ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שיחה נדירה לעיני החסידים

הרבי לנגיד שנכנס לכלא: "אשלח לך קוויטלך"

כינוס נדיר ומיוחד במינו התקיים ביום שלישי השבוע בהיכל ביהמ"ד מרכז חסידי ויז'ניץ בבני ברק, שם ביקש הרבי להוקיר ולחזק את גדול תומכי המוסדות בכל הזמנים ר' חיים שטרן שנכנס לכלא למחרת באשמת עבירות מס | הרבי הפתיע בדברים שטרם נשמעו אי פעם מאדמו"ר על חסיד • 'בחדרי חרדים' עם השיחה המלאה 

הרבי לנגיד שנכנס לכלא: "אשלח לך קוויטלך"
הרבי מויז'ניץ בשיחה צילום: יהושע פרוכטר

שמחה מהולה בעצב בחסידות ויז'ניץ: לאחר שבית המשפט האמריקאי גזר לפני כחודש, ביום שלישי ח' אייר, את דינו של הנגיד הויז'ניצאי ר' חיים שטרן מארה"ב, לשנתיים מאסר בלבד. הוא החל לרצות את עונשו ביום רביעי האחרון בכלא אוטיסוויל.

מעט רקע: לפני כחמש שנים החלו הרשויות הפדרליות בארצות הברית לחקור את הרב שטרן, בעל בית אבות לשעבר בברידג'פורט, בחשד לעבירות מס, אשר נחשבות כידוע מהעבירות החמורות בארה"ב. התובע ביקש להטיל עליו 20 שנות מאסר לפחות, אך למרבה הנס, בהשתדלות מרובה הוא נידון לפחות משנתיים מאסר, בניכוי חודשי מעצר הבית.

ב'בחדרי חרדים' אף דווח, כי לפני כשנה עם תחילת משפטו, ערכו בחסידות קמפיין 'פדיון שבויים' רחב היקף לטובת גיוס סוללת עורכי דין מהשורה הראשונה ואכן הללו נשאו פרי והצליחו להפחית דרמטית מעונשו.

בימים שלפני התקרב יום גזר הדין, נערכו ימי תפילה המוניים בכותל המערבי, בקבר רחל ובציונו של בעל ה'ישועות משה" מויז'ניץ זצ"ל בבני ברק, כך גם בישיבות ובת"תים של החסידות. במקביל המריא האדמו"ר עם משמשיו לתפילה מיוחדת בציונו של מרן ה'חתם סופר' זי"ע.

ביום שלישי השבוע, יממה לפני כניסתו של ר' חיים שטרן לכלא לשם ריצוי עונשו, כינס הרבי מויז'ניץ את כלל החסידים בהיכל בית מדרשו ברחוב שלמה המלך בבני ברק, שם נשא שיחת חיזוק מיוחדת לכבודו של הנגיד, אשר נחשב לגדול תומכי המוסדות רבות בשנים. הרבי דיבר לתוך מכשיר פלאפון, כשמהעבר של השיחה מאזינים הנגיד ומשפחתו לדברי החיזוק וכשהחסידים כולם גברים, בחורים וילדים נוכחים ממול בבית המדרש.

הרבי נשא שיחה נרגשת ומיוחדת ואמר לנגיד: "פה בבית המדרש הגדול נמצאים כל הציבור כולל בחורים וילדים שבאו לשמוע את שיחת החיזוק שאמסור לך כעת".

הרבי פתח בדברי הגמרא שבמסכת יומא; מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי, אמרו לו: תינוק אחד יש בבית האסורים, יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים. הלך ועמד על פתח בית האסורים, אמר: 'מי נתן למשיסה יעקב וישראל לבוזזים' (ישעיהו מב, כד)? ענה אותו תינוק ואמר: 'הלא ה' זו חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו' (שם, שם). אמר: מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו. אמרו: לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה, ולא היו ימים מועטין עד שהורה הוראה בישראל. ומנו? רבי ישמעאל בן אלישע.

אמר על כך הרבי מויז'ניץ: "לפעמים בן אדם נכנס לבית האסורים בגלל גניבה או רציחה, אבל קיים אחד שהוא... כולם יודעים שמחר חיים בן שרה רבקה היקר שלנו, לא הולך בשביל עצמו, הוא הולך בגלל שכל הכסף שלו שאני יכול להעיד, על המקום הזה שאנחנו נמצאים בו עכשיו, זה הכל בזכותו. הוא שנים אצל אבי הקדוש, כל מה שהוא היו צריכים ומתי, חיים שטרן היה מוזיל מהונו".

"אני רוצה לומר לר' חיים בשמי ובשם כל הציבור", אמר הרבי, "אני מאוד מקנא בו, רציתי אולי להיכנס במקומו. יש לו זכות, לא היה דבר כזה בהיסטוריה של ויז'ניץ, שאדם נכנס לבית האסורים בשביל ויז'ניץ. ביקשנו כל הזמן שתצא מזה, ונסענו לציון החת"ס באותו יום, אבל אם כבר יצא כך, אז זה משמים. אבי הקדוש עומד בשמים והוא רצה להראות דוגמה למען החינוך של הדורות הבאים, איך נראית מסירות נפש של לחסידות ולרבי. אז אבי (הישועות משה) בחר את הבן אדם האהוב עליו ביותר ר' חיים שטרן, כדי שיראו הילדים והאברכים מהי מסירות נפש של חסיד לרבו".

עוד נשמע הרבי אומר בהקלטת השיחה המרגשת שמתפרסמת ב'בחדרי חרדים', "אשתך אמרה לי מקודם, שהיא חוששת שיצביעו עליה, אז אני מבקש ממך ר' חיים אל תתבייש, תיכנס כולך מלא בגאווה, מבקש ממך שמחר כשאתה נכנס לבית האסורים, תאחז בידך הימנית "דברי אלוקים חיים" על ספר במדבר וביד שמאל ספר "מעדני השולחן" (שניהם ספריו של הישועות משה זצ"ל) ותיכנס עם חיוך, בידיעה שאתה נכנס במקומו, כתחליף".

לחיזוק רעיית הנגיד אמר הרבי, "אם ישאלו אותי אנשים איזה ויז'ניץ אני? אגיד שאני הרבי של ר' חיים שטרן". כך אמר הרבי לרעייתו שהאזינה לשיחה בקו הטלפון: "אם ישאלו אותך איזה שטרן את? תעני 'בעלי שנמצא בבית האסורים עבור ויז'ניץ'. בנים וחתנים תתגאו ותרימו את הראש, חיים היקר תיכנס עם חיוך ואני מבקש שיצלמו לי תמונה מהכניסה שלך לבית האסורים, אני רוצה את זה אצלי בבית".

"אתה לא נכנס לבד, כל האבות שלי מלווים אותך. כתבתי לך מכתב מיוחד תקרא אותו ותתחזק. החסידים פה שרו מקודם לכבודך כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך מעתה ועד עולם. כל הציבור מברך אותך מכאן שתעבור את זה בנקל, לחיים טובים ולשלום. נתראה אי"ה בקרוב כשאתה בחוץ".

עוד אמר הרבי: "אם הייתי עכשיו באמריקה, הייתי בא אליך ועושה איתך מעמד לחיים עם מוזיקה, ואומר ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו, שנשמע ממך בשורות טובות".

לסיום הפתיע הרב וביקש מהנגיד טובה: "אני אשלח לך לשם קוויטלך של יהודים שצריכים להיות בריאים. שם אתה יכול לפעול, אבותיי וסבותיי הקדושים יהיו איתך שם יחד לצידך, אז תזכיר שם אברכים שזקוקים לילדים ושידוכים טובים".

הרבי התייחס לסיום, לכך שאמרו לו שלא כדאי שיבוא לבקר את הנגיד בארה"ב לפני כניסתו לכלא כי זה לא יצטלם טוב וזה לא כבוד בשבילו. על כך אמר הרבי: "בשבילי זה כבוד וגאווה רבה להגיע ללוות אדם כזה".

לסיום פצחו שוב החסידים בשירת הלחן החדש "כי מלאכיו יצווה לך".

עונש מאסר הרבי מויזניץ מרכז חסידי ויז'ניץ חסידות ויזניץ מרכז חיים שטרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד