ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
שיא הקידמה

קרוב ל100% הצלחה: פריצת דרך בתחום הסרת המשקפיים

המרכז הוותיק מציע הליכי רפואת עיניים מתקדמים בזכות חידושים פורצי דרך, רופאים מומחים מהשורה הראשונה, חיבור עם האקדמיה ואפילו בינה מלאכותית

קרוב ל100% הצלחה: פריצת דרך בתחום הסרת המשקפיים
רפואת עיניים צילום: unsplash

ניתוחי לייזר להסרת משקפיים מבוצעים ברחבי העולם כבר מאמצע שנות ה־ 80 של המאה הקודמת, וגם בישראל הם נחשבים נפוצים למדי עם ממוצע של כ 20- אלף ניתוחים מדי שנה. אבל הבשורה החשובה ביותר היא שלצד התעניינות הגוברת, עלתה משמעותית גם מידת היעילות והבטיחות של ניתוחים אלו.

"אני מאמין שכיום מתבצעים עשרות מיליוני ניתוחים כאלו בשנה ברחבי העולם, ואפשר לומר שזהו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בגוף האדם", אומר פרופ' אבי סלומון, מנהל יחידת הקרנית ומחלות חיצוניות של העין במחלקת העיניים בבית החולים הדסה עין כרם ורופא ומנתח בכיר במרכז עין טל הדסה. "הבטיחות והיעילות של הניתוחים הללו הולכות ומשתפרות ככל שהטכנולוגיה משתכללת וקיימת יותר שנים. הניסיון המצטבר שיש לנו, לאורך הרבה מאוד שנים, מאפשר לנו לקבוע שסיכויי ההצלחה גבוהים מאוד כיום".

"הניסיון הרב שלנו עם ניתוחים כאלו הוכיח דבר ברור: ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר הם הניתוחים האלקטיביים הכי בטוחים שיש היום", מוסיף ד"ר דויד סמדג'ה, המנהל הרפואי של מרכז עין טל הדסה ומנהל יחידת הרפרקציה בביה"ח הדסה עין כרם. "אחוזי ההצלחה של הניתוחים, כלומר הסיכוי לראות לאחריהם כמו עם משקפיים, עומדים על כ־ 98.5%".

לחצו כאן כדי לקבל פרטים נוספים על מהפכת רפואת העיניים<<<

טכנולוגיה מתקדמת ובינה מלאכותית

עולם ניתוחי הסרת המשקפיים בלייזר מציע שתי שיטות ניתוח מרכזיות: PRK , שבמהלכה מתבצעת הסרה של שכבת תאי הציפוי של קרנית העין, ולאחר מכן נעשה השיוף בלייזר; – IntraLasik שיטה חדשה יותר שבה, קודם לשיוף הקרנית מתבצע פיצול של הקרנית ("מתלה", בעגה המקצועית), והשיוף מתבצע על המשטח הנוצר לאחר הפיצול. אך עוד לפני הניתוח עצמו, אחד הדברים המרכזיים שמנחים את העוסקים בתחום הוא נושא ההתאמה לניתוח. "סיכויי ההצלחה תלויים בתהליך סינון של המועמדים, באמצעות בדיקת התאמה שבודקת את המועמד לניתוח מאספקטים שונים", מסביר פרופ' סלומון. "הניסיון הרב שצברנו מאפשר לנו, באמצעות הבדיקה הזו, לקבוע אילו עיניים אפשר לנתח, עם סיכויי הצלחה גבוהים, ואילו עיניים אסור לנתח".

משתנה נוסף בעל השפעה על הבטיחות והיעילות של הניתוח הוא הטכנולוגיה שבה הוא נעשה. מרכז עין טל הדסה מציע חידושים פורצי דרך, כפי שמסביר פרופ' סלומון: "אנחנו משתמשים כיום בטכנולוגיה מתקדמת למדידת מבנה הקרנית, Wavefront שמאפשרת לנו לבצע שיוף קרנית מותאם אישית לפי המבנה הספציפי של עין המנותח. זה חידוש חשוב שקידם אותנו מאוד מבחינת בטיחות ויעילות הניתוחים. "לצד זה יש לנו היום מערכות עקיבה מהירות, שמאפשרות לעקוב אחר תנועות לא רצוניות של העין במהלך הניתוח ולבצע את השיוף במיקום המדויק במרכז הקרנית גם אם העין זזה במהלך השיוף. המערכות החדשניות שלנו מהירות פי שלושה ממהירות קרן הלייזר, ואם הן מזהות תזוזה של העין, הקרן מכוּונת במהירות למקום המתאים ו'מעדכנת' את תהליך השיוף תוך כדי הניתוח. בנוסף, הלייזר שבו אנחנו משתמשים מהיר הרבה יותר מבעבר, וכך זמן השיוף קצר הרבה יותר: אם בעבר נדרשה דקה כדי להסיר חמישה 'מספרי משקפיים', היום נדרשות חמש שניות בלבד – שנייה לכל מספר".

לחצו כאן כדי לקבל פרטים נוספים על מהפכת רפואת העיניים<<<

ד"ר סמדג'ה מוסיף: "במסגרת הרצון שלנו ליצור טיפול מותאם אישית לכל מטופל ולמבנה העין שלו, ונוסף על כל החידושים שצוינו, פיתחנו במרכז גם מערכת בינה מלאכותית שמאפשרת לזהות בקלות רבה יותר את הסיכונים ואת המטופלים שלא מתאימים לשיטת ניתוח אחת, ואולי מתאימים לשיטה האחרת. כמו כן בדיקות ההתאמה לא בודקות רק את המספר במשקפיים, אלא גם דברים עמוקים יותר, כמו דרך המפגש של האור ברשתית העין, המאפשרים לנו להתכונן טוב יותר לניתוח, וכך להבטיח תוצאה מדויקת יותר".

חיבור בין המגזר הפרטי לאקדמיה 

מרכז עין טל הוקם על ידי פרופ' מיכאל בלומנטל ז"ל בשנת 1984 , וכיום הוא נחשב לאחד המרכזים לרפואת עיניים הגדולים בישראל. במרכז עובדים יותר מ 60- רופאים מומחים לרפואת עיניים, שמלווים את המטופלים לאורך כל התהליך, משלב האבחון ועד להחלמה. אחד היתרונות הגדולים של המרכז הוא בשילוב שבין הרפואה הפרטית לבין האקדמיה – בין מרכז עין טל לבין בית החולים הדסה עין כרם. "החיבור בין מרכז רפואי ציבורי (כמו הדסה) עם זיקה אקדמית לבין מרכז רפואי פרטי (כמו עין טל) מאפשר לנו ליהנות מכל העולמות", מספר פרופ' סלומון. "מצד אחד ידע מקצועי של גוף אקדמי, ומצד שני, יכולת תפעולית כלכלית מעשית של גוף פרטי. רופאי המרכז, שפועלים גם במסגרת האקדמית, עוסקים במחקר, מתעדכנים בספרוּת, משתתפים בכנסים ויוצרים קשרים עם קולגות בחו"ל. כך אנחנו נמצאים כל הזמן בחזית מבחינה מקצועית, עוסקים לא רק בניתוחים אלא גם ברפואת עיניים בכללותה, וזה תורם לתהליך כולו".

"אנחנו מגייסים למרכז רופאים סופר-מומחים בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר - מנהלי מחלקות, מנהלי יחידות קרנית, אנשים עם שנים של ניסיון", מוסיף ד"ר סמדג'ה. "לא מדובר באנשים שמתעסקים בהסרת משקפיים כמשהו צדדי: זהו העיסוק העיקרי והמרכזי שלהם, וזה חשוב במיוחד. שיתוף הפעולה הזה תורם בהרבה מאוד אספקטים, כולל, לדוגמה, במחקר לשימוש משופר ומיטבי בקרן הלייזר לטיפול במחלות עיניים, בדרך מתקדמת אף יותר מזו שאנחנו מכירים היום. זה בדיוק מה שרצינו להשיג באמצעות החיבור עם בית החולים".

לחצו כאן כדי לקבל פרטים נוספים על מהפכת רפואת העיניים<<<

עיניים רופא עיניים בעיות עיניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד