י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
אחרי 40 שנה במערכת הביטחון

נתניהו נפרד מראש המוסד: "תהיה קצת עם הילדים והנכדים"

בטקס פרידה מיוחד נפרד הערב ראש הממשלה נתניהו מראש המוסד היוצא יוסי כהן | מחר טקס נוסף במטה המוסד | נתניהו: "זו עת פרידה, אבל עדיין לא סוף הסיפור. אני בטוח שתמצא דרך להמשיך לתרום ממרצך, מכישוריך ומניסיונך למען המדינה שלנו" | כהן: "הצטרפו לשורותינו, חרדים וחרדיות"

נתניהו נפרד מראש המוסד: "תהיה קצת עם הילדים והנכדים"
נתניהו עם יוסי כהן צילום: קובי גדעון / לע"מ

הערב (שני) התקיים אירוע פרידה לראש המוסד היוצא יוסי כהן בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מחר (שלישי) יתקיים טקס חילופי ראש מוסד במטה המוסד. בטקס השתתפו גם מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו, שרים, ראשי ארגוני הביטחון בעבר ובהווה, בכירים נוספים ומפקדי המוסד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר באירוע: "יוסי יקירנו, אתה נמצא כפסע מסיום כהונתך. במקרים רבים שאנשים מסיימים תפקידים ביטחוניים כמו שלך הם יוצאים לחופשה, הם טסים לחו"ל, הם רואים עולם. אני כל הזמן שואל את עצמי, מה אתה תעשה? יש איזו מדינה שלא היית בה? היית בכל המקומות. אולי תשב קצת בארץ, זה לא יזיק, תהיה קצת עם איה, הילדים והנכדים".

"יוסי, הרגע המיוחד הזה, חותם את התפקיד שלך עתיר ההישגים וההצלחות כראש המוסד. הוא חובק למעלה מ-40 שנים של שירות מסור למען ביטחון ישראל. כשאני מיניתי אותך לראש המל"ל, ראיתי את המחויבות הזאת שמתוארת כאן, והיא אמיתית לגמרי. מחויבות עמוקה לביטחון ישראל. גם בראש וגם בלב. בשל מחויבות זאת, נתתי בך אמון שוב לפני חמש שנים וחצי כשמיניתי אותך לראש המוסד. הערב אני יכול לומר בפה מלא - הצדקת את האמון הזה ב-100%. היית אחד מראשי המוסד הטובים ביותר שהיו למדינת ישראל".

"אז הערב אני אומר לך תודה ומדינת ישראל אומרת לך תודה על כל הפעולות החשובות והנועזות שהמוסד עשה בהובלתך. תודה רבה יוסי. למוסד יצא, בצדק רב מוניטין של אחד מארגוני הביון והסיכול הטובים בעולם, ואני אומר, מהיכרותי, אין טוב ממנו".

נתניהו הוסיף ואמר, "למוסד יש הילה, אבל הילה חיצונית בלי מהות פנימית, זה כמו קליפה בלי פרי. זאת רק מעטפת. חייבים לטפח בלא הפוגה את המהות, את היכולות, את התכלית ואת הביצוע לשם השגת התכלית. כולכם כאן, נשות ואנשי המוסד, ועוד אלפים אלפים של חבריכם שלא נמצאים כאן, אתם עוסקים לילות כימים בעשייה שהיא בליבת התכלית שלנו. זו הבטחת הקיום והעתיד של מדינת ישראל".

"בשיתוף פעולה עם יתר זרועות הביטחון, אתם פועלים ביצירתיות, בתחכום וגם באומץ. לא פעם במרחק של אלפי ק"מ מהבית בזירות עלומות ומסוכנות. חלק מכם, אבל בוודאי כולכם יודעים, כשאני מתבקש לאשר את הפעולות שלכם, אני קודם כל בוחן את תועלת המשימה ואחר כך את הסיכוי מול הסיכון".

"אני לא מאשר אוטומטית הכל, אבל את הרוב המכריע אני כן מאשר, ואני יכול לומר שאת האישור הזה אני נותן אחרי שאני משתכנע ביכולות המדהימות שאתם מראים לי פעם אחר פעם. יש גם לפעמים אי הסכמות, אפילו ויכוחים על הדרך, האם זה יצליח, כי בין היתר אני רוצה לבחון את המחויבות והנחישות שלכם, ואני חייב להגיד לכם - אתם אף פעם לא מאכזבים. הן עולות על כל דמיון. כשנכנסת לתפקיד, יוסי, אמרתי לך שאני משוכנע שתוכל להצעיד את המוסד קדימה. שתגביה עוד יותר את רף המצוינות, ואת איכות הפעולה. אתה ואנשי המוסד עמדתם במשימה, בגדול. הוכחתם שאפשר לקחת חוד חנית שכבר היה מושחז ולהשחיז אותו עוד יותר".

"הברירה תמיד חדה: להיות מובל או להיות מוביל. לשבת בחיבוק ידיים מול הנחשולים הגבוהים שהמציאות תמיד מציבה או לעצב את המציאות. בעניין אחד אתגרתי אתכם ואותך במיוחד - כל הזמן ליזום ולאחוז השור בקרניו. שור נגח, שור מועד, שור ושמו 'איראן'. אמרתי לך יוסי, שהמשימה העליונה שלך היא לבלום ולעכב בכל דרך את הדהירה של איראן לפצצה גרעינית. אני דחפתי מצידי ואתה דחפת מצדך".

נתניהו עם יוסי כהן ודוד ברנע, ראש המוסד הנכנס. צילום: קובי גדעון/לע"מ.

"אינני רוצה ואינני יכול לפרט כאן את כל מה שאנחנו עושים כדי להילחם במשטר האייתולות שמאיים להשמיד אותנו. מוטב גם בערב הזה, שרוב הדברים הללו, בממלכת הצללים יישארו בצל. ולמרות זאת, חייבים להתעכב על אחד ההישגים המזהירים של המוסד לאורך לכל שנותיו: איתור ארכיון הגרעין הסודי של איראן והבאתו לישראל ב-2018. מנהיגי איראן כל הזמן מכחישים שהם לא חתרו אי פעם לנשק גרעיני, זה המצבור העצום של מסמכים והדיסקים שהבאתי מלב טהרן. זה מבצע מדהים. ראיתם את הסרט "ארגו"? זה ארגו על סטרואידים. המצבור העצום הזה שאתם הבאתם מוכיח מעל לכל ספק ששליטי איראן משקרים במצח נחושה".

"התרענו מעל כל במה שמכיון ואיראן מחזיקה באידאולוגיה קיצונית מאין כמותה, הנשק הזה יסכן לא רק אותנו - הוא יסכן את העולם כולו. לכן עלינו, וקודם כל עליכם במוסד מוטלת האחריות להמשיך ולפעול כל הזמן לסיכול תכנית הגרעין האיראנית. בספר תהילים נאמר- 'אֲ‍נִי שָׁלוֹם והֵמָּה לַמִּלְחָמָה".

"אנחנו יודעים להשיב מלחמה לאויבינו, כפי שעשינו לאחרונה במבצע 'שומר החומות' ובמקביל אנחנו מנצלים הזדמנויות להשיג שלום ונורמליזציה עם מדינות ערב: שלום תמורת שלום ושלום מתוך העוצמה הרבה שבין השאר מקופלת כאן תחת האוהל הזה. יוסי, גם בתחום זה, לך ולמוסד יש זכויות חשובות. סייעתם למדינת ישראל לפלס דרך לארמונותיהם, אני יכול להגיד גם - ליבותיהם של שליטי האזור. הרבה לפני טקס החתימה המרגש בוושינגטון על 'הסכמי אברהם', ואגב גם לאחריו".

"בתחילת משבר הקורונה הכנסנו את המוסד לפעולה. אתה פעלת להביא מכונות הנשמה וציוד רפואי חיוני אחר לחולים במגיפה. אלה היו ימים קשים מאוד. היתה תחרות בינלאומית עזה על ציוד מציל חיים והצלחנו, ישראל הקטנה, בתחרות הזאת. הערב הזה הוא לא רק פרידה ממך יוסי, אלא הערב הזה הוא גם ממגבלות הקורונה - ישראל יוצאת ראשונה מהקורונה ברוך השם. אם כי זה אף פעם לא נגמר, ולכן תכינו את הזרועות ואת השרוולים לחיסוני הבוסטר. אל דאגה יהיו מספיק לכולם. יוסי היקר, זו עת פרידה, אבל עדיין לא סוף הסיפור. אני בטוח שתמצא דרך להמשיך לתרום ממרצך, מכישוריך ומניסיונך למען המדינה שלנו. אני בטוח שאתה תעשה את זה כי זה בלב שלך, בנשמה שלך".

"אני רואה לנגד עיניי, בערב הפרידה הזה, את אינספור הישיבות והמפגשים שקיימנו במשך השנים. תמיד הגעת אליהן בצעד נמרץ, בחיוך רחב עם הסמל המסחרי שלך: חולצה לבנה שאין בה אף קמט. יוסי, אתה יודע עד כמה בני המשפחה גאים בך- ההורים מינה ואריה, רעייתך איה, שמענו אותה עכשיו בדברים המרגשים שלה, הילדים והנכדים. אני מבקש לומר לך - אזרחי ישראל גאים בך. תבלה איתם קצת. תודה לך יוסי מעומק הלב והרבה הרבה הרבה הצלחה. תודה רבה". כך נתניהו.

ראש המוסד היוצא יוסי כהן נאם גם הוא בטקס ואמר: "על תקופתי כראש המוסד אני מתבונן בגאווה וענווה. יחד, הגענו להישגים משמעותיים אל מול כל האיומים האלה. חדרנו ללב לבו של האויב האיראני. פעלנו בהתמדה לאיסוף ולחשיפת סודותיו האפלים וערערנו את ביטחונו העצמי ואת יהירותו. הבאנו את ארכיון הגרעין האיראני וחשפנו לעולם כולו את תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית, את הכוונה, את שימור היכולות בתחום הגרעין הצבאי ואת ההונאה והשקר של איראן, שניסתה להתל בעולם כולו לאורך השנים".

"כשאני מתבונן על המוסד, הארגון שהיה ביתי כל השנים, אני רואה קודם כל - אתכם, עובדות ועובדי המוסד היקרים לי כל כך. נשים וגברים, מבוגרים וצעירים, מפקדות ומפקדים, לוחמות ולוחמים, קצ"אים וקצ"איות, נשות ואני מבצעים מכל הרקעים. חכמים ועתירי הכישרונות והיכולות, מקצוענים ומקצועניות, ישראלים בנשמתכם ובעלי הערכים הגבוהים ביותר, נכונים להקריב הכל, הנכם אמיצים ללא חת".

לדבריו, "כדי להעשיר ולהעצים את ה-DNA הזה, פעלנו רבות להעמקת והעשרת השוויון והגיוון האנושי במוסד. אתם יודעים כמה זה חשוב לי, חשוב לנו. הרחבנו את מעגלי הגיוס ואנו קולטים לשורותינו עובדים מכל חלקי החברה הישראלית. לא אחת אני גאה ומתרגש, מהתרומה של עובדים ועובדות עם מוגבלויות שהצטרפו לשורותינו, של חרדים וחרדיות, של עולים חדשים של כל העדות, של אלו הגרים בפריפריה, ומקווה שנמשיך ונמשיך ונרחיב את חלקם במוסד. אנו זקוקים לכל העושר הישראלי הזה, האנושי הזה, המגוון הזה".

"מתוך כך", אמר כהן, "במהלך כהונתי כראש המוסד עשינו מאמצים גדולים להגדיל את ייצוג הנשים בפיקוד שלנו. המשמעות של יותר מפקדות הייתה ברורה: שיפור באיכות הפיקוד, באיכות ההחלטות, באיכות הביצוע. יש לנו עובדות מעולות בכל תחומי העשייה מהמטה ועד לחוד המבצעי, והייתי נחוש לא לפספס אף אחת מהמתאימות שבהן - לפיקוד. זה פשוט וחד משמעי: במוסד הדבר היחיד שקובע הוא הכישרון, יכולת הביצוע ואומץ הלב האינטלקטואלי והמבצעי".

"אתם הרי יודעים שאני ׳מכור׳ למוסד ולפעולתנו המשמעותית, אך עם כל אהבתי למבצעים, אתגעגע בעיקר אליכם עובדות ועובדים אהובים״.

ראש המוסד הנכנס דוד ברנע נאם גם הוא בטקס ואמר: "אתה משאיר אחריך יוסי מוסד חזק בעל תחושת מסוגלות אדירה, מוסד עם תשתיות ויסודות איתנים מהם נמשיך ונצמח. בשם כל עובדי המוסד, אני מודה לך יוסי על 38 שנים של עשייה כל כך מרשימה כל כך ערכית וכל כך חשובה לביטחון המדינה".

ראש המוסד היוצא, יוסי כהן, מסיים בימים אלו למעלה מ-40 שנים במערכת הביטחון. את שירותו במוסד החל בשנת 1989, בהיותו בחור צעיר בן 22. בתחילת דרכו, שירת יוסי כקצין איסוף, באגף המבצעי לגיוס סוכנים. במקצועיות ובנחישות, טיפס כהן בסולם הדרגות בתוך האגף, ובשנת 2006 מונה לראש האגף לגיוס סוכנים.

בשנת 2016 מונה יוסי לתפקיד ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, והוביל את הארגון, תוך דבקות במשימה, יצירתיות וחשיבה נועזת, להצלחות מבצעיות ומודיעיניות יוצאות דופן.

המוסד, בראשותו של כהן, חתום על מבצעים רבים, אמיצים ופורצי דרך, שהצלחתם תרמה רבות לביצור ביטחונה של מדינת ישראל.

יוסי כהן דוד ברנע ראש המוסד בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד