כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מאות נרשמים

לאור הצלחת ’נוער בסיכוי’: ועידת ’להקשיב לקשב 3’ יוצאת לדרך

מקשיבים להם: הוועידה השנתית ’להקשיב לקשב 3’, יוצאת לדרך בימים אלו. זאת לאור ההצלחה המסחררת של ועידת ’נוער בסיכוי’, שנערכה למרות האתגרים הרבים של תקופת הקורונה, בשידור חי מהשטח. בוועידה השתתפו עשרות מוסדות מכל רחבי הארץ, שורת אנשי מקצוע ואישי ציבור

לאור הצלחת ’נוער בסיכוי’: ועידת ’להקשיב לקשב 3’ יוצאת לדרך
סגן רה"ע י-ם אברהם בצלאל צילום: יח"צ

הוועידה השנתית ’להקשיב לקשב’ הנערכת במסגרת הפעילות המקצועית של ’נוער בסיכוי’, הוקמה לפני מספר שנים, בשיתוף פעולה ייחודי עם רבנים, אנשי מקצוע, מחנכים, מנהלי מוסדות וארגונים. ’נוער בסיכוי’, נהפכה בתוך זמן קצר לגוף המוביל בתחום הטיפול והסיוע לנוער המתמודד ובני משפחותיהם בכל הנושאים. ייחודה של 'נוער בסיכוי' הינה בהצלחתה המסחררת, לחבר תחת קורת גג אחת את כל העוסקים בתחום, משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, ראשי ערים ובכירי העיריות, ארגונים, עמותות ושורת מומחים ופעילים בכירים בתחום הנוער בסיכון.

ועידת ’להקשיב לקשב’ מבית ’נוער בסיכוי', הנערכת זו השנה השלישית. הינה אירוע משמעותי ביותר בעולם החינוך והעבודה עם בני הנוער המתמודד על כל גווניו, כאשר מדי שנה גודשים את האירוע מאות אנשי חינוך, יועצים, מטפלים וחונכים מכל רחבי הארץ, המבקשים להעשיר את ידיעותיהם ויכולותיהם בתחום, ומברכים על האפשרות למפגש מפרה ומחכים עם עמיתיהם ועם מיטב המומחים בתחום. לא עוד הגדרות של נוער בעלי הפרעות קשב, הנהפך לנוער נושר ומתמודד. אלא "נוער עם סיכוי" - "כי לכל נער בסיכון, יש סיכוי". בשנה שחלפה בצל מגפת הקורונה, ניכר היטב כי כעת יותר מתמיד יש את הצורך החיוני להשקיע את מיטב המשאבים והכוחות ביצירת המענה הנכון והראוי לבני הנוער, כאשר בין שלל נזקי תקופת הקורונה, בולט הנזק החינוכי, בין היתר לאור העובדה כי מערכות החינוך לא פעלו כרגיל לאורך השנה.

בין שלל הפעילויות של ’נוער בסיכוי’ העורכת כעת את הוועידה היוקרתית ’להקשיב לקשב 3’, בולטת שורת החיבורים בין משרדי ממשלה ועיריות, לארגונים ומוסדות. סדרת כנסים מקצועיים בהשתתפות אלפי אנשי חינוך, מאות שעות תוכן מקצועי הזמינים באתר נוער בסיכוי, סדרת ספרים והדרכות מקצועיות בנושא נוער בסיכון, כנסים רפואיים מקצועיים סביב כל סוגיית ADHD בהשתתפות מומחים מהעולם, שולחנות עגולים עם משרדי החינוך והרווחה, קידום פרויקטים חדשים והעלאת נושא הטיפול בנוער בסיכון לקדמת הבמה הציבורית – הנוער בסיכון הם הילדים של כולנו! ראשי ’נוער בסיכוי’ עוסקים בימים אלו, בארבעה מטרות מרכזיות הנותנות מענה מקיף: תכלול עבודה מול הממסד והשטח, השפעה על מדיניות, עריכת כנסים וימי עיון להורים ואנשי מקצוע, יצירת תוכן מקצועי ועדכני - במצב הנוכחי השורר בעקבות תוצאות נגיף הקורונה, הציבור צמא למידע מקצועי וההורים מבקשים מענה ראוי וסיוע. ראשי המערך הטכנולוגי של ועידת ’נוער בסיכוי’ שנערכה לאחרונה, מדווחים כי בשידור הכנס האחרון שעסק בסוגיות הרחבות של הנוער בסיכון, צפו 28,650 איש, עם זמן צפייה ממוצע של 6 שעות! שוב מוכח כי התוכן המקצועי, מרתק ומעניין.


מרן הראשון לציון הגר"י יוסף

הצלחתם של ’נוער בסיכוי’, פועלת בגין קונספט ייחודי המייצר מגוון שיתופי פעולה נרחב, המקבץ אל מקום אחד את כלל העוסקים במלאכת הקודש. לאורך השנים נרשמו שותפים רבים לפעילות הענפה הנעשית במסגרת 'נוער בסיכוי', כשבין השמות ניתן להבחין בצמרת האנשים והגופים בתחום החינוך והנוער המתמודד. עיר הבירה ירושלים, מארחת בכל שנה את הוועידות היוקרתיות בהשתתפות מאות מחנכים ואנשי מקצוע. ראש העיר ירושלים מר משה ליאון, הינו שותף פעיל לפיתוח תוכניות רבות ומגוונות בירושלים לטובת בני הנוער, כשלצידו סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך הרב אברהם בצלאל, אשר למעשה הבין וזיהה את הצורך הגדול ונרתם מהרגע הראשון לעמוד לימין הנוער בסיכון ולהוות כוח מרכזי הדוחף לפעילות עם ראש העיר מר משה ליאון.


ראש העיר ירושלים משה ליאון

במסגרת וועידת ’נוער בסיכוי’, השתתפו עשרות מוסדות מכל רחבי הארץ. ביניהם ניתן לציין את מוסדות "איילת השחר", המתמחים בטיפול בבנות עם סיכוי - ברמת הגולן אשר בצפון הארץ, נערך פאנל מקצועי שהביא לקדמת הבמה את כל סוגיית הטיפול בבנות. הפאנל נערך בהובלת הגב' ברוריה ניוברגר, מנהלת מוסדות "איילת השחר". לצד נשות המקצוע והמומחיות בתחום, הגב' פרי כהן-לנדאו מרצה בערכים והגב' מיכל תהילה מנחת הורים. הפאנל המקצועי, הדגיש את הצורך בהנגשה של המידע להורים, בכל הקשור בטיפול בבנות.


סגן שר הפנים יואב בן צור

אחד הרגעים המשמעותיים בוועידת ’נוער בסיכוי’, היה סיור מצולם שנערך במוסדות "טל חרמון" יחד עם ראש המוסדות
הרה"ג יחיאל יעיש פרץ שליט"א - במהלך השנים הקים הרה"ג פרץ, מערכות מיוחדות אשר נותנים מענה לכל סוגי הבעיות, בעולמם של הנוער בסיכוי. החל מהישיבה קטנה המותאמת לנוער, דרך מוסדות חינוך מגוונים ועד לחלופת מעצר ביחידה במגזר החרדי.


סגן רה"ע ביתר עילית יהודה עוביידי

’נוער בסיכוי’ המאחד כאמור את כלל המוסדות והעוסקים בתחום, העניק במה חשובה למוסד הוותיק העוסק בתחום הנוער "קריית חינוך לבנים" אשר שוכן באשדוד ועומד בראשות הרה"ג שאול דולינגר שליט"א, במהלך השידור החי מוועידת "נוער בסיכוי", נערך שידור לייב מתוך המוסדות "קריית חינוך לבנים" בהשתתפות פאנל של הצוות המקצועי ושיחות עם נערים הלומדים במוסדות. דבר אשר העניק חשיפה ייחודית, של רגשות בני הנוער בדורנו.


יו"ר סיעת ש"ס מיכאל מלכיאלי בפאנל 'בתי ההישגים בלומנטל'

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי יו"ר סיעת ש"ס, הנושא את דגל הדאגה לנוער בסיכון במשכן הכנסת. השתתף בפאנל המרתק שנערך בשידור חי ממוסדות "בלומנטל", אשר הובילו לראשונה מושב מיוחד בנושא ההכשרה לחיים מעל גיל 18. בפאנל השתתפו נציגות ממשרד הרווחה בראשות הגב' חמה ישראלי שמייסר וכן נציגות ממשרד החינוך בראשות הגב' אסתר חרך. בעקבות הפאנל, נפרץ דרך להשמת תוכניות לבני הנוער, במטרה לנצל כישורי חיים ליציאה ממעגל הסיכון. ראש מוסדות "בלומנטל" הרה"ג אברהם ברוך אבא רקובסקי שליט"א אמר בדבריו במהלך הפאנל: "העבודה החשובה היא לתת את אהבה וחום לנשמות הטהורות והזכות האלו, ילדים ובני נוער. שירגישו את הכיף להיות במחיצתם, רק כך, נצליח להחזיר אותם לעצמם ולדרך הישרה ולתת להם מסגרת נכונה".


אלירן סומך מנכ"ל מרכז 'בינו'

קול חשוב בתחום הטיפול בנוער שלא נשמע עד היום, הינו קולו של מוסדות "עטרת הלויים", העומד בראשות ראש הישיבה הרה"ג יהושע לוי שליט"א. המוסדות אשר חותמים 25 שנות ניסיון מדהימות, של עבודה עם בני נוער עם אחוז גבוה מאוד של הצלחה, אינם מוסדות סטנדרטים, בדרכם המיוחדת יורדים אנשי החינוך לעומק הנפש והטיפול בנערים. הצוות המקצועי המורכב ממיטב אנשי טיפול וחינוך, יוצרים עבור כל נער תוכנית אישית המאפשרת לו לצאת ממעגל הסיכון לקראת חיים עצמאים של תורה ויראת שמים. במסגרת הפאנל המרכזי, נשא דברים הרה"ג יהושע לוי שליט"א ראש המוסדות ואמר: "מטרתנו היא לקבל תלמידים שנפלטו ממסגרות וישיבות מסיבות שונות, הצבתי לעצמי מטרה לקבל כל תלמיד באשר הוא, אנחנו עושים עם התלמיד עבודה יסודית וב"ה רואים תוצאות".


הרב אברהם רקובסקי ראש מוסדות 'בלומנטל'

במהלך הוועידה, נערך פאנל בנושא "חינוך בלתי פורמלי" בהובלת עיריית באר שבע. במהלכו נחשפו אלפי הצופים ואנשי החינוך בתחום, לתוכניות רבות ויצירתיות. הנערכות בהובלתם המקצועית של מנהלת המחלקה לתרבות תורנית הגב' עליזה ביטון, בתמיכתו המלאה של יו"ר ש"ס באר שבע וסגן ראש העיר הרב עופר כראדי אשר פועל במעגל השנה לטובת בני הנוער בעיר באר שבע.


הרב אורי זוהר

כמידי שנה, נערך פאנל מדהים בנושא ההורים האבודים של הנוער בסיכון, בהובלת עיריית פתח תקווה, אשר מביאה
מזור להורים, בעקבות הנוער בסיכון - בעיריית פתח תקווה פועלים באמצעות יחידות תוכן שלא נראו עד היום ומוכיחות את הצלחתן. בפתיחת מושב ההורים, בהובלת העירייה, שודר פאנל מקצועי בשידור חי של צוות המדרשיה לנוער "נתיב", אשר הצליחו לעלות סוגיות בוערות לצד פתרונות מעשיות.


חבר מועצת העיר י-ם צביקה אסולין

בצעד יוצא דופן, עיריית פתח תקווה הביאה לראשונה סיפורים של הורים שעברו טלטלות עם ילדיהם והצליחו לייצבם להמשך החיים, דבר שהביא עידוד ותקווה להורים נוספים. הרבנית יסמין בנין, מנהלת מחלקת נוער חרדי בעיריית פתח תקווה, פרסה בפני ההורים את הטיפול מול הבנות, שיטות ומסרים לחינוך נכון בדור של היום. את יחידת התוכן של עיריית פתח תקווה, ניהל הרב אשר שוקר מחזיק תיק רווחה בעירייה, אשר ביצע לאחרונה מחקר מיוחד סביב זווית הראייה של בני הנוער על הוריהם. המחקר של הרב שוקר, מאפשר לכולנו להבין את צורת ההסתכלות של בני הנוער לסביבה המשפחתית והדבר נתן להורים ולמחנכים כלים להתמודדות מעשית.


מר צבי פלג מנכ"ל רשת 'אורט'

כמו כן, פועלים ’נוער בסיכוי' בשיתוף עם שורת רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, ובהם: עיריית ביתר עילית בראשות ראש העיר הרב מאיר רובנישטיין, בסיוע ועידוד ממלא מקום ראש העיר הרב יהודה עוביידי, אשר הקים בעיר ביתר את הפרויקט "לבקר בהיכלו", שהינו מודל טיפול ייחודי שהשפעתו הברוכה ניכרת היטב. הפרויקט המרהיב אינו עוד סיסמא יפה בכדי להותיר רושם, אלא הביא את ביתר מ- 30% נשירה לאחוזים בודדים בלבד ובהרבה סייעתא דשמיא. "לא העתקנו שיטות ולא הבאנו מומחים גדולים, פשוט עבדנו מהלב. צוות אברכים מסורים ואכפתיים, שיודעים לדבר אל לב בני הנוער ולהחזיר אותם הביתה" אמר הרב יהודה עוביידי בנאומו בפאנל המרכזי, והוסיף: "אני קורא לכל השותפים ברחבי הארץ, לבוא ולהעתיק אותנו למען הדורות הבאים".


פאנל מחלקת רווחה בעיירית 'פתח תקווה'

בפעם הראשונה, חשפה עיריית נתיבות את פעילותה למען בני הנוער, זאת בזכות פעילותו המבורכת של חבר מועצת העיר הרב נפתלי קובר. פאנל מיוחד שודר מעיריית נתיבות, בהשתתפות מיטב אנשי המקצוע של העיר נתיבות ובהובלתו של הרב עו"ס יהודה ויצמן, האחראי על טיפול בבני נוער בעיר. הרב ויצמן הדגיש, כי לולא פעילותו והשקעתו של הרב נפתלי קובר, אחוזי הנשירה בעיר נתיבות היו מטפסים לרעה. והדגיש: "הפתרון למניעת נשירה אינו קסם, צריך להשקיע בכל תלמיד ותלמידה".


פאנל מרכז 'בינו'

בנוסף, רשת אורט בניהולו של המנכ"ל המקצועי צביקה פלג, אשר רואה לנגד עיניה את הנפשות הטהורות ומטרתה לתרום ולקדם את הנערים בסיכון, נטלה חלק בועידה המקצועית. מי שמנצח על הפעילות לבני הנוער החרדים, הינו הרב מיכאל לייבוביץ' מנהל מגזר חרדי באורט. חשוב לציין, תחת רשת אורט פועלות 12 מסגרות מגוונות המעניקות שלל פלטפורמות לסיוע לנוער בסיכון.


המרצה הרב דן טיומקין

בין השותפים הוותיקים של ’נוער בסיכוי’, ניתן לציין את מוסדות אוהל אשר בניהולו המסור של הרה"ג שמעון רווח - הרב המשמש סמל ודוגמא לניהול מקצועי והתמסרות לפרט, מכיר את נפשות הנערים ומעניק מסגרת מקצועית וחמה. מוסדות אוהל אשר, הנם מודל מוצלח למתן פתרונות עבור בני הנוער המתמודדים. צוות החינוך פועל בדרכו של הרב רווח ומעניק לכל תלמיד הרגשה מרוממת וסיוע אישי, זאת במסגרת ישיבתית מלאה.


אשר שוקר מחזיק תיק הרווחה בעיריית פתח תקווה

השותפים המרכזים, הנוטלים חלק בכיר בוועידות המקצועיות הם עיריית ירושלים בראשות ראש העיר מר משה ליאון. לפני שנתיים וחצי, עם פתיחת ועידת היסוד של ’נוער בסיכוי’ השתתף ונשא דברים ראש העיר מר משה ליאון, זאת בבמה הציבורית המרכזית לראשונה מאז כניסתו לכהן בתפקידו. מאז, פועל ראש העיר עם סגנו מחזיק תיק חינוך חרדי הרב אברהם בצלאל, למען הנוער המתמודד. ראש העיר יצר קשר ידידותי ומקצועי לועידה ורתם אליו את כל הכוחות המקצועיים של העירייה בראשותו.

ראש העיר ירושלים מר משה ליאון, אינו ראש עיר סטנדרטי. הוא יורד לפרטים לעומק התוכניות, בכך מצליח להוביל מהפכה עבור בני הנוער בעיר. גם תוכנית בינו הנערכת ביוזמת חבר מועצת העיר ומחזיק תיק קידום נוער חרדי הרב צביקה אסולין, הינו פרי יצירה משותף של מר משה ליאון והרב צביקה אסולין. חשוב לציין, תכנית בינו מהווה היום מודל מוצלח שרשויות נוספות מבקשות להעתיקו. ארגון 'בינו', יצא לדרך ביוזמת חבר מועצת העיר ומחזיק תיק קידום נוער הרב צביקה אסולין, אשר מינה את הרב אלירן סומך למנהל הפרויקט ומשם סיפור ההצלחה של הפרויקט המבורך. ’נוער בסיכוי’ זכה לתת חשיפה נכבדת ולרומם את הפרויקט, זאת במטרה לטפל בשורש הנשירה בירושלים. ארגון בינו פועל בשטח ומייצר תוכניות אמיתיות, ונתינת מענה לכל הקשת, נערים, הורים, מחנכים. בינו הפך לשם דבר ופרויקט מדהים המסייע לטיפול בנשירה במגזר החרדי.


הרב יהושוע הלוי ראש ישיבת "עטרת הלויים"

שותף בולט ובכיר בוועידה, הינו המחוז החרדי של משרד החינוך, בניהולה המקצועי של הגב' רות אלמליח. בעזרת המפקח הרב אלימלך פופר, המחוז החרדי בנה תוכן מרהיב עבור הועידה, ואפשר לקהל הרחב להנות מתוכן מקצועי סביב נושאים מגוונים עם דגש על זהות חרדית, באמצעות תוכנית 'עומקא דליבא' בניהולו של הרב נתנאל זליקוביץ.

כמידי שנה הבנק המוביל בישראל ובפרט במגזר החרדי, בנק הפועלים. נטל חלק בועידה החשובה. בימים אלו 'נוער בסיכוי' ובנק הפועלים יוצאים יחד לפיילוט ייחודי סביב חינוך בני נוער להתנהלות כלכלית נבונה, בהובלת מר אלי רבינוביץ מנהל פעילות בחברה החרדית.


פאנל עיריית 'נתיבות'

במהלך הוועידה המקצועית, נערך פאנל מרכזי המתמצת את כלל הנושאים ונערך בהשתתפות אנשי מקצוע ואישי ציבור. תחילה נשא דברים מי שפועל ללא הרף מאחרי הקלעים עבור בני הנוער, ומשמש פה למצוקתם בכיכר ספרא. סגן ראש העיר ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי הרב אברהם בצלאל, אשר אמר כי הוא מרגיש מחויבות לבני הנוער בסיכוי ועל כן הוא משקיע כוחות ומשאבים רבים. לאחריו הוזמן לבמה סגן שר הפנים הרב יואב בן צור, אשר הבהיר: "כאיש ציבור לאורך כל הדרך, תמיד שמתי מול עיניי שמאחורי כל ילד \ נער מתמודד, מסתתרת נשמה גדולה וצריך לדעת איך ללטש אותה ולתת את כל הכלים הנדרשים בכדי להצליח. אסור לוותר על אף ילד מתמודד". בתום דבריו, כובד מחזיק תיק קידום נוער הרב צביקה אסולין לשאת את ברכתו, הרב אסולין בירך את כלל העוסקים בתחום וכן את שר הפנים הרב אריה דרעי, על הסיוע והאכפתיות עבור בני הנוער בסיכון. בנוסף, שיבח אסולין את ראש העיר מר משה ליאון ובירך את כל הארגונים שעושים ימים כלילות ומתעסקים בעבודת הקודש.


פאנל עיריית 'באר שבע'

לנאום המרכזי והחותם, הוזמן אחר כבוד ראש העיר ירושלים מר משה ליאון אשר פועל תמיד למען מצוקת בני הנוער ומשקיע רבות לרווחתם. משה ליאון התכבד לשאת דברים ואמר: "כמו שאבא אוהב את בנו, כך גם המלמד צריך לאהוב את התלמידים שלו. לקרב אותם ולהראות להם פנים מחייכות - זו הדרך! זה דיני נפשות, נפש בישראל זה עולם מלא". ראש העיר סיים את דבריו ואמר: "סוגיית הנוער בסיכון נוגעת לליבי באופן אישי, אני פוגש את הנוער הנפלא הזה והלב יוצא אליהם. עיריית ירושלים נרתמה רבות לנושא הנוער, ופתחנו מרכזים שנועדו לסייע לבני ובנות הנוער המתמודד, של כולנו".

נוער בסיכוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד