י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
נאסר עליו להתמודד

אחמדינג'אד תוקף: המודיעין האיראני כשל בהגנה על סודות

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד רצה להתמודד שוב לנשיאות אך נאסר עליו וכעת הוא תוקף. "המודיעין האיראני לא הצליח להגן על היעדים החיוניים". הוא מתח ביקורת על גופי המודיעין במדינה בגלל כישלונם "בהגנה על סודות חיוניים" 

אחמדינג'אד תוקף: המודיעין האיראני כשל בהגנה על סודות
מחמוד אחמדינג'אד נשיאה לשעבר של איראן צילום: מתוך הטוויטר

מחמוד אחמדינג'אד, נשיאה לשעבר של איראן, תוקף באומץ רב יש לומר, את גופי המודיעין במדינה. אחמדינג'אד נפסל מלהתמודד בבחירות הקרובות באיראן, כך שהוא מרגיש חופשי לדבר, אך באיראן מי שלא בא בטוב למשטר, יכול למצוא את עצמו על עמוד תליה במקרה הרע, או במעצר במקרה הפחות רע.

נשיא איראן לשעבר מתח ביקורת על גופי המודיעין במדינה בגלל "כישלונם בהגנה על סודות חיוניים" ובמקום זאת "השתמשו במשאבים כדי לרגל אחר אנשים באיראן ולהתערב בענייני פנים". בראיון וידיאו שנשמך כשעתיים לערוץ מקומי, שהתפרסם ב-29 במאי, אמר אחמדינג'אד כי "במקום להציב מצלמות מעקב מחוץ לביתו, שירותי המודיעין היו צריכים להגן על המתקן הגרעיני בנתנז, שם פיצוץ מסתורי בחודש אפריל השמיד מספר רב של צנטריפוגות של העשרת אורניום". אחמדינג'אד אמר כי התקרית גרמה לנזק של "עשרה מיליארד דולר".

ה"ניו יורק טיימס" וכלי תקשורת אחרים דיווחו כי המתקן בנתנז נפגע על ידי ישראל, גורמים איראניים הודו גם כי האירוע היה מעשה חבלה אך לא פרסמו את מחיר הנזק המדויק. אחד מחברי הפרלמנט האיראני, והמועמד הנוכחי לנשיאות, אלירזה זקאני, אמרו כי מרבית צינטגרופות הושמדו.

הנשיא לשעבר גם דיבר על גניבת ארכיון הגרעין האיראני על ידי ישראל בשנת 2018, שחשף ראש הממשלה נתניהו. נתניהו האשים אז את איראן בפעילות סודית שהסתירה מפקחים בינלאומיים בתחילת שנות האלפיים.

מוחסן רזאי, שהוא גם מועמד לנשיאות, הודה כי ישראל גנבה מסמכים גרעיניים בשנת 2018 והתלונן על "חפרפרת פנימית" בתוך סוכנויות הביון האיראניות. הנשיא לשעבר האשים את שירותי הביון ב"בגידה" בכך שהם לא מתייחסים על איומים בנוגע לביטחון הלאומי, אלא הם מתרכזים בניסיון לרגל אחרי אזרחים ופוליטיקאים במקום אויבים אמיתיים. לדבריו, "תפקידן של סוכנויות הביטחון הוא לספק סביבה בטוחה לאזרחים לנהל את עסקיהם ולחיות בשלום ובבטיחות".

לטענתו, בתקופת נשיאותו בין השנים 2005 - 2013, קיימו מדינות ערב אזוריות קשרים טובים עם איראן, הוא ציין את איחוד האמירויות הערביות, קטאר וכווית כמדינות שלא סירבו לעזור לאיראן במהלך הסנקציות הבינלאומיות לפני עשור.

אחמדינג'אד הפך למבקר של המשטר מאז 2017, ואף מתח ביקורת על המנהיג העליון, האייתולה חמינאי בכמה הזדמנויות. ניסיונו להתמודד לנשיאות נחסמה בשנת 2017, ושוב נחסמה בשנת 2021 על ידי המועצה המיוחדת שפועלת בשליטתו הישירה של המנהיג העליון עלי חמינאי.

מחמוד אחמדינג'אד איראן האיתוללה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד