י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"ניצל לכאורה את משרתו הרמה"

היועמ"ש החליט: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד השר יעקב ליצמן

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע היום כי הוא שוקל את העמדתו לדין של השר יעקב ליצמן בגין החשדות נגדו בשתי פרשיות: פרשת מלכה לייפר, חרדית אוסטרלית שסייע לה בחוות דעת פסיכיאטרית שלא תוסגר למדינתה וכן בפרשה בה סייע למעדנייה בבעלות מקורבו

היועמ"ש החליט: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד השר יעקב ליצמן
השר ליצמן צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע היום (חמישי) כי הוא שוקל את העמדתו לדין והגשת כתב אישום פלילי בחשד לעבירות של שיבוש מהלכי משפט והפרת אמונים, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו.

ליצמן שנחקר מספר פעמים בשנים האחרונים נחשד בשתי פרשיות בהן על פי החשדות הוא ניצל את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים של אנשים פרטיים, כשלפי החשד הוא עושה שימוש בכוחו השלטוני משיקולים זרים ונגד האינטרסים שעליהם הוא מופקד בעת שכיהן כסגן שר הבריאות.

פרשה אחת היא ההסתבכות עם מלכה לייפר, מורה חרדית מאוסטרליה שביקשה שלא להסגירה לאוסטרליה בגין עבירות שביצעה שם, כשטענה כי אינה כשירה לעמוד לדין, על פי החשד, פעל השר ליצמן באופן פסול במטרה להשפיע על הפסיכיאטר המחוזי במחוז ירושלים באותה תקופה ולגרום לכך שיחזור בו מעמדתו וישנה את חוות הדעת שמסר באשר למצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה בת הסגרה.

בכתב החשדות נטען כי במהלך ימי ההכרעה זימן השר ליצמן את הפסיכיאטר המחוזי ללשכתו ללשכתו וביקש שוב להשפיע באופן פסול על חוות הדעת בעניין מצבה הנפשי של לייפר, כך שייקבע שאיננה כשירה לעמוד לדין ומשכך היא איננה בת הסגרה.

"בפעולות אלה, לצד פעולות נוספות המתוארות בכתב החשדות, ניצל לכאורה השר ליצמן את תפקידו הציבורי ואת משרתו הרמה כדי להניע עובד ציבור הכפוף לו במטרה שיחזור בו מחוות דעתו המקצועית שנתן כמומחה בתחום בריאות הנפש, על פי סמכותו ובהתאם להחלטת בית המשפט בהליך שיפוטי. בכך, פעל לכאורה בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לעיוות דין״, נכתב בהודעת היועמ״ש

ליצמן חשוד כי פעל מתוך שיקולים זרים, בניגוד לדין ובניגוד לאינטרס הציבור שעל קידומו הוא היה מופקד כסגן שר הבריאות; בכך מבקש היועץ המשפטי להעמידו לדין בעבירת הפרת אמונים הפוגע בציבור.

עוד מבקש היועמ"ש להעמיד את השר ליצמן לדין בגין הפרת אמונים גם בפרשת ׳גולדיס׳, שם על פי החשד ליצמן סייע למסעדה מול הליך שימוע בשנת 2015 אז קבעה מחלקת המזון המחוזית במשרד הבריאות, אחרי שימוע שערכה בעניין, כי על בית העסק להפסיק את ייצור הסלטים ומכירתם, נאסר עליו למכור מוצרי מזון נוספים בשל ליקויים תברואתיים חמורים שנתגלו ומקרי תחלואה של סועדים, והומלץ על ביטול רישיון היצרן למפעל בשל הפרות תנאי הרישיון.

על-פי החשד, ליצמן, שנהג לקנות מוצרים מידי שבוע במסעדה, וקיים קשרי ידידות עם בעליו של בית העסק נעתר לבקשתו של האחרון וניסה לסייע לו להפעיל את העסק ללא ההגבלות שהוטלו עליו. שלצורך כך הורה השר ליצמן לזמן את הדרג המקצועי הרלוונטי בשירות המזון לפגישה בבית העסק; זאת, כדי להשפיע על עובדי מחלקת המזון המחוזית לשנות את החלטתם ולהסיר את ההגבלות שהוטלו על בית העסק במסגרת ההחלטה בשימוע.

"במסגרת הפגישה", נכתב בהודעת היועמ"ש, "וחרף העובדה שגורמי המקצוע המוסמכים בכל הקשור לפיקוח על המזון, הבהירו כי הסרת המגבלות שהוטלו על בית העסק מהווה סכנה של ממש לציבור עקב תנאי תברואה ירודים ואי עמידה בסטנדרטים הבריאותיים הנדרשים, לרבות הימצאות של חיידקי ליסטריה בבדיקות שנערכו במקום".

ליצמן חשוד כי הבהיר לעובדות מחלקת המזון כי עליהן לשנות את החלטתן באופן שייטיב עם בעל העסק. כשנכתב כי "במעשיו, ניצל לכאורה השר ליצמן את מעמדו ואת כוחו השלטוני, כדי לקדם אינטרסים כספיים של ידידו, כשהוא עושה שימוש בכוחו השלטוני בשרירות, משיקולים זרים, ונגד אינטרס בריאות הציבור שעליו הוא מופקד כסגן שר הבריאות, ובכך עשה לכאורה מעשה הפרת אמונים הפוגע בציבור".

מדובר בתיק שכונה על ידי המשטרה 'תיק 145' שבתום החקירה ביחידת הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 המליצו במשטרה להעמיד את ליצמן לדין גם בגין חשד להצעת שוחד בפרשת 'גולדיס' שכאמור היועמ״ש מודיע כי ליצמן חשוד רק בעבירת הפרת אמונים

גולדיס יעקב ליצמן מלכה לייפר אוסטרליה אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד