ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"שרדנו והאחרים אבדו"

בגיל 94: הלך לעולמו ניצול השואה האחרון ביוון

יצחק מיזן, ניצול השואה האחרון מהקהילה היהודית (לשעבר) בארטה בצפון מערב יוון ואחד האחרונים שניצלו, נפטר בגיל 94. מיזן נולד בשנת 1927 בארטה, שם התגורר עד 1961, ואז עבר לאתונה

בגיל 94: הלך לעולמו ניצול השואה האחרון ביוון
הניצול צילום: הקונגרס היהודי העולמי

יצחק מיזן נולד בשנת 1927 בארטה, הוא היה האחרון מבין שישה ילדים של יוסף ואנטה מיזן. במרץ 1944 הוא נעצר על ידי הנאצים יחד עם 351 יהודי ארטה נוספים.

הם הועברו למחנה אושוויץ-בירקנאו ואז לברגן-בלזן. הוא חזר לארטה, באוגוסט 1945. מתוך שתים-עשרה מבני משפחת מיזן המורחבת שנשלחו לאושוויץ, רק שלושה חזרו.

"משאלתו האחרונה, לפני שנפטר, הייתה לחזור למקום הולדתו, שם עדיין עומד הבית ממנו נלקחו הוא ומשפחתו ב-24 במרץ 1944", כך אמר דימיטריס ולצ'ופנוס, שכתב את הביוגרפיה של מיזן, את הדברים אמר לתקשורת המקומית.

הוא היה היהודי האחרון של ארטה שעזב את עיר הולדתו בגיל 35 לאתונה, אך אהבתו לעירו נותרה חזקה, מיזן חשף את גודל הטראומה שהותירה השואה לאלה שהצליחו לצאת בחיים ממחנות המוות.

"והיו רגעים שהרגשנו אשמים מכיוון שאנחנו המעטים, שרדנו והאחרים אבדו, בילינו יחד רגעים יפים ומאושרים", כך הוא צוטט בספרו של ולצ'ופנוס.

אתר ההנצחה אושוויץ פרסם בעבר, כי ב-11 באפריל 1944 יצחק מיזן הגיע לאושוויץ עם עוד 2,500 יהודים יוונים. הוא היה אחד מ-320 הגברים הרשומים. הוא נעצר בעיר הולדתו ארטה כשהיה בן 16. הוא הגיע יחד עם הוריו ושלוש אחיותיו וילדיהן, רק הוא ואחות אחת שרדו את המחנות.

לפני המלחמה, על פי ולצ'ופנוס, לקהילה היהודית בארטה היו שני בתי כנסת ובית ספר והיא מנתה 500 איש בשנות השלושים, בשנות הארבעים הקהילה הייתה קצת מעל 400 איש. מתוך 352 איש שעלו על רכבות המוות, רק 23 חזרו, חלקם עברו לאתונה, וחלקם עלו למדינת ישראל.

נשיאת יוון ספדה ליצחק מיזן, קתרינה סקלארופופולו כתבה בחשבון הטוויטר שלה, "אנו נפרדים ברגש מיצחק מיזן, הניצול האחרון של ארטה מהשואה, איש צנוע ואצילי מאד, הוא תרם רבות לשימור הזיכרון ההיסטורי, אני מביעה את תנחומי העמוקים למשפחתו".

ניצול קהילה יהודית שואה יוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד