י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעיתוי מקרי?

בכהונת ריבלין: שורת שחיתויות בבית הנשיא

בעוד 3 ימים תיקבע זהות הנשיא האחד עשר של מדינת ישראל, הערב מתפרסם תחקיר על הנעשה בבית האזרח הראשון | על הנהגים, רכבי השיירה, מחדלי הביטחון והמבקרת שהתפטרה

בכהונת ריבלין: שורת שחיתויות בבית הנשיא
חיטוי בית הנשיא צילום: דוברות בית הנשיא

ימים ספורים לקביעת זהות הנשיא האחד עשר של מדינת ישראל, האם זה יהיה יצחק בוז'י הרצוג או מרים פרץ, עומרי מניב עיתונאי חדשות 13 פרסם הערב (ראשון) תחקיר מקיף על שחיתויות לכאורה בבית הנשיא.

מהתחקיר עולה כי הגברת ראומה ויצמן אלמנתו של הנשיא השביעי עזר וייצמן שנפטר כבר לפני 16 שנה, והיא כיום בת 95 ובקושי יוצאת מבית האבות, ועדיין מקבלת נהג צמוד בשווי מאות אלפי שקלים בשנה.

כך גם הגברת אורה הרצוג בת 96 אלמנתו של הנשיא השישי חיים הרצוג, אמו של בוז'י המתמודד בימים אלו לנשיאות. גם היא זוכה לנהג בשווי מאות אלפי שקלים. כמו כן מקבלת הגברת מירי שפיר בת ה-85 שנישאה לנשיא החמישי יצחק נבון חמש שנים לאחר שסיים את כהונתו נהג צמוד לשארית ימי חייה, עד מאה ועשרים.

עוד הודגש בתחקיר כי עלות נהג בבית הנשיא עומד על כ-40 אלף שקלים בחודש, בחדשות 13 חשפו את דו"ח מבקר המדינה המתאונן על שכר זה ומגלה כי לנהגים נרשמו שעות עבודה נוספות רבות כשלפעמים בכלל שהו בבית וכף המשכורות הוכפלו ואף יותר מכך. תוך שההנהלה מודעת לפיקטיביות של הדו"חות. כשמבקר המדינה דורש מבית הנשיא לבקש את השבת הכספים.

עוד נטען בכתבה בכתבה כי מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי הוא העומד במוקד הביקורת ולא הנשיא ריבלין עצמו. שאינו מעורב בטיפול השוטף של בית הנשיא וניהול 120 העובדים בו.

על פי הכתבה טובי ניסה למנוע את פרסום דו"ח המבקר או לחילופין לרכך אותו, רו"ח אילה ורדי מבקרת בית הנשיא מוצאת את דרכה החוצה, טובי מצידו טוען שהיא ביקשה להתפטר, היא טוענת הערב כי היא לא ניגשה למכרז אחרי התפטרותה "מיש רוצה כיסוי שרק יהיה מבקר, אז זה לא אני, לא יחד איתי".

בנוסף נטען בתחקיר כי טובי מתנהג בניגוד להנחיות הביטחון, משתלב בשיירת הנשיא המורכבת מנהגי ההשב"כ ואף גרם בדרך לעצרת בה השתתף הנשיא לתאונה. עוד נטען כי הוא הגיש בקשה לצ'קללה ונדחה, ולמרות זאת התקין נורה כחולה, בשביל לקצר את דרכו בשוליים.

יצוין כי כבר לפני למעלה משנתיים חשף מניב בחדשות 13 את מחדל האבטחה בבית הנשיא. אז דווח על שינוי בעמדות, הפקרת נשק, פליטת כדור במשכן. ובנוסף צילומי האבטחה של בית הנשיא נמצאו זרוקים בבי״ס במודיעין.

עוד דווח בזמנו כי בשל סכסוכים פנימיים מזכירה ניהלה אירוע חירום עם חשש לחיי הנשיא ומחדל ענק באבטחת ראש הממשלה ביום העצמאות בשנת 2018. אז גם החל מבקר המדינה לבדוק את התלונות.

בתנועה לאיכות השלטון הגיבו לתחקיר הערב: "הממצאים העולים מהכתבה של העיתונאי החוקר עומרי מניב בחדשות 13 על שחיתות של עובדים בבית הנשיא מטרידים מאוד. בכוונתנו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולדרוש חקירה פלילית. כמו כן, אנחנו שוקלים תביעה נזיקית להחזרת הכספים לקופת המדינה".

בבית הנשיא מסרו בתגובה לתחקיר: "הדו"ח עסק בתקופה שבה המנכ"ל הראל טובי עוד לא נכנס לתפקידו ולמבקרת הייתה עצמאות מוחלטת בכתיבת הדו"ח. הוא לא "נקבר", להיפך, המנכ"ל גיבש רפורמה מקיפה במתכונת העבודה של מחלקת התחבורה ומסקנות הדו"ח נאכפו".

עוד נאמר: "החוזה עם המבקרת הוארך שוב ושוב על ידי טובי עצמו, כהונתה הסתיימה לבקשת והיא זו שדחתה את בקשת המנכ"ל להאריכה פעם נוספת".

גם לסוגיית רכב המנכ"ל הגיבו בבית הנשיא: "רכב המנכ"ל מהווה חלק משיירת הנשיא וכל רכבי השיירה מצוידים בצ'קלקה המופעלת אך ורק בשעת הצורך. היות ולא הוצגו בפנינו תאריכים ספציפיים בהם נטען כי המנכ"ל עשה שימוש פסול בצ'קלקה, לא נוכל לומר באילו נסיבות התרחש מקרה שכזה, כמו כן, המנכ"ל לא אחראי בשום צורה לתאונה של שיירת הנשיא". והטענות על ההברחות אינן קשורות לבית הנשיא, ו"נושא זה טופל על ידי השב"כ" הבהירו לסיום בבית הנשיא.

רובי ריבלין בית הנשיא שחיתות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד