י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

תאונות ילדים רוכבי אופנים: בני ברק במקום השני

כ-2,650 רוכבי אופניים נפגעו בתאונות בישראל במהלך 7 השנים האחרונות - מתוכם 771 ילדים עד גיל 14 • רוב תאונות האופניים של ילדים מתרחשות בערים • ובאילו ערים נפגעים הכי הרבה ילדים כרוכבי אופניים?

צילום ארכיון: יצחק לב ארי
צילום ארכיון: יצחק לב ארי

כ-2,650 רוכבי אופניים נפגעו בישראל במהלך 7 השנים האחרונות, כ-30% מהם ילדים עד גיל 14. כך מדווחת עמותת אור ירוק מניתוח נתוני הלמ"ס.

על פי הנתונים, קבוצת הגיל שנפגעת הכי הרבה כרוכבי אופניים הינם ילדים בגילאי 10-14.
במהלך אותה תקופה נפגעו 515 ילדים בגיל זה בתאונות דרכים (מהווים כ-20% מכלל רוכבי האופניים בישראל שנפגעו). גם ילדים בני 5-9 הינם קבוצה עם שיעורי היפגעות גבוהים במיוחד, עם כ-250 נפגעים במהלך שבע השנים האחרונות.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "האופניים הפכו בשנים האחרונות לכלי תחבורה נפוץ ברחובות הערים ובכבישי הארץ. הרכיבה על האופניים פופולארית בקרב כל הגילאים, ובעיקר בקרב ילדים, הנעזרים בו על מנת לנסוע ממקום למקום וכן לצורך הנאה ופעילות ספורטיבית בשעות הפנאי. אך הרכיבה על אופניים טומנת בחובה גם סכנות, בייחוד בנסיעה על הכביש. חשוב לזכור שרוכבי אופניים, בדיוק כמו הולכי הרגל, הינם משתמשי דרך פגיעים מאוד וכל מפגש בינם לבין רכב הוא קטלני. אם נוסיף לכך את העובדה כי לילדים יש קושי רב יותר להבין ולתרגם את הנעשה על הכביש, הרי שהסכנה גדולה שבעתיים".

מבין כלל הילדים שנפגעו בישראל כרוכבי אופניים בתאונות דרכים בתקופה האמורה, כ-75% נפגעו ב- 70 הערים המרכזיות בישראל, ובסך הכול נפגעו בכל 70 הערים שנבדקו 563 ילדים כרוכבי אופניים.

מבין 70 הערים שנבדקו, בתל-אביב בלבד נפגעו 91 ילדים כרוכבי אופניים, המהווים כ-15% מכלל הילדים שנפגעו כרוכבי אופניים בכל הערים גם יחד. מבין 91 הילדים שנפגעו כרוכבי אופניים בעיר, 2 ילדים נהרגו ו-7 נפצעו קשה.

גם בבני ברק המצב מאוד לא טוב. במהלך השנים 2003-2009 נפגעו בעיר 46 ילדים כרוכבי אופניים, יותר מאשר בערים הגדולות ממנה בהרבה. בירושלים נפגעו 36 ילדים כרוכבי אופניים, בחולון 33, בבת ים 20 וברחובות וראשל"צ 18 ילדים רוכבי אופניים בכל אחת מהערים, נכון לתקופה האמורה.

עוד נמצא על פי ניתוח הנתונים כי בששת הערים הללו נפגעו כמחצית הילדים, רוכבי האופניים, מתוך כלל 70 הערים שנבדקו במהלך 7 השנים האחרונות.

אבואב: "על ההורים להקפיד שילדיהם לא ייסעו עם אופניים על הכביש, אלא בפארקים וגני שעשועים סגורים ומסודרים. רכיבה על שבילים המופרדים לחלוטין מהכביש היא הדרך הבטוחה והטובה ביותר לשמור על חיי הילדים. בנוסף לכך, חשוב מאוד לחבוש קסדה. במחקר שנעשה עבור אור ירוק הוכח כי חבישת קסדה מפחיתה ב-88% את הסיכוי לפגיעת ראש, שהיא הפגיעה החמורה ביותר והשכיחה ביותר בקרב ילדים הרוכבים על אופניים. בנוסף לקסדה, מומלץ מאוד לשים גם כפפות לידיים וכן בגדים בהירים או זוהרים, המשפרים את הנראות".


כתב ועיבד את הנתונים – אלון חן, מנהל מדיה מקומית ומגזרית, אור ירוק
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד