י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
בליל שבת קודש

החייל האחרון מבעלות הברית ששחררו את אושוויץ, נפטר בגיל 98

החייל היהודי האחרון ששחרר את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו הלך לעולמו בליל שבת בגיל 98. בגיל 21 היה כאשר שירת בצבא הרוסי כנהג טנק | הוא הרס את הגדר האימתנית שהקיפה את המחנה באמצעות הטנק בו נהג ונכנס לשחרר את האסירים שנראו כמו שלדים מהלכים

החייל האחרון מבעלות הברית ששחררו את אושוויץ, נפטר בגיל 98
דיוויד דושמן צילום: הקונסוליה הכללית של הפדרציה הרוסית במינכן

דיוויד דושמן, החייל האחרון מבעלות הברית שהיה במבצע לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, נפטר בגיל 98.

בינואר 1945, נהג הטנק של הצבא האדום, דיוויד דושמן, ראה את ניצולי אושוויץ מתנדנדים כשהם נראים כמו שלדים מחוץ למחנה הריכוז ושחרר אותם לחופשי.

"בגיל 98 נפטר דושמן במרפאה במינכן ביום שישי בלילה" (ליל שבת). כך הודיעה הקהילה היהודית בעיר בוואריה אתמול (ראשון), והגדירה אותו כ"גיבור ששחרר את אושוויץ".

דושמן נהג בשנת 1945 בטנק סובייטי, כשהוא בן 21, הוא נכנס בגדר החשמלית באושוויץ וסייע לשחרר אסירים ששרדו. "הם נדדו מהצריף, ישבו ושכבו בין המתים", תיאר דושמן לפני עשר שנים לעיתון 'דויטשה צייטונג' במינכן. "זרקנו להם את כל קופסאות השימורים שלנו ומיד המשכנו לצוד את הפאשיסטים", אמר דושמן בהתייחסו לנאצים.

רק לאחר מלחמת העולם השנייה הוא למד על היקף הזוועות, "למדתי את זה רק אחרי המלחמה", סיפר דושמן. מתוך ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה, יותר ממיליון נרצחו באושוויץ-בירקנאו, יחד עם עשרות אלפי אחרים, כולל חיילים סובייטים שנתפסו על ידי הנאצים כשבויי מלחמה.

דושמן עבר לאוסטריה בשנות התשעים למשך מספר שנים, ובהמשך עבר להתגורר במינכן שבמדינת בוואריה שבדרום גרמניה.

יהי זכרו ברוך.

אושוויץ חיילים יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד