ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
לאחר 13 שנים

בתום יום דרמטי; לפיד לנשיא המדינה: "עלה בידי להרכיב ממשלה"

לאחר אינספור מכשולים שאיימו לפרק הכול, במחנה השינוי סוף-סוף נושמים לרווחה לאחר שח"כ יאיר לפיד הודיע לנשיא ריבלין כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לפיד פנה ליו"ר הכנסת לוין בדרישה שיכנס את הכנסת בהקדם האפשרי בכדי שיוכל להודיע לכנסת כי עלה בידו להרכיב ממשלה

בתום יום דרמטי; לפיד לנשיא המדינה: "עלה בידי להרכיב ממשלה"
לפיד, בנט וריבלין צילום: צלמי פלאש 90

היסטוריה פוליטית: לאחר 13 שנים בהן אחז בנימין נתניהו במושכות המדינה ביד רמה, ופעם אחר פעם היה זה שהכה שוק על ירך את מתחריו בדרך להמשך כהונה, יאיר לפיד אמר הערב (רביעי) לנשיא המדינה ראובן ריבלין "עלה בידי להרכיב ממשלה". כעת נותרו ללפיד שבועיים ימים עד להשבעת הממשלה בהם יצטרך לשמר סביבו את מרכיבי גוש השינוי שמחוברים זה לזה בצורה עדינה מאוד כשמולו בליכוד לא משלבים ידיים ויעשו הכל לסכל את הקמת הממשלה.

השינוי הדרמטי במערכת הפוליטית בישראל ארך כשנתיים, בהן אזרחי המדינה הלכו ארבע פעמים לבחור בקלפי ופעם-אחר-פעם כשלו השחקנים להרכיב ממשלה, למעט ממשלה פריטטית בין כחול לבן והליכוד שלא שרדה את ימיה וידעה אינספור קרבות ומדונים.

במשך הימים האחרונים עמלו בנט ולפיד לחבר את הקצוות הלא פשוטים לכדי ממשלה, כשמה שמחבר בין כולם הוא הרצון להזיז את נתניהו מכיסאו.

היממה האחרונה הייתה דרמטית ומתוחה במיוחד כאשר עלו על השולחן שני נושאי ליבה שאיימו לפרק את הכול. מחד הייתה זו איילת שקד שהתעקשה על שליטה בוועדה למינוי שופטים במטרה להציג הישג לתומכיה לאחר המהלך הפוליטי השנוי במחלוקת בו חברה לשמאל. מולה התייצבה יו"ר העבודה מרב מיכאלי שהתעקשה אף היא לקבל שליטה בוועדה בשנתיים הראשונות לקדנציה בגלל שופטי העליון שאמורים להיבחר בתוך פרק זמן זה.

לבסוף הייתה מיכאלי שוויתרה לאיילת שקד שתכהן בשנתיים הראשונות כחברה בוועדה למינוי שופטים. נושא הליבה השני היה דרישת רע"מ לביטול חוק קמניץ ואישור היישובים הערבים הלא חוקיים. בימינה ובתקווה חדשה התמקחו עם מנסור עבאס, שמצדו טען כי נתניהו מבטיח לו יותר.

אך גם עם עבאס יושרו ההדורים ובשעות הערב הוא הודיע כי הוא חותם ללפיד על ההסכם הקואליציוני כדי שיוכל להגיד לנשיא שעלה בידו, אך הדגיש כי הובטח לו שעד השבעת הממשלה ידונו עמו את שאר דרישותיו.

לאחר שיחה עם נשיא המדינה ועפ"י הוראות חוק יסוד הממשלה, נשלחה הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין, בה הודיע יאיר לפיד כי עלה בידו להקים ממשלה. לפיד קרא ליושב ראש הכנסת, למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה.

מנסור עבאס יאיר לפיד נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד