י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
קווי היסוד של ממשלת השינוי נחשפים

הסעיף לשילוב הרפורמים, וועדה בנושא הגיוס ולימודי ליבה חובה

קווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד נחשפים הערב ומעידים על ערפול מסוים, מצד אחד הנושאים הנפיצים בסוגיית הגיור, תחבורה בשבת, נושאי כשרות, רבנות ראשית לא מוזכרים כלל בקווי היסוד. אולם מה שכן, חוק גיוס במתווה משרד הביטחון, חוק לימודי חובה ושילוב הרפורמים

הסעיף לשילוב הרפורמים, וועדה בנושא הגיוס ולימודי ליבה חובה
ראשי גוש השינוי צילום: רענן כהן

בעוד שבוע כמעט בוודאות תושבע ממשלת השינוי בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, כשהמפלגות החרדיות לא ייקחו בה חלק. היום (שני) נחשפים קווי היסוד שכתבו יחד סיעות מחנה השינוי, בהם גם התייחסות לנושאי דת שעל הפרק.

ממסמך קווי היסוד שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי מרבית הנושאים המהווים מחלוקת לא נכנסו למסמך, רק סעיף שעוסק בשילוב הרפורמים, הסכמה לחוקק את חוק הגיוס בנוסח של אביגדור ליברמן, וכן הקמת ועדה חדשה.

בנוסף, סעיף 17 להסכמים הוא הסעיף הבעייתי שמגלה סיכום בין נציגי סיעות ממשלת בנט - לפיד, כי יחוקק חוק לימודי ליב"ה חובה, כולל סעיף של שלילת תקציבים למפרי החוק.

במסמך נכתב כך, "הממשלה תממש את מחויבותה לחזק את אחדות העם היהודי, תעודד ותגביר את ההבנה ההדדית בין מדינת ישראל ליהדות. מסכימים כי יש לפעול על מנת לקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה לגביהן יש הסכמה ציבורית רחבה".

הסעיף המדובר ייתן גיבוי לפעילות רפורמית בישראל, שזאת ההתייחסות היחידה לנושאי דת, כשהנושאים הנפיצים בסוגיית הגיור, תחבורה בשבת, נושאי כשרות, רבנות ראשית לא מוזכרים כלל בקווי היסוד.

בסוגיית הגיוס נכתב: "סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך בחקיקת "חוק גיוס" במתווה משרד הביטחון כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20 (נוסח אביגדור ליברמן א.ק.) כולל הוראת שעה לתקופת המעבר, כך שגיל הפטור יעמוד על 21".

"בנוסף", נכתב בקווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד, ״על מנת להעניק פתרון כולל לסוגיה, ראש הממשלה ושר הביטחון יבחנו הפעלה של מודל חדש בתחום השירות הלאומי אזרחי לאוכלוסיות מסוימות. לצורך כך תוקם ועדה בראשות נציג ראש הממשלה ונציג שר הביטחון וזו תציג את מסקנותיה לממשלה בתוך 90 יום".

נושא הגיוס לא מדאיג את החרדים, שכן בדגל התורה וש"ס הביעו תמיכה בחוק המדובר, אך ביקשו תיקונים קלים, ורק אגודת ישראל היו אלה שהביעו התנגדות לחוק שמטיל סנקציות כלכליות על הישיבות באם לא יעמדו ביעדי הגיוס שיקבעו.

כאמור, הסעיף הבעייתי הוא הסכמה לחקיקת חוק לימודי ליב"ה חובה, ״הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל להעצמת מערכת החינוך. הצדדים רואים יעד לאומי בכך שכל תלמידי ישראל ילמדו לימודי יסוד מתוך הכרה כי שילובם בשוק העבודה הכרחי לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל", כשהם רומזים על ביטול תקציבים למפרי החוק, "לצורך כך יבוא הדבר לידי ביטוי בתקציב המדינה לפי החלטת משרד החינוך", נכתב.

ממשלת בנט לפיד לימודי ליבה חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד