ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סרבן 'פינוי-בינוי' נתבע ב-27 מיליון שקל • בעצם, מה זה 'פינוי-בינוי'?

קבוצת דיירים שרצתה לשדרג את ערך דירתם, פנתה לבית משפט בתביעה נגד שכן שעיכב את הפרוייקט • מהו, בעצם, תהליך פינוי-בינוי? מי מרוויח וכמה? • עמי כחלון, הבעלים של 'החברה להתחדשות עירונית לישראל' מסביר

סרבן 'פינוי-בינוי' נתבע ב-27 מיליון שקל • בעצם, מה זה 'פינוי-בינוי'?



קבוצת דיירים ביהוד הגישה תביעה אסטרונומית לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה נגד אחד השכנים, בעקבות סירובו לתוכנית פינוי-בינוי. סכום התביעה: 27 מליון שקל.

הדיירים טוענים, כי חתמו על סיכום עם קבלן שיבצע עבורם את השדרוג, והנתבע הוא היחיד שמטרפד את התהליך, ובעקבות חוק פינוי-בינוי הם תובעים ממנו את ההפסד שנגרם להם.

עמי כחלון, סגן ראש עיריית קרית אונו לשעבר, ובעליה של החברה להתחדשות עירונית לישראל כיום, הוא האיש שיזם והמציא את המושג פינוי-בינוי, ומי שקידם את חקיקת החוק בזמנו, כאשר החברה להתחדשות היא מהמוכרות והאמינות בתחום.

• מהו בעצם תהליך פינוי בינוי?

עמי כחלון: "המסלול כולל כמה שלבים בתוכו. בעיקרון מדובר על לפחות 24 יחידות דיור, שמתאגדות וחותמות חוזה עם קבלן שיוביל את הפרויקט. במסגרת המסלול הורסים לחלוטין את הבניין כפי שהוא ובונים מחדש, כאשר כל אחד מהדיירים מקבל כ-25% יותר בשטח הדירה, מלבד העובדה שהבניין נבנה במתכונת חדישה ומשודרגת.

"הקבלן גם מממן את כל העלויות הנילוות, החל משכירות בזמן הבנייה, וכלה בהוצאות העברת דירה וכדומה. הריווח של הקבלן הוא יחסי ותלוי כמובן באיזור. באיזור מבוקש יותר יספיק לקבלן יחס של היתר בנייה 3 ל-1 [היתר לבניית שלושה יחידות על כל דירה שנהרסה. א.ג.], כאשר יחידה אחת תלך לדייר המקורי, יחידה וחצי נוספות למימון הפרויקט, וכחצי יחידה ירויח הקבלן. באיזור פחות ריוחי הוא יצטרך להגיע ליחס של 1 ל-5 בשביל להרוויח".

• סרבן בינוי - מה המשמעות?

"סרבן בינוי הוא דייר המסרב לחתום על הפרוייקט, בעקבות התופעה בה דייר אחד גרר רגליים בפרוייקט מהסוג הזה, אם בנסיון להשיג רווח גבוה יותר או משיקולים אחרים.

"חשוב לדעת: ברגע ש-80% מהדיירים חתמו על חוזה עם הקבלן, ניתן להתחיל בקידום הפרוייקט. מרגע זה כל דייר שינסה לטרפד אותו מוכרז כסרבן דיור, כאשר החוק מגולל עליו אחריות לפצות את כל הדיירים בסכום אותו יכלו להרוויח במסגרת הפרוייקט - שטח ועלות הדירה המשופצת שיכלו לקבל.

"מובן שבית משפט לא יכול לכפות את הסרבן להתפנות מביתו, אבל דומני שרוב האנשים ירתעו בשלב כזה מסרבנות, מהסיבה הפשוטה – זה עסק לא משתלם. מלבד מה שהסרבן עצמו מפסיד את השדרוג שיכל לבצע בדירתו, מדובר בסכומים אסטרונומיים של פיצויים".

• איזה 'טיפ' היית מעניק למי שמעוניין לחתום על חוזה כזה?

"צריך לזכור, כי ההבדל בין קבלן אמין ומוכר ל'חאפר' הוא גדול מאוד. החוק, למשל, מחייב לתת לכל דייר פיצוי שווה על הפרוייקט. אני כקבלן מקפיד כתנאי יסוד בחוזה לציין סעיף שכל נהנה מהפרויקט יקבל חלק שווה ממנו. קבלנים לא אמינים, יעדיפו לזרז פרוייקט באמצעות תשלום 'מהצד' לסרבנים, מה שאומר שדווקא הדיירים ההגונים שחתמו ראשונים על העסקה יצאו מפסידים ממנה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד