י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מאחד יצאו שלושה

מגזר במשבר: על הקרע המעמיק בציונות הדתית // פרשנות

כבר אי אפשר להסתיר: אם עד לפני זמן לא רב היווה המגזר הדת"ל דוגמא לאחדות ולהכלת דעות שונות ומגוונות תחת מטריה פוליטית אחת, הרי שאירועי השנה האחרונה הציפו מעל לפני השטח את הזרמים השונים | יאיר כלפה בטור מסכם על הקרע העמוק, מתקומה לפיצול 

מגזר במשבר: על הקרע המעמיק בציונות הדתית // פרשנות
הציונות הדתית, אילוסטרציה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בתוך כל האירועים המטורפים שעברה מדינת ישראל במהלך השנה החולפת, הציונות הדתית נקלעה למשבר, כמותו לא ידעה מאז הקמת המדינה. המגזר חווה איך לאט לאט, "המטרייה" שמכסה את כל הזרמים והגוונים בה - נקרעה.

הסקטור, שמכיל בין אנשים אשר "גרים" בבתי-הכנסת לבין כאלה המבקרים בו בעיקר בחגים, תמיד היה מאוחד. נגד ההתקפות, ההתנכלות, האליטזם, ההאשמות, השנאה ועוד שלל תחושות, התשובה הייתה אחת, כמו בכל קבוצה, להתאחד יחד תחת המטריה. למרות שזו לפעמים קטנה מלהכיל את כולם, המחשבה להיפרד לא עלתה כלל בראשם. למרות חילוקי הדעות, המטרה הייתה אחת, להגן על עצמם מפני הגשם.

למרות שנציגיה היו בהרבה מממשלות ישראל, הציונות הדתית אף פעם לא באמת הצליחה להיות במוקדי החלטות. אך לא עוד. כיום, היכן שלא נסתכל, תראה את בניה נמצאים במוקדי הכוח, גם במקומות בהם מחליטים על עתידה של ישראל: במשטרה, במגזר העסקי, בצבא, בתקשורת, בחינוך, במוסד, במשרדי הממשלה ועוד ועוד.

אומנם העובדה שציינתי משרתת את המגזר בכך שהרבה מתפיסותיה מיושמות, אך דא עקא דווקא היא זו שגרמה למשבר בציונות הדתית. האנשים כבר לא היו צריכים להסתתר תחת מטריה אחת כולם יחד, וכל זרם רצה שכולם ילכו אחריו ולפי רצונו ומשך את המטריה לכיוון שלו.

דתיי הלייט משכו להיטמעות בתוך הציבור החילוני, בין יחד איתו או בין אם לשאוב את תרבותו וליישמה לבד. החרד"לים דחקו בכולם להיצמד למסורת של המגזר שהייתה עד כה הלך הרוח המרכזית, ומי שראו שמתעלמים מהם, הקצינו אותה כדי לבקר יותר את כולם. דתיי המיינסטרים רצו לשלב בין שתי העולמות, הדתי והחילוני, ובכך הצליחו "לשאוב" כמה דתיים משתי הקצוות האחרות.

בכך, נקרעה לגזרים המטרייה של הציונות הדתית, שהצליחה עד לפני זמן לא רב לאחד את כולם תחת קורותיה, אך כעת דינה הוא של כיפה אשר בעליה מנסה למצוא, פעם אחר פעם, את מקומה בראשו.

הקרע מתבטא בשלל נושאים, בין אם בחינוך, אשר מתחלק בין ישיבות צעירות שדומות לחרדיות יותר, לבין תיכונים דתיים אשר דומים לבתי-הספר החילוניים. או בפוליטיקה, כאשר מפלגה אחת הולכת ומשלבת ידיים עם כל ישראל, ואף מנסה את מזלה עם השמאל, לבין מפלגה אחרת, שאומנם נושאת בגאווה את שמו של המגזר, אך מייצגת בעיקר את הזרם החרד"לי שבו. עוד שלל דוגמאות ניתן למנות על תוצאות הקרע, דת-ומדינה, ארץ ישראל, נשים, אך נראה כי הבנת הטענה נמסרה.

לרגע היה נדמה ששוב, כמו פעם, הציונות הדתית מתאחדת יחד תחת המטריה בעקבות הסכנה של הפרעות, אך כל זה נמשך ימים ספורים בלבד ושוב, עם שוך הסערה בחרו הזרמים לדבוק בעקשנותם.

אם לא נראה אירועים או הפתעות לא צפויות, ה'מגזר הדתי-לאומי', שהיה פעם דוגמא לאחדות, יאבד את משמעותו, ונוכל לצרף עוד שלושה סקטורים שונים ל"משפחת המגזרים של ישראל".

הציונות הדתית קרע בימין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד