י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שימו לב

לא החזירו לכם את דמי הפיקדון? המשטרה החלה באכיפה

המשטרה החלה בביצוע פעילות אכיפה בנושא 'חוק הפיקדון' במשקאות ונפתחו הליכי אכיפה כנגד מספר יצרני ויבואני משקאות המשווקים אותם ללא סימון לפי הנדרש בחוק

לא החזירו לכם את דמי הפיקדון? המשטרה החלה באכיפה
בקבוקים למיחזור צילום: pixabay

בפעילות אכיפה ממוקדת בנושא חוק הפיקדון נפתחו הליכי אכיפה כנגד יצרני ויבואני משקאות ששווקו משקאות החייבים בפיקדון ללא הסימון הנדרש לפי החוק.

חוק הפיקדון מטיל על יצרני ויבואני מכלי משקה מספר חובות, בין השאר חובת סימון מכלי משקה מלאים; חובת איסוף; חובת מיחזור; חובה להחזרת דמי הפיקדון לצרכנים וכן חובת הדיווח לממונה על החוק על יישום מלא של כל דרישות החוק. 

יצרנים ויבואנים של מכלי משקה נדרשים לשווק מכלים החייבים בפיקדון, רק כאשר הם מסומנים בצורה הנראית לעין, במילים "חייב בפיקדון" וכן ציון סכום הפיקדון, באופן שאינו ניתן להסרה או למחיקה.

בחוק אף נקבע כי על גודל הכיתוב לכסות באופן מלא שטח שלא יפחת מ-2 סנטימטרים רבועים, וסכום הפיקדון יופיע באותיות ובספרות שגודלן יכסה באופן מלא שטח שלא יפחת מ-0.5 סנטימטרים רבועים. כמו כן, בהתאם לחוק, חל איסור על רשתות השיווק ובתי העסק למכור משקאות לא מסומנים.

אי-סימון המכלים מונע את קיום מטרות החוק: אי החזרת דמי הפיקדון לציבור וזליגת מכלי המשקה הלא מסומנים אל הפח הירוק ומשם להטמנה או חמור מכך למרחב הציבורי. לסוגיה זו השלכות כלכליות גם על הרשויות המקומיות, שפינוי מכלי המשקה מהפחים הירוקים אל אתרי ההטמנה מגדילים את הוצאותיהן בגין איסוף הפסולת ובגין היטל ההטמנה.

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ביצעה פעילות אכיפה ממוקדת ובדיקה של יישום חוק הפיקדון על מכלי משקה. הפעילות, שנערכה בשיתוף אגף אחריות יצרן במשרד להגנת הסביבה והמדור להגנת הסביבה במשטרת ישראל, כללה עריכת ביקורות ברשתות השיווק, על מנת לקבל תמונת מצב בעניין יישום החוק, והיערכות לקראת החלת חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים בסוף שנה זו.

בפעילות זו נבדקו פניות שהתקבלו במשרד להגנת הסביבה מכל רחבי הארץ, על קשיים שמערימות רשתות השיווק כדי לפטור את עצמן מקבלת מכלי המשקה ומתן תמורה לציבור בהתאם לחוק ולתקנות.

במסגרת הפעילות, פשטה המשטרה הירוקה על 59 עסקים, וכבר החלה בהליכים מול מספר מחסנים של יבואני ויצרני משקאות, שנמצא כי לא סימנו את מכלי המשקה ובכך הפרו את הוראות החוק. בנוסף, מספר בתי עסק שלא קיבלו בקבוקים ולא החזירו את דמי הפיקדון או שנמצאו אצלם מכלים שאינם מסומנים כחוק, קיבלו הודעות קנס במקום, לפי החוק.

בנוסף, במסגרת הליכי בקרה שוטפת שמבצע המשרד להגנת הסביבה, עלה כי מספר יבואני משקאות המייבאים ומשווקים בפריסה ארצית, מפיצים מכלים שאינם מסומנים בסימון המחייב "חייב בפיקדון" עם סכום הפיקדון כפי שנדרש בחוק. במקרה הנבדק, הסימון מוטבע רק על אריזת הפלסטיק המאגדת את המכלים, ואין סימון כחוק על מכלי המשקה עצמם. התנהלות זו מהווה הפרה של החוק, מונעת מצרכני מכלי המשקה לקבל בחזרה את דמי הפיקדון ומגדילה את הסבירות שמכלי המשקה יתפזרו בשטחים הפתוחים או יוטמנו ולא ימוחזרו - זאת בניגוד לאסטרטגיית הטיפול בפסולת של המשרד. 

ב-1 לדצמבר 2021 תיכנס לתוקפה הרחבת חוק הפיקדון גם על מכלי משקה בנפח 1.5 ליטרים ומעלה. על בתי העסק יהיה למכור גם מכלי משקה אלו כאשר הם מסומנים בסימן חייב בפיקדון, לקבלם בחזרה מהציבור, ולהחזיר בגין מכלים מסומנים פיקדון לציבור.

מיחזור אכיפה משטרה המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד