כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הולך ומסתבך

רע"מ יכשילו את המגעים בגוש השינוי בגלל הבטחת נתניהו?

בתמונה מעניינת מהמליאה נראים זה לצד זה שני זוגות מסתודדים דקות לפני ההצבעה לנשיא המדינה: בנט עם שקד וסמוך אליהם לפיד וגנץ | זעם ברע"מ סביב נושא חוק קמניץ במו"מ במה שיכול להכשיל את המגעים, הערכה היא כי נתניהו הציע לעבאס ביטול חוק קמניץ | בעבודה שוקלים לתמוך מבחוץ | מתעדכן

רע"מ יכשילו את המגעים בגוש השינוי בגלל הבטחת נתניהו?
מנסור עבאס במליאה צילום: דוברות המליאה

על אף שנראה כי ממשלת שינוי בראשות לפיד ובנט היא דבר מוגמר, מתוך חדרי המו"מ יוצאים קולות שמספרים על משבר שעלול להוביל לקריסת חלום ממשלת השינוי. בתמונה שתיעד ארי קלמן שלנו במליאה והוכתרה ע"י המגישה יונית לוי כ"תמונת היום", נראים מסתודדים זה לצד זה בני גנץ ויאיר לפיד ובסמוך אליהם בנט ואיילת שקד, במה שממחיש אולי את הלחץ הרב בו נמצאים השחקנים בגוש השינוי.

לפיד וגנץ מסתודדים לצד שקד ובנט

בשעות הלילה והבוקר יצאו דיווחים על משבר בין איילת שקד ליו"ר העבודה מיכאלי בנוגע לוועדה למינוי שופטים. שתיהן רואות בוועדה הישג משמעותי בנושא המחלוקת אולי הכי מהותי בין ימין ושמאל ושקד מסיקה שכדי לכפר על ההליכה עם השמאל היא חייבת להציג לתומכיה הישג משמעותי כמו שליטה על הוועדה למינוי שופטים.

אך לפי גורמים המעורים בפרטי המו"מ, דווקא המאבק בין שקד למיכאלי יכול להגיע לכדי פתרון, ועמית סגל מדווח כי העבודה אף שוקלת לתמוך מבחוץ בממשלה אם לא תיפתר סוגיית הוועדה לבחירת שופטים. דווקא רע"מ היא זו שעושה קולות של נעלבת ועלולה לנפץ את ממשלת השינוי.

חוץ מהדרישות הכספיות בגובה 50 מיליארד שקלים שכבר הובטחו לרע"מ במסגרת המו"מ, עומדת דרישתם לביטול חוק קמניץ שמעיב מאוד על ציבור ערביי ישראל. לעת עתה מתנהלים מגעים על מספר כפרים בנגב שיקבלו אישור, כשברע"מ מתעקשים על לפחות שמונה יישובים אף לפיד ובנט מוכנים לכל היותר להעניק הכשרה לעד 3 יישובים.

גורמים בימינה ותקווה חדשה אמרו לכתבת דפנה ליאל מ'חדשות 12': "לא נוכל להסכים עם ביטול חוק קמיניץ או עם הפסקת האכיפה של בנייה לא חוקית גם במחיר של פירוק הממשלה המתגבשת". לטענתם עבאס יודע שאלה נושאים רגישים ונפיצים ומערים קשיים. עמית סגל מדווח כי במוקד ההתנגדות לדרישות רע"מ לא רק ח"כים מימינה אלא גם מתקווה חדשה.

מי שקופץ על ההזדמנות לחבל במגעים בגוש השינוי הוא ראש הממשלה נתניהו שכעת מבטיח לרע"מ שאם לא יעתרו ללפיד יזכו ממנו לביטול מלא של חוק קמניץ, הישג נאה עבור רע"מ, וכזה שיכול להכשיל את המגעים.

בסביבת רע"מ מדווחים כי מנסור עבאס שוקל להביא למועצת השורא את שתי ההצעות מגוש השינוי ונתניהו, כשמסתמן שההצעה שתתקבל שם היא הגבוהה ביותר, זו של נתניהו.

בליכוד מתייחסים לדיווח על ההצעה של נתניהו לרע"מ בנוגע לחוק קמניץ: "בשעות האחרונות מופץ על ידי פוליטיקאים ואנשי תקשורת פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד וזאת במטרה להכשיר הקמת השמאל". אך בליכוד לא מתייחסים באופן פרטני להצעה המדוברת שקיבל עבאס מנתניהו.

עמית סגל מדווח כי לאחר בירור זהו הסיפור: בליכוד לא מציעים יותר לרע"מ בנוגע לחוק קמיניץ מכיוון שבכל מקרה אין לכך רוב מהטעם הפשוט שסמוטריץ' לא ייתן לכך יד. מה כן עושים בליכוד? משכנעים את עבאס לדרוש חקיקה עוד קודם ההסכם על דרישותיהם בטענה כי מה שלא יקוים קודם הסגירה, לא יקוים אחרי.

אטילה שומפלבי כותב על המגעים בגוש השינוי: "אני מתחיל לשמוע אמירות אחרות בגוש השינוי. אחד מראשי הגוש אומר לי כעת בכנסת: "תמוה מאוד מה שקורה עם עבאס. נתניהו כנראה מכין הפתעה. חושד ששקד ועבאס מתואמים. משהו מאוד מוזר קורה".

העיתונאי מוחמד מג'אדלה מדווח: "‏העניינים מתחממים: ח"כ סעיד אלח'רומי מרע"מ עדכן את מועצת אל-שורא שהוא מתנגד להצטרפות לממשלת השינוי אם העמדות של ראשיה לא ישתנו ביחס להפסקת הריסת בתים ערבים והכרה בישובים הבלתי מוכרים בנגב. אלח'רומי דורש מהמועצה לקבל החלטה נגד הצטרפות לממשלה".

קמניץ בנימין נתניהו מפלגת רע"מ יאיר לפיד מנסור עבאס איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד