י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"כמו כלא צבאי"

עיתונאי שוחרר לאחר 20 ימי מעצר וסיפר על התנאים הקשים

אלכסנדר בורקוב שנעצר בחודש מאי, בעת שהיה במשימה עיתונאית בבלארוס עבור ערוץ גרמני, שוחרר אחרי 20 ימי מאסר, זו הפעם השלישית וסיפר על התנאים הקשים שחווה | שינה על בקבוקי פלסטיק, אלימות פיזית ו-63 חיפושים פולשניים, ביום ובלילה

עיתונאי שוחרר לאחר 20 ימי מעצר וסיפר על התנאים הקשים
אלכסנדר בורקוב צילום: באדיבות המצלם

העיתונאי העצמאי אלכסנדר בורקוב, המדווח בקביעות לערוץ הגרמני DW מבלארוס, שוחרר לאחר ששהה 20 יום במעצר. בשיחה עם הערוץ שבו הוא עובד, לאחר שחרורו, השווה בורקוב את מתקן המעצר בו הוחזק ל"כלא צבאי".

העיתונאי אמר כי המשטרה במתקן הכליאה לא אפשרה לו לישון כמו שצריך בזמן שהותו במעצר, וערכו בדיקות ליליות בצורה פולשנית ללא שמירה על כבוד האדם.

"הם העירו אותי פעמיים בכל לילה, הוציאו אותי מהתא שלי ואמרו לי להוריד את הבגדים שלי" אמר בורקוב. בדיקות דומות התקיימו גם במהלך היום. בורקוב ספר בסך הכל 63 בדיקות במהלך מעצרו. הוא גם הועבר לתא אחר כל יום, ונאלץ לחלוק תא כפול עם שלושה עצורים אחרים במשך כמה ימים.

בורקוב גם התלונן כי המשטרה לא סיפקה לו כרית, שמיכה או מצעים. הוא סיפר כי במקום זאת היה עליו לישון על בקבוקי פלסטיק ריקים. המשטרה גם לא סיפקה לו בגדים חמים או את רוב האוכל והחפצים האישיים שקרוביו הביאו לו. כאשר דרש מהסוהרים לפעול על פי הכללים הפנימיים של מתקן המעצר, הם השתמשו בכוח נגדו באמצעות סיבוב זרועו.

העיתונאי החל בשביתת רעב במעצר כמחאה, אך נאלץ לסיים זאת לאחר שבעה ימים עקב בעיות בריאותיות. "הוקל לי מאוד שהעיתונאי לא נשבר במעצר הבלתי חוקי, אך יש חששות כי אלימות נגד עיתונאים ממשיכה", אמר מנכ"ל DW, פיטר לימבורג, בהצהרה. הוא ציין כי "יותר ויותר סביר שהמשטר בבלארוס ישתיק את הקולות העצמאיים האחרונים במדינה, לא משנה באילו אמצעים".

בורקוב נעצר בעיר הולדתו מוגילב, 200 קילומטרים ממינסק הבירה ב-12 במאי, בעת שהיה בעבודה עיתונאית לערוץ DW בשפה הרוסית, הוא היה אמור לדווח על משפט נגד פוליטיקאי מהאופוזיציה שהואשם בהשתתפות בפרעות המוניות.

שלושה ימים לאחר מעצרו, נידון בורקוב ל-20 יום במתקן מעצר באשמת "השתתפות חוזרת ונשנית בהפגנה". בורקוב ופעילי זכויות האדם אמרו כי לא התקיימה הפגנה המונית באותו יום. זהו כבר המעצר השלישי של בורקוב בשנה האחרונה. בשנת 2020 הוא נידון פעמיים לעשרה ימי מאסר.

ראש חטיבת אירופה ומרכז אסיה בארגון זכויות אדם בברלין, יו וויליאמסון, אמר כי הוא לא מופתע מטענות בורקוב בדבר תנאי המעצר. "תיעדנו מקרים שבהם עיתונאים הוכו באכזריות בזמן שהותם במעצר, נשלל מהם סיוע רפואי והם הוחזקו בתנאים גרועים ביותר. הציוד האישי שלהם הוחרם והושמד", אמר וויליאמסון ל-DW.

הוא הזכיר כי עיתונאים רבים "נאלצו לרדת למחתרת או לברוח מהמדינה" על רקע הרדיפה הקשה נגד התקשורת בבלארוס.

הדיכוי של עיתונאים בבלארוס התחזק מאז הבחירות לנשיאות באוגוסט אשתקד. עיתונאים רבים נקנסו או נכלאו.

הדוגמה האחרונה לדיכוי שכזה, הרשויות בבלארוס הורו לכלי התקשורת העצמאי הגדול ביותר במדינה, להפסיק לשדר, העורכת הראשית שלו, מרינה זולוטובה, נעצרה באשמת העלמת מס ועומדת בפני שבע שנות מאסר.

אלכסיי בורקוב בלארוס מעצר עיתונאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד