י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
וגם, מי המועמדים לרשת

מי החל את חרושת השמועות שנסראללה במצב קשה

נסראללה הודה בחודשים האחרונים בשני נאומיו האחרונים שאינו בקו הבריאות. בנאום הראשון הוא סיפר על דלקת בקנה הנשימה, בנאום השני סיפר כי הוא אינו במיטבו, קשה היה לפספס את שיעוליו התכופים, נשימותיו הכבדות ותשישותו הכללית. אז מי הפיץ שנסראללה במצב קשה, ומי היורש

מי החל את חרושת השמועות שנסראללה במצב קשה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה צילום: רויטרס

בתחילת השבוע הופצו שמועות באשר למצבו הבריאותי של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. השמועות בניגוד למה שהצטייר במחוזותינו לא החלו בלבנון, אלא בגורם ישראלי לא רשמי שהפיץ אותן ברשתות "מקורות מודיעיניים מהימנים: יש הידרדרות במצבו של נסראללה". כך הפיץ אותו אדם עלום שם ותפקיד בשעות הצהריים של יום ראשון והמשיך להדהד זאת בשעות שלאחר מכן.

שעתיים וחצי לאחר "השמועה הראשונית", העיתון א-נהאר הלבנוני ציטט גורם בארגון חיזבאללה שהדף שמועות שהופצו בוואטסאפ על כך שנסראללה נמצא בתרדמת מאז הלילה שבין שבת לראשון. כך מדווח רועי קייס מומחה לעולם הערבי ב'כאן 11'.

בנוסף נטען כי תומכיו של נסראללה החלו לחלק בחינם מים ולחם למען החלמתו. הגורם טען כי היוזמה הנ"ל כבר נהגתה אחרי הנאום האחרון שלו. ברשתות החברתיות הלבנוניות גם רץ סרטון שנראה אותנטי מהדאחיה, הפרבר הדרומי של ביירות (המעוז של חיזבאללה), שמתעד את החלוקה בחינם. סרטון שמן הסתם עודד את השמועות על כך שמצבו של נסראללה קשה וחלוקה זו הינה לרפואתו השלימה.

גם בישראל הרשמית תרמו גם אם לא ישירות, לחרושת השמועות, שכן יממה אחרי "נאום השיעולים", דאגו גורמים בישראל להעריך שהוא נדבק בקורונה ובהמשך היה מי שדאג להעביר מסר מתוך המערכת הביטחונית שהנאום של נסראללה היה טעות.

רועי קייס מציין בניתוח מעניין שכתב, כי בחיזבאללה צריך לומר מנסים לשדר עסקים כרגיל לפי שעה. מי שחושב שבערוץ אל-מנאר של הארגון היה גל שידורים מיוחד או התייחסות לעניין, שיחשוב שוב. כבר ביום חמישי סגנו של נסראללה, נעים קאסם, אמר בריאיון כי נסראללה בסדר ושהייתה לו מחלה קלה חולפת שהצריכה יומיים עד שלושה ימי מנוחה ובארגון העדיפו שידבר כיוון שאי הופעתו הייתה מעלה תהיות שאינן במקומן.

הבן של נסראללה, ג'וואד, דאג פעמיים להרגיע. "זאת רק אלרגיה", הוא עדכן את עוקביו בטוויטר ישר אחרי "נאום השיעולים". אתמול בתגובה לציוץ מודאג של בתו של עימאד מורנייה, פאטמה, כתב הבן ג'ווואד "נסראללה בטוב, אנשים טובים". גם ביומיים האחרונים גורמים בחיזבאללה מבהירים בעילום שם וגם בשמם שמצבו של נסראללה משתפר ושמדובר באלרגיה עונתית/דלקת בריאות ולא בקורונה. נסראללה ככל הידוע לא התחסן נגד קורונה ואף הצהיר בעבר שלא יהיה מוכן להתחסן בחיסון האמריקני.

רועי קייס התייחס ליום שאחרי נסראללה, וכתב כי "למי שחושב שלכתו של נסראללה תסיים את התפקיד ההיסטורי של הארגון, כדאי שיחשוב שוב. חיזבאללה הוא ארגון רב מימדי שיש לו זרועות ארוכות בלבנון ומחוצה לה".

כבר היום אפשר לסמן שני מועמדים לרשת את נסראללה, אם וכאשר. השם ראשון הוא האשם ספי א-דין, קרוב משפחתו ומקורבו של נסראללה, שעומד בראש המועצה המבצעת של הארגון. ספי א-דין בן 57. תפקיד ניהול המועצה המבצעת של הארגון שיש המכנים "הממשלה שלו" נחשב לאחד הקריטיים בארגון. תפקיד שחולש על הפעילות היום יומית שלו בשלל הרבדים וההיבטים.

השם השני לכאורה המובן מאליו, הוא נעים קאסם, סגנו של נסראללה, בן 68, מהגוורדיה הישנה ודור המייסדים של הארגון. אך קאסם הוא דמות הרבה יותר אפורה מספי א-דין. הוא הסגן הנצחי של הארגון, מ-1991, כלומר גם שכעבאס מוסווי, חוסל על ידי ישראל, הוא נותר בתפקיד הסגנות. הוא בעיקר אחראי על הפעילות הפרלמנטרית והממשלתית של הארגון.

חסן נסראללה נעים קאסם חיזבאללה רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד