י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אתגר מתמשך

ימי הכרעה: המכשולים שנותרו עד להרכבת הממשלה

אתגר ממשלת השינוי: גם לאחר הזיגוג של בנט ששב למחנה השינוי, האתגר להקמת הממשלה עדיין מורכב • הדילמה של גנץ: ממשלה תחת בנט ולפיד או בחירות שיממשו את הרוטציה שתכניס אותו לראשות הממשלה • וגם: האתגר לשמר את הקואליציה לאורך זמן | פרשנות

ימי הכרעה: המכשולים שנותרו עד להרכבת הממשלה
סער/לפיד/בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשמאל כבר חוגגים את הקמת הממשלה, אך למרות הסכמתו של בנט לחבור לממשלת השינוי ולעמוד בראשה, הדרך עד להשבעת הממשלה ושמירה על שרידותה עדיין ארוכה, בדרך נדרשת שמירה על בני גנץ וגדעון סער שלא להסכים להצעות הליכוד והבאת תמיכה מרע"מ או הרשימה המשותפת.

במהלך היום צפויים להודיע בימינה באופן רשמי כי הם נכונים להקים ממשלה לצד יאיר לפיד, ואז יידרש עד יום שלישי בחצות להודיע כי עלה בידם להקים ממשלה כשבכך לא תמה הסאגה והם ייאלצו עדיין לשמר את השותפים עד להצבעה על הקמת הממשלה בתוך 7 ימים.

למרות שהל נראה לכאורה כגמור וחתום, עדיין נדרשת חתימה על הסכמים קואליציונים עם בני גנץ וכחול לבן, גדעון סער ותקווה חדשה, כשהשתיקה מכיוונם מעלה קצת חשד.

לגנץ ממתין יישום רוטציה שנקבע בחוק מול בנימין נתניהו, רוטציה שאמורה להיכנס לתוקף באם ייצאו לבחירות, וייתכן והאינטרס שלו הוא להגיע לבחירות חמישיות שיכניסו אותו לתפקיד ראש הממשלה.

גנץ וגם סער לפני החתימה צפויים לקבל החלטה כבדה, לפרגן לנפתלי בנט עם ששה מנדטים את כהונת ראש הממשלה בעוד הם עצמם, גנץ עם 8 מנדטים או סער עם 6, לא יכולים לשמש בתפקיד.

מכשול נוסף ועיקרי בהקמת הממשלה הוא שיתוף הפעולה עם חברי הכנסת הערבים, ללא תמיכה של רע״מ אין רוב להשבעת הממשלה, טרם דווח על הסכמים שנחתמו בין הצדדים, כשבקלחת הזו בוחש גם ראש הממשלה שמנסה למנוע את תמיכת מנסור עבאס.

כך או כך, לא יהיה קל להחזיק קואליציה שתורכב מ-61 מנדטים כשכל ח"כ מהספסל האחורי מחזיק בכוח שעל ידיו עומדת כל הממשלה, ובכל הצבעה ביום יום בכנסת ייתכן והממשלה תיפול, לשמר את הממשלה תהיה משימה קשה ושמא בלתי אפשרית.

יאיר לפיד נפתלי בנט גדעון סער בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד