י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הזעם התפרץ

'סמלי השלטון' מתקוטטים; הנשיאה חיות: "אנרכיה וחוסר אחריות"

בכנס לשכת עורכי הדין המושך אליו לעיר אילת כמידי שנה את בכירי עולם המשפט כמו גם אישי ציבור נוספים, התקוטטו הבוקר בכירי השלטון | נשיאת בית המשפט העליון והיועמ"ש בביקורת נוקבת נגד נבחרי הציבור המשמיעים עליהם ביקורת | יו"ר הכנסת בתגובה: "מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר"

'סמלי השלטון' מתקוטטים; הנשיאה חיות: "אנרכיה וחוסר אחריות"
יריב לוין צילום: Hillel Maeir/Flash90

כנס לשכת עורכי הדין נערך היום (שני) באילת, כמידי שנה, בכנס משתתפים משפטנים רבים לצד אישי ציבור שונים. השנה, לאחר אירועים רבים של התגוששות בין הרשות המחוקקת לאחותה השופטת, הביטויים והמריבות ההדדיות הולכות ומחריפות.

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בחרה לתקוף את הפוליטיקאים המשמיעים ביקורת נגד מערכת המשפט, ובראשם יו"ר הכנסת יריב לוין "הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו. אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה. מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים".

"מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם" המשיכה חיות במתקפה, ואמרה: "הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל לא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר".

עוד הוסיפה: "ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם. בקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן ברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".

לסיום אמרה חיות: "התקופה האחרונה על כל מַשבריה ומִשבריה ממחישה לנו שוב ושוב עד כמה שברירית היא הדמוקרטיה הישראלית. תקופה זו מעמידה במבחן שכמותו לא ידענו את המסד שעליו בנויים חיינו המשותפים בארץ הזאת. אך אני מאמינה בכל לבי כי אף שאנחנו נתונים במשבר מתמשך – עלינו לעשות כל שניתן על מנת שהמשבר לא יהפוך חלילה לשבר שאינו ניתן לאיחוי".

גם היועץ המשפטי ממשלה נאם בכנס, בדבריו אמר: "גם אם עמדת הממשלה או הכנסת אינה מתקבלת, המעמד המחייב של פסיקת בית המשפט הוא כלל ההכרעה המחייב במדינת ישראל. אין מקום לפגיעה במעמד בית המשפט העליון או במעמד השופטים, ובוודאי שאין מקום לכל מיני קריאות מפי נבחרי ציבור שלא לציית לפסיקת בית המשפט".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, אמר בתגובה על המתקפות נגדו מצד ראשי מערכת המשפט: "מקהלת ההשתקה של ראשי מערכת המשפט עבדה היום שעות נוספות, בניסיון להכשיר את המהפכה המשפטית החדשה, שתכליתה העברה סופית של סמכויות החקיקה מידי הכנסת לבית המשפט העליון".

"הניסיון לעשות דה לגיטימציה ולהלך אימים על מי שמתייצב בנחישות כדי להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה דינו להיכשל. התמיכה הציבורית בביצוע רפורמות יסודיות במערכת המשפט ובהשבת כבודה ומעמדה של הכנסת גדלה מיום ליום" הוסיף לוין.

לסיום אמר: "אמשיך להגן על הכנסת ועל הדמוקרטיה. אמשיך להיאבק על כך שהכרעות באשר לדרכה של מדינת ישראל תקבענה על ידי הציבור, ולא על ידי מספר קטן של שופטים הבוחרים את עצמם בשיטת חבר מביא חבר".

אסתר חיות אביחי מנדלבליט יריב לוין לשכת עורכי הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד