ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הזמרים נגד הורדות פיראטיות • הנזקים, התביעה - והתקפלות האתרים

תופעת ההורדות הפיראטיות באינטרנט הטריפה במשך שנים את אנשי תעשיית המוזיקה החסידית • בשבועות האחרונים הפכה התופעה לאסון של ממש: אלבומים הועלו לאתרים עוד בטרם הגיעו אל חנויות המוזיקה • התגובה של הזמרים הייתה כואבת: תביעה כספית • התוצאה: האתרים הודיעו על הורדת תכנים - ומטיחים האשמות אחד בשני • הקץ לתופעה?

להאזין רק למוזיקה כשרה. קומזיץ בקול ברמה
להאזין רק למוזיקה כשרה. קומזיץ בקול ברמה



האם הגיע הסוף לתופעת ההורדות הפיראטיות של המוזיקה החסידית?

בשונה מהעתקת מוזיקה לצרכים אישיים, הרי שהפצת מוזיקה באופן פיראטי, הינה גניבה לכל דבר ועניין. למרות זאת, דווקא המוזיקה החסידית היא שספגה בשנים האחרונות את הנזקים הגדולים כתוצאה מתופעת ההורדות הפיראטיות, כאשר אתרים באינטרנט איפשרו הורדות של אלבומים מיד עם צאתם לשוק.

הראשון שהחל בהפצה הפיראטית היה מי שהציג עצמו כ'פורטל הדת היהודית', שהוקם לפני כמעט עשור, כשבמהלך השנים עבר ה'פורטל' מתיחת פנים ושינוי תדמית. ה'פורטל' עוצב כמימשק פורומים, בהם העלו מנהל הפורומים ושליחו, כל אלבום מוסיקה חסידית חדש שיצא אל השוק.

ככל שהאינטרנט הלך ותפס אחיזה בציבור החרדי, כך התרחבה התופעה - והפכה לאסון של ממש עבור מפיקי המוזיקה החסידית. השינוי הגדול החל לפני כשנתיים, אז הוקם אתר חדש - 'דוסינט' - שהצהיר על כוונתו: הורדות אצלנו, כדי "שלא יצטרכו להגיע לאתרי הורדות בהן מתפרסמות תמונות שאינן ראויות".

המפיקים זעמו: "על הקונפליקט בין אתר המתבסס על גזל לאור יום, לבין הרצון לעודד שמירת עיניים לא חושבים שם".

מספר מפיק בעולם המוזיקה החסידית: "האתר הצעיר עלה על קודמו והפך להיט בקרב בני ישיבות, שהפכו להם להרגל להוריד כל אלבום חדש מהאתר הגנב. התופעה הצמיחה שורשים עד כי נדמה היה כי לית דין ולית דיין. פורעי החוק לא היססו לפרסם לכל מאן דבעי, כי הם העומדים מאחורי המיזם, ואף לא דאגו להסתיר את שמם כבעלי האתר.

"בעלי האתרים הללו, נערים צעירים שרוחם תוססת, תססו עוד יותר מהמשוב אותו קיבלו מהגולשים שהריעו להם ועודדו אותם להעלות עוד ועוד אלבומים חדשים. 'צוות העלאות' הוקם באתר, כדי להספיק תמיד להיות ראשונים...

"וכך, עד שהבחין אומן כי אלבומו, בו השקיע עשרות ומאות אלפי שקלים, נמצא הפקר לכל דורש, כבר הספיקו מאות ואלפים לגנוב את האלבום. לכאב ולשבר של המפיקים לא היה גבול".

"בשבועות האחרונים הפכה התופעה לאסון של ממש", מספר זמר חסידי. "אלבומים הועלו לאתרים הללו עוד בטרם הגיעו אל המדפים בחנויות המוזיקה. היו אמנים שפנו אל בעלי האתר, והם אכן הסירו בחלק מהמקרים את הקישורים אל האלבומים הגנובים, אבל היו מקרים, בהם - כנקמה באמנים על בקשותיהם להסיר את הלינקים מאתריהם - הם פירמסו את קישורי ההורדות באתרים ופורומים אחרים ברשת".

אלא שהזמרים והמפיקים הפכו לנחושים לעצור את התופעה בכל מחיר. בימים האחרונים הוגשה תביעה כספית נגד הבעלים של אחד מהאתרים הללו - והדרך אל בית המשפט נכפתה על אותם צעירים.

הדברים החלו לחלחל.

אחד האתרים הכריז על 'שדרוג', כשבכוונתו להסיר את קישורי ההורדות ולא לאפשר מעתה ואילך העלאת אלבומי מוזיקה חדשים להורדה.

המאבק הגדול כעת הוא הטחת האשמות בין שני האתרים על 'ראשוניות' ו'פופולאריות' בין בעלי האתרים. הפופולארי טוען שלא הוא העלה את המוזיקה להורדה, אלא רק השתמש בקישורים שהביא הראשוני. הראשוני טוען, לעומתו, כי הפופולארי אשם בגודל הגניבה ובכמות ההורדות.

האם יסתפקו האמנים בעצירת התופעה או שיתעקשו לתבוע גם את כספם שנגנב בעבר?

הימים הקרובים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד