כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

למי חייג ליצמן בשבת האחרונה?

בעיצומו של יום שבת נשמעו דפיקות על דלת דירתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן • בפתח עמדו שני אנשים שביקשו בקשה חריגה, שאילצה את סגן שר הבריאות להיוועץ ברב המתגורר סמוך לביתו • אחר-כך הרים ליצמן את הטלפון וביקש בקשה מיוחדת • הסיפור המלא

למי חייג ליצמן בשבת האחרונה?
פיני רוזן

הדפיקות שנשמעו על דלת משפחת ליצמן, המתגוררת בשכונת עזרת תורה בירושלים, בשבת האחרונה, שהייתה צמודה לימי ראש השנה, לא בישרו לבני הבית טובות.

סגן השר, שהוזעק אל דלת הכניסה, ראה מולו שני אברכים צעירים, אותם הוא לא הכיר אישית. "ר' יוס'ל צוקרמן שלח אותנו לומר לך שצריך שתחבר את מכשיר הטלפון בבית, כי יש מקרה דחוף וצריך את עזרתך הדחופה", הסביר אחד מהשניים את סיבת בואם.

ליצמן, שמאז לקח את מערכת הבריאות תחת פיקודו, חושב פעמיים לפני כל פעולה חריגה, ניסה להבין יותר את רמת הדחיפות. אלא שהשניים קטעו את מחשבותיו. "זה מקרה של פיקוח נפש", אמרו שוב.

כרגיל, במקרים של פיקוח נפש, הועברה השאלה בבהילות לרב המתגורר בסמוך לבית סגן שר הבריאות - וזה הורה להיתר.

על קו הטלפון עלו תוך דקות העסקן הרפואי ואיש החסד הרב יוס'ל צוקרמן ואיש חסד נוסף. הם תיארו את המקרה הקשה: נדרשת העברת פעוט שנולד לפני שבוע וחצי מבית החולים 'שערי צדק' למרכז הרפואי 'שניידר'. בעיית לב חמורה ונדירה התגלתה אצל התינוק, שלא הותירה ברירה אלא להעבירו על פי המלצת הצוות הרפואי לטיפול דחוף בשניידר.

"מה הבעיה?" תמה ליצמן.

"שניידר מסרבים לקבל את הילד ויש צורך בעזרתך להסדרת העניין".

לאחר בירור קצר וממצה על פרטי התינוק העלה ליצמן, בקו שני, את מנהל בית החולים שניידר, פרופ' מרק מיימוני.

"שלום לך אדוני", אמר ליצמן, והמנכ"ל שלא האמין למשמע אוזניו - נלחץ כצפוי. אך ליצמן הבהיר לו כי כל שניה מדודה, וכי העובדה שכאדם חרדי הוא נדרש להתקשר אליו בעיצומו של יום השבת מדברת בעד עצמה.

ליצמן הציג את הנושא המיוחד והבהיר לו כי זהו מצב של פיקוח נפש, וכי התינוק נמצא בסכנת חיים, ויש לפעול במהירות.

"אני מציע שתבדוק את הנתונים במהירות ואם זה מתאפשר, אנא תן הוראה חיובית לבקשת הצוות הרפואי להעברתו לשניידר", ביקש ליצמן מהמנכ"ל, בהוסיפו: "תשתדל שלא ייווצר מצב בו חיללתי שבת לחינם... "

לשבחו של המנכ"ל יאמר כי בתוך זמן קצר הושג האישור המיוחל, והצוותים הרפואיים תיאמו ביניהם את העברת התינוק.

אמש (א) התבשרו בני המשפחה על הצלחת הניתוח המסובך, תוך ציפיה ותקווה להחלמתו המהירה.

מחצר האדמו"ר שמשפחת התינוק נמנית על חסידיו התקשרו לליצמן, שאפילו לא ידע עד אז במי מדובר, מעבר לשם משפחתו של הילד, להודות על ההתגייסות המהירה שהביאה להצלת חייו של התינוק.

בפעם האחרונה שליצמן נזעק לעזרת הבחור החרדי שהוטס לאיטליה בשבת חול המועד פסח, לבקשת הרב אלימלך פירר, הוא זכה לקיתונות של ביקורת מצד כלי תקשורת. אך כנראה שפיקוח נפש דוחה הכל, כולל התקפות תקשורתיות שלא 'מזיזות' לסגן השר, כשיש צורך להציל נפש אחת מישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד