיש פוליטי שלישי שחמק לכל הפרשנים הפוליטיים.

גדעון סער, זאב אלקין, ושאר השועלים הפוליטיים ב'תקווה חדשה', מחכים בסבלנות למערכה האחרונה. בינתיים, הם שלחו אל החזית את בנט ושקד ראשונים לחטוף את כל הביקורת ולהישחק פוליטית. 'ימינה' היא נייר הלקמוס לבחון את ההסכמות (ואי ההסכמות) של כל מרכיבי "גוש השינוי" ולחשוף את גבול הוויתורים של 'הליכוד'.

וכך, ברגע האחרון, במקום שבנט יודיע על הצטרפו ל"ממשלת השינוי", יהיה זה גדעון סער שיודיע כי הוא לא מסכים להצטרף לממשלה הנתמכת ע"י המפלגות הערביות ויפרק בכך את הסיכוי ל"ממשלת שינוי".

סער יחכה להצעת 'הליכוד' המשודרגת שנתנה ל'ימינה' לכהן ראשונה ברוטציה של ממשלת ימין "מלא מלא", בנט ושקד לא יוכלו להישאר מאחור ויכנסו גם הם. ייתכן שגם בני גנץ יסכים להמשיך לכהן תחת ראש הממשלה גדעון סער. זו תהיה ממשלת ימין אליה חותר סמוטריץ' כבר כמה שבועות. ייתכן שהתנאי יהיה כי איתמר בן-גביר ומפלגת 'נועם' יהיו בחוץ. אבל עדיין יהיו 61 אצבעות תומכות.

ואם 'הליכוד' בכל זאת יעדיף בחירות חמישיות. סער, ששמר יחסית על כוחו, ייקח את קולות ימינה שנותרו בלי לשלם תמורה לבנט ושקד.

אין לנו שום מידע האם תרחיש כזה נבחן, אבל הוא לפחות עונה על רוב השאלות שהצגנו למעלה. נותר פחות מחודש להיווכח.

מכון הסקרים דיירקט פולס פרשנות בנימין נתניהו יאיר לפיד גדעון סער נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד