י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"נפילה ממוקדי הכוח"

כך מסקר ה'ניו יורק טיימס' את מצב החרדים לקראת הישיבה באופוזיציה

השבעתה הצפויה של ממשלת השינוי מעוררת הדים רבים ברחבי העולם בפרט לאור העובדה כי המנהיג הוותיק - נתניהו, מפנה את כסאו לטובת מועמדים חדשים אחרי למעלה מעשור | ב'ניו יורק טיימס' מהגדולים בעולם, בחרו להתמקד דווקא בהשפעתה של הקואליציה העתידית על המפלגות והחברה החרדית 

כך מסקר ה'ניו יורק טיימס' את מצב החרדים לקראת הישיבה באופוזיציה
הניו יורק טיימס צילום: unsplash

ה'ניו יורק טיימס' מסקר הבוקר את השפעתה של ממשלת השינוי על המפלגות החרדיות בארץ וההשלכות הנובעות מכך על אורח החיים היהודי במדינה.

"במהלך השנים", פותח הטיימס, "שתי המפלגות החרדיות כרתו ברית הדוקה עם נתניהו, מנהיג הליכוד, ומינפו את תפקידן כמרכזיים בסדרת קואליציות, שם הם הפעילו את מה שמבקרים רבים רואים ככוח לא פרופורציונלי ביחס למדיניות המדינה".

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי "החרדים בישראל מתמודדים עם נפילה ממוקדי הכוח. קואליציה חדשה שמטרתה להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו מתפקידו, יכולה גם לפתוח סדר יום ליברלי יותר בנושא זכויות אזרח", מדווח ה'ניו יורק טיימס' לקוראיו ולגולשיו.

לדבריו, "ההשפעה והפריווילגיות של החרדים, המהווים כ -13 אחוזים מהאוכלוסייה, יצרו טינה בקרב המיינסטרים הישראלי, והרחיקו יהודים רבים בחו"ל, הרבנות הראשית מנוהלת על ידי החרדים, ושולטת בנישואין יהודיים רשמיים, בגירושין, ואינה מכירה בלגיטימיות של רבנים רפורמים". ה'טיימס' מציין כי "פוליטיקאים חרדים מקדמים אג'נדה חברתית שמרנית המתנגדת לנישואין אזרחיים".

בעיתון ציטטו את הכותרת של יום ראשון האחרון בביטאון 'המבשר', "עיתון יומי המייצג את הזרוע החסידית של אחת המפלגות החרדיות, יהדות התורה המאוחדת, עם כותרת בצבע אדום - "פחד וערנות בקרב היהדות החרדית".

ה'ניו יורק טיימס' מצטט בנוסף גם את עיתון הדרך של תנועת ש"ס. "עולם התורה והאופי היהודי של ארץ ישראל נמצאים בסכנה קרובה, הזהירה מועצת חכמי התורה, של ש"ס, המפלגה הספרדית החרדית".

בעיתון, מהגדולים בעולם, מציינים כי "המינוי הצפוי של אביגדור ליברמן לשר האוצר, מנהיג ישראל ביתנו, מפלגה לאומנית חילונית, הוא דאגה מיוחדת אצל החרדים, נציג של ישראל ביתנו אמור להיות יו"ר ועדת הכספים הפרלמנטרית, שהייתה בידי יהדות התורה המאוחדת במשך יותר מעשור".

אך פרשנים רבים ציינו כי החרדים יכולים למצוא בעלי ברית חדשים במפלגת רע"מ האיסלאמיסטית בקואליציה, שהיא שמרנית באותה מידה כמו החרדים. כותב ה'טיימס'.

"מכיוון שהקואליציה מורכבת משמונה מפלגות עם אידיאולוגיות ואג'נדות שונות מאוד, פרשנים אומרים כי הקואליציה תצטרך להתנהל בהסכמה, ולהמעיט בכל פעולה דרסטית, בנט ואחרים רוצים גם לשמור על היחסים שלהם עם המפלגות החרדיות ולהשאיר את הדלת פתוחה לשיתוף פעולה עתידי".

לטענת ה'טיימס' "ליברמן נתן את הבטחתו שלא לפעול באופן ספציפי נגד החרדים. אבל זה לא הרגיע את החששות העמוקים".

"מה שמדאיג אותנו", צוטט ח"כ מיהדות התורה ב'טיימס', "אינו מה שיקרה למגזר החרדי, אלא מה יקרה לישראל כמדינה יהודית".

ניו יורק טיימס מפלגות חרדיות אופוזיציה אביגדור ליברמן נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד