י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגר"ש עמאר ל'בחדרי חרדים': "גדלותו של הגר"ע יוסף מופלגת מדורנו" • מרתק

בשיחה מיוחדת ונדירה לכבוד יום הולדתו ה-90 של הגר"ע יוסף, אומר הגר"ש עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לישראל, כי למד ממנו בעיקר לזכות את הרבים ולא להתחשב במה שאומר העולם • "הוא מאציל על כל הפוסקים בני זמננו" • "הקב"ה ראה את עוני הדור ושלח לנו נשמה כל כך גבוהה ומיוחדת" • מרתק

הגר"ש עמאר והגר"ע יוסף. צילום: ישראל ברדוגו
הגר"ש עמאר והגר"ע יוסף. צילום: ישראל ברדוגו



יום הולדתו ה-90 של הגר"ע יוסף, הוא הזדמנות מיוחדת ונדירה לשוחח עם הגר"ש עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לישראל, מי שנחשב תלמידו המובהק בהוראה ובהנהגה ציבורית.

כשהוא מדבר על מורו ורבו, בוחר הגר"ש עמאר את המילים הנכונות ביותר, כדי להגדיר את תחושותיו ומחשבותיו על מי שקומם את יהדות ספרד בדור האחרון ונתן לה את תפארתה ועטרה.

"הוא זכה לשקוד בתורה ולהגות בה בצורה נפלאה שאין שני לה. אין זו רק הבקיאות המצוינת אלא גם חריפות גדולה ונקייה שאין בלתה. מרן הוא גם סיני וגם עוקר הרים", אומר הגר"ש עמאר בפתח הדברים.

"הקב"ה ראה את עוני הדור שלנו ושלח נשמה כל כך גבוהה ומיוחדת כדי להאיר את עיני חכמים ועם ישראל ולזכות אותנו בפארו והדרו של מרן. אין דומה לו ואין מי שיכול להתחרות איתו בלימוד. גמרות, ירושלמי, אחרונים וראשונים, בקיאות אדירה כזו בספרי התשובות, אלו דברים שלא מוצאים".

• מה הדבר העיקר המייחד את שיטתו של הגר"ע?

"העניין שזכה והצליח לעמוד בשיטה של 'להחזיר עטרה ליושנה' ולגרום לכל יהדות ספרד להתאחד ולקבל על עצמה את שיטת מרן ה'שלחן ערוך' זו מהפיכה אמיתית. הגיעו יהודים מכל מיני מקומות עם שיטות שונות, כאשר שיטתו של מרן לעיתים נתלשה... הוא נלחם והמלחמה שלו הצליחה, ובזכותו דברים שנלחשו עם השנים שבו אל תיקונם".

"יש גם העניין של כח דהתירא עדיף. אילולא הגיבוי והכח שהוא נותן ומעניק בסמכותו ופסיקותיו, היכן היה לנו הכוח לפסוק? הוא מחזק ומעודד את הצעירים והשפעתו מתרחבת ומאצילה על כל הפוסקים בני זמננו".

• מה היה הדבר העיקרי שלמדתם ממנו ולקחתם כעניין עיקרי בחייכם?

קשה להגיד שאפשר ללמוד. הגדלות שלו כל כך מופלגת שלא שייך ללמוד ממנו. שייך ללמוד ממנו שיטת הוראה, אבל כדי ללמוד ממנו ממש, צריך להיות צמוד אליו כל הזמן. הגדלות שלו מופלגת מהדור שלנו, באופן שאין לו אחר ורע ממש.

מה שכן למדתי ממנו הוא לקרב את הבריות. לצאת לציבור יום ויום לדרוש, להרעיף עליהם תורה באהבה גדולה. זה עושה פירות ופירי פירות, הוא תמיד דחף אותי לזה ותמיד דיבר איתי ואני משתדל ללכת בדרכו בעניין זה.

למדנו ממנו שאין להתחשב במה שאחרים אומרים אלא לחשוב מה האמת, להתעמק בה ולכוון לשם ה' אחרי שמבררים את האמת. אין לחשב חשבונות מה העולם סובר או מדבר, אלא לומר את האמת בלבד ולעשות חשבון רק לבורא עולם ולטובת הציבור".

• הרב יכול לשתף אותנו בהתבטאות מיוחדת או בסיפור מיוחד שהוא זוכר?

"היה לי פעם מקרה מיוחד. לפני שנים טובות, כאשר כיהנתי כאב בית דין בפתח תקווה, הייתי הולך יום יום לשיעורי תורה, מוסר דברי התעוררות בבתי כנסת ובישיבות, הלחץ היה גדול ולא יכולתי להתפנות ללמוד תורה. היה לי צער גדול מזה.

פעם אחת הזדמן לי לשבות בירושלים, התפללתי מנחה בבית כנסת וראיתי ספר חדש של רבי יונתן אייבשיץ שיצא לא מכבר. פתחתי את הספר ונפתח לי בדיוק בעמוד בו רבי יונתן אייבשיץ כותב בערך בזה הלשון: ואין לי בכל מה שאני לומד ובכל מה שאני כותב פסקי דין, שעה חשובה בערכה כמו אותה שעה שאני אומר דברי התעוררות והתחזקות לציבור, השווה כנגד כל מה שאני לומד.

התפעלתי ונפעמתי. ראיתי בכך דבר פלא איך כיוונו אותי מהשמים לקרוא בדיוק עניין זה כאשר הייתי נבוך מאותו דבר ממש. באותו מוצ"ש נסעתי עם הרב וסיפרתי לו את הדברים והוא אמר לי: גם לי יש צער בדיוק מאותו דבר... כמה אני מבטל תורה... כמה אני נוסע למרחקים כדי לזכות את הרבים. גם לי היו התלבטויות ומהשמים דוחפים אותי לזכות את הציבור...

ידוע הדבר", מוסיף הגר"ש עמאר, "וכאשר יצא ספרו של הגר"ע הוא ציין זאת שם, שהבן איש חי נגלה לו בחלום והגר"ע אמר לו שהוא מסתפק בדבר, אם טוב להרבות בדרשות בהם הוא מאבד זמן יקר שיכל להפליג בלימוד התורה ואמר לו הבן איש חי: אדרבא, הדבר עושה רושם גדול בשמים והוא יקר בעיני ה'. המשך ואל תחדל. הגר"ע דיבר איתי רבות בעניין זה".

• כיצד הרב רואה את מעורבתו של הגר"ע בנושאים פוליטים?

"המעורבות בנושאים מדיניים העומדים על הפרק הייתה עוד לפני הקמת ש"ס. גם אלו שאלות הלכתיות וכמו בכל דבר, פוסק נדרש להכריע גם בזה.

הקמת ש"ס הייתה למען זיכוי הרבים, במטרה להקים מקוואות, תלמודי תורה, מוסדות חינוך לבנות בכל מקום ומקום בארץ, לחזק את עולם הכשרות ולהגדיל תורה ולהאדירה".

כמו אבא שצועק על בנו

בראיון נוסף שהעניק הגר"ש עמאר הוא התייחס להתבטאויות השונות של הגר"ע יוסף המעוררות סערה ודיונים ציבוריים. הגר"ש עמאר אומר כי חלקן הגדול מבוססות על דברי תורה מפורשים שהציבור הכללי אינו מכיר. "כשהרב אומר שאם מחללים שבת או עושים משהו אחר יקרה כך וכך, זה לא קללות. הוא רק מזהיר, כמו אבא שרואה את הבן שלו מתעסק עם חוטי חשמל וצועק שיקרה אסון".

בראיון לאתר Ynet העניק הגר"ש הסבר מיוחד משלו לעניין: "מי שמכיר את המנטאליות של זקני יהודי עיראק, מבין שלא מדובר בקללות. קשה לאדם מתרבות אחרת להבין את זה, אבל הרב מכיר את שומעי לקחו. לפעמים אומרים לציבור שלא ילך אחרי מנהיג מסוים, אז עושים את זה בצורה חריפה בלי להתכוון לזה. אבל למה לוקחים מתוך דרשה שלמה כמה מילים וצובעים אותן כך? זה מה שמצאו מאלפי ורבבות שיחות של מרן שמלאות בדברי תורה?".





















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד